מכון היצוא: יצוא ההיי-טק ירד ב-8% במחצית 2013

היצוא הסתכם בכ-3.7 מיליארד דולר, בנטרול תרופות, כלי טיס ורכיבים אלקטרוניים ■ יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי: "מגמת הנסיגה ברורה"

דאגה במכון היצוא על רקע המשך מגמת הירידה בהיקף יצוא ההיי-טק, בנטרול הרכיבים האלקטרוניים, כלי טיס ותרופות. מנתוני המכון עולה כי במחצית הראשונה של השנה, הענף רשם ירידה של 8% והסתכם בכ-3.7 מיליארד דולר. מהנתונים עולה כי מדובר בהיקפי היצוא הנמוכים ביותר בשלוש השנים האחרונות. מגמת הירידה בהיקפי היצוא החלה ברבעון האחרון של 2011 ונמשכה גם ב-2012, כשחלה בה ירידה בשיעור של 3.3% ביצוא ההיי-טק.

מנתונים שמסר היום (ב') מכון היצוא עולה כי בשקלול נתוני הייצוא של רכיבים אלקטרוניים, כלי טייס ותרופות - דווקא הענף כולו רשם במחצית השנייה של השנה עלייה בשיעור דולרי של 5.5%, והסתכם בכ-10.3 מיליארד דולר. עם זאת, עליות אלה מושפעות בעיקר מפעילות של חברות ענק שמייצאות, ובהן אינטל וטבע, ואספקה של מוצרים בידי התעשיות הביטחוניות במסגרת עסקאות שנעשו בעבר. "הנתונים מדאיגים ומעידים על נסיגה ביכולת היצוא של ההיי-טק הישראלי", אמר היום יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי. "מגמת הנסיגה ברורה, ונובעת מהירידה המתמשכת בביקוש בשווקים, הקיטון בהיקף הסחר העולמי וההיחלשות של הדולר".

בד בבד עם נתוני מכון היצוא, פרסמה היום התאחדות התעשיינים כי סקר ציפיות מקיף שעשתה בקרב כ-150 חברות מצביע על שחיקה מתמשכת ברווחיות היצוא הישראלי. 52% ממשתתפי הסקר דיווחו על ירידה ברווחיות הייצוא ברבעון השני של השנה, לעומת 6% בלבד שדיווחו על שיפור ברווחיות. עם זאת, 35% מהתעשיינים דיווחו בסקר כי הרבעון השלישי של השנה צפוי לשפר את מצב היצוא, וזאת על רקע עלייה שחלה באחרונה במספר ההזמנות מחו"ל.

"הנסיגה המתמשכת בייצוא התעשייתי, שעד לאחרונה היה הקטר המרכזי שהוביל את צמיחת המשק, צריכה להדאיג את כולנו", אמרה בהתייחס לנתונים מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות, דפנה אבירם ניצן. היא קראה לבנק ישראל להגביר את מעורבותו בשוק המט"ח ולהרחיב את המהלכים להפחתת הריבית, וזאת בעיקר על רקע התחזקות השקל אל מול השחיקה בדולר.

חרף כל אלה, מנתוני מכון היצוא עולה כי בכלל הענפים- היצוא הישראלי רשם במחצית הראשונה של השנה עלייה של 4.5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2012 והסתכם בכ-23.7 מיליארד דולר. במכון היצוא הסבירו כי את העלייה בהיקפים מסבירה פעילות הייצוא המואצת של ענפי התרופות, הרכיבים האלקטרוניים והכימיקלים - וזאת בזמן שפעילות שאר ענפי הייצוא התאפיינה במחצית השנה הראשונה בהאטה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.