הדולר היציג ירד ב-0.2% ל-3.553 שקלים - שפל של שנתיים

הדולר ננעל ברמת שפל מאז אוגוסט 2011 ■ האירו היציג נחלש ב-0.2% ל-4.715 שקלים ■ יוסי פרנק: "הספקולנטים מנצלים את החלל שנוצר בבנק ישראל"

השקל המשיך להתחזק היום (ג') מול שני המטבעות הזרים המרכזיים בשוק המט"ח המקומי. שערו היציג של הדולר ננעל בהיחלשות של כ-0.2% ל-3.553 שקלים. לפני ההתערבות הדולר ירד מתחת לרף 3.55 השקלים.

מדובר בשפל של כשנתיים של שער הדולר, כשבפעם האחרונה שהוא ראה רמה כזו במונחי שער יציג הייתה באוגוסט 2011. בחודש מאי השנה הדולר קבע יציג של 3.556 שקלים. גם האירו היציג נחלש מול השקל - שערו איבד כ-0.2% ל-4.715 שקלים.

ברקע להיחלשות הדולר, אי הוודאות באשר לזהותו של נגיד בנק ישראל הבא, לאחר שליאו ליידרמן הסיר מועמדותו לתפקיד ושני כלכלנים בכירים - סירבו לפניית נתניהו להתמנות לתפקיד. אחד מהם הוא לא אחר מפרופ' יוג'ין קנדל, המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה, ובפועל כיועץ הכלכלי שלו. גם הנגידה בפועל, קרנית פלוג, ככל הנראה לא צפויה לקחת את המושכות.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר היום ל"גלובס" כי "הספקולנטים מנצלים עד תום את החלל שנוצר בבנק ישראל ואת חוסר היכולת לקבל החלטות חשובות. אולי זאת הסיבה שנתניהו לא מעוניין בפלוג כנגידה - היא מפגינה אנמיות מוחלטת בכל מה שקשור לשוק המט״ח".

לדברי פרנק, "זו נקודת זמן גורלית ומי שמפגין חולשה תוקפים אותו ללא רחם. צריך מישהו עם אומץ לפעול כנגד המתקפה של הספקולנטים שהורסת את כלכלת ישראל ופלוג מוכיחה בימים אלו שהיא אינה כזו ועושה טעות קריטית. טיפול נבון וזריז בבעיה הכי קריטת לכלכלה היום היה מעניק לה נקודות זכות רבות, אולם נראה שהיא מעדיפה להשאיר את העבודה השחורה לנגיד הבא וזה יכול להיות אסון ליצוא ולתעשייה המקומית", לדבריו.

"איש הישר בעיניו יעשה"

ניר אומיד, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן, אומר כי "בימים ההם אין מלך בישראל (נגיד לבנק ישראל), איש הישר בעיניו יעשה, זוהי שעתם היפה של הספקולנטים במטבע חוץ, זה כבר פחות משנה מי יהיה הנגיד הבא, יותר חשוב שזה יקרה בהקדם".

לדבריו, "זו יכולה להיות שעתה היפה של קרנית פלוג, אם יוחלט באופן מפתיע בישיבה שאינה מן המניין על הפחתת ריבית של 0.25%-0.5%, האפקט של הודעה כזו שאינה במועד, חזק הרבה יותר. אין שום סיבה שהפחתה כזו לא תבוצע מיד. הפחתת ריבית אינה תהליך בלתי הפיך ועם שינוי התנאים הכלכליים תמיד ניתן לעלות ריבית בחזרה, גם בצורה חדה. בינתיים, אין מנהיגות ואין מי שמחזיק את המושכות".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל סבורים עם זאת כי לסוגיית הנגיד לא ניכרת לפי שעה השפעה על המסחר בשוק המט"ח וכי הסוחרים ממתינים לשם הבא שינפיקו נתניהו ולפיד בתקווה שבפעם השלישית זה יעבוד. מצד שני, הם אומרים כי "אין ספק שפרק הזמן הארוך שבין פרישתו של פישר לבין מינויו של נגיד חדש משבש את יישום מדיניותו של בנק ישראל בסוגיות הבוערות של הפרק, בעיקר בכל הנוגע למאמץ לבלימת המשך התיסוף בשקל במטרה למנוע פגיעה קשה מדי ביצואנים".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "התערבות מצומצמת של בנק ישראל לא תוכל לחולל את השינוי ולהביא לפיחות השקל אל עבר רמת 3.6 שקלים לדולר. מעמד הביניים עשוי לאבד את חוסנו הכלכלי אם ההידרדרות בייצוא, מנוע הצמיחה של המשק הישראלי, לא תיעצר. קובעי המדיניות חייבים להנהיג תוכנית מקיפה כבר עכשיו כדי שלא נמצא את עצמנו בפני שוקת שבורה, אחרי שהסוסים יברחו מהאוורה ושיעור האבטלה ישוב ויעלה לעבר 9% ויותר".