חם בהיי-טק: 2 חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו כ-10 מ' ד'

היבול היומי כולל שתי חברות, טראקס (Trax) שמפתחת תוכנה לניהול הפצה של מוצרי צריכה וחברת האבטחה ו-ThetaRay

חופשת הקיץ מאופיינת בדרך כלל בהיקפי פעילות נמוכים בשווקים הפיננסים. למרות זאת, חברות סטארט-אפ ישראליות ממשיכות לגייס כספים. היבול היומי כולל שתי חברות, טראקס (Trax) שמפתחת תוכנה לניהול הפצה של מוצרי צריכה וחברת האבטחה ו-ThetaRay.

המטה של טראקס ממוקם בסינגפור, אך המנכ"ל ואחד המייסדים, יואל בר-אל, הוא ישראלי, ופעילות הפיתוח מבוצעת בישראל.

טראקס, שהוקמה ב-2010, הודיעה היום על השלמת סבב גיוס ראשון בגובה של 6.6 מיליון דולר מקרן סינגפורית אנונימית. ההסכם בנוי כך שלקרן יש אופציה להשקיע בחברה 15 מיליון דולר נוספים במשך השנה וחצי הקרובות. לדברי בר-אל, השווי הממוצע לפיו תתבצע השקעת ההמשך, אם תתבצע, יעמוד על 100 מיליון דולר, לפני הכסף. כולל הגיוס הנוכחי, עומדים סך הכספים שגייסה החברה על כ-13 מיליון דולר. הכספים שהושקעו עד כה הגיעו ממשקיעים פרטיים ומהיזמים.

הפתרון שמספקת טראקס מבוסס על טכנולוגיית עיבוד תמונה באמצעותו מפענחת התוכנה את מצב מוצרי החברות על מדפי הרשתות הקמעוניות. נציג מטעם ספקית המוצרים מצלם במהלך הביקור בחנות את המדף עליו מונחים המוצרים, והתמונות מועברות לחוות שרתים מרוחקת בה מבוצע עיבוד וניתוח של התמונה והדוח המפורט, עם התייחסות למצב המוצרים (מבחינת כמויות, צפי ועמידה בהסכמים מול הקמעונאי), כולל תובנות על המוצרים המתחרים.

בחברה טוענים כי הפתרונות שלה מאפשרים ניתוח ודיווח בזמן אמת של מיליוני תמונות שמגיעות ממאות אלפי חנויות. לדברי בר-אל "עלינו להמשיך ולהשקיע בפיתוח על מנת לשמר את מעמדנו כמובילי שוק". לדבריו, בחברה מתכוונים "להגדיל משמעותית את הפעילות מרכז הפיתוח בישראל בעקבות הגיוס". במרכז המקומי מועסקים כיום כ-40 עובדים והוא מנוהל על ידי אסנת יעקובי.

גיוס ראשון מ-GE

תחום אבטחת המידע נחשב לתחום שקל לגייס בו יחסית. למרות זאת, הגיוס שביצעה חברת ThetaRay, שפועלת בחממת JVP לתחום הסייבר, לא היה טריוויאלי. סבב הגיוס, שעל פי הערכות היה בגובה של מיליוני דולרים, התבצע מענקית מוצרי התעשייה ג'נרל אלקטריק (GE), שעבורה זוהי ההשקעה הראשונה בסטארט-אפ ישראלי שלא בתחומי הביו-טק, מאז שהוקם מרכז הפיתוח בישראל לתחום המחשוב באפריל.

ThetaRay, הוקמה ב-2012 על ידי שני פרופסורים למתמטיקה, אמיר אוורבוך מאוניברסיטת תל אביב ורונלד קויפמן מאוניברסיטת ייל, מנוהלת על ידי מארק גזית, והיא מספקת פתרונות למניעת איומים שמוגדרים כ"סיכונים מתקדמים (טכנולוגית) וקבועים". איומים כאלו באים לידי ביטוי בסוסים טרויאנים שמוחדרים למערכות המחשב על-ידי גורמים עוינים "ממוסדים", כגון מדינות זרות או ארגוני טרור.

המנגנונים של ThetaRay מאפשרים זיהוי של תקיפות לא רק במערכות מחשוב ותקשורת סטנדרטיים, אלא גם על מערכות תשתית קריטיות, וזה גם מה שמשך את תשומת הלב של GE. לדברי יואב צרויה מנכ"ל חממת הסייבר של JVP, הקשר עם GE נוצר עם הקמת החברה והשקעת ה-Seed של JVP מוקדם יותר השנה, התבצעה כאשר ברקע האופציה לצרף את GE כמשקיעה אסטרטגית, על רקע המאמץ של GE לבנות מערכת אקולוגית בתחום הסייבר בישראל.

ThetaRay מנסה לזהות את האנומליות במערכות המחשוב ועל פיהן לקבל החלטה האם מתבצעת תקיפה. הפתרונות של החברה נחשבים למתקדמים יחסית ובוחנים כמות גדולה של פרמטרים במערכות המחשוב, ברשת, באפליקציות, במנגנוני החומרה ופרמטרים חיצוניים, כולל הצלבות ביניהם, כדי לקבל אבחון יותר מדויק לגבי המשמעות של האנומליה שמזוהה.

PwC: אופטימיות מהיקפי הגיוסים

באופן כללי, הסטטיסטיקה של גיוסי ההון סיכון לחברות ישראליות ברבעון הקודם מעידה על ירידה בהיקפי ההשקעות. על פי דוח ה-MoneyTree של פירמת PwC,, 43 חברות היי-טק גייסו בישראל 174 מיליון דולר במהלך הרבעון השני, ירידה של 11% לעומת הרבעון הראשון של השנה, וירידה של 32% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2012. הירידה ברבעון אינה בהכרח מעידה על המגמה. ברבעון הקודם היו רק 6 עסקות מעל ל-10 מיליון דולר לעומת 9 עסקאות ברבעון הקודם והמקביל, מה שהקפיץ את היקפי הגיוסים ברבעונים אלו.

לדברי רובי סולימן, שותף, ראש מגזר משותף היי-טק PwC Israel: "אופטימיות זהירה מגיעה מהיציבות בהשקעות ראשוניות ויש בה כדי להצביע על כך שהקרנות הקיימות (כמו גם קרנות חדשות) מפנות יותר מבעבר ממשאביהן להשקעות חדשות. על כן, למרות הקיטון בכמות הכסף המושקע, אנו מעודדים מן העובדה שכמות ההשקעות החדשות נשמרת".