השווקים המתעוררים: מסע קניות או מלכודת דבש?

השווקים המתעוררים סובלים מתנועות הון החוצה ■ האם הם מהווים נקודת כניסה אטרקטיבית

השנה אנו עדים ליציאת כספים מסיבית של משקיעים משווקים מתעוררים לשווקים מפותחים. בזמן שעיקר הכספים הגלובליים זורמים השנה לשוקי המניות של יפן וארה"ב, מנגד עשרות מיליארדי דולרים עושים את הכיוון ההפוך מהשווקים המתעוררים. התוצאה של תנועות ההון הללו ניכרת בשונות הרבה בביצועי השווקים: בעוד מדדי S&P 500 ו-NIKKEI 225 עלו בשבעת החודשים הראשונים של 2013 ב-19.9% ו-39.2% בהתאמה, מדד MSCI Emerging Markets ירד ב-10.5%.

התמורות האחרונות בשוקי האג"ח בעולם לא פסחו על שווקים אלו. נאומיו של יו"ר הפד, בן ברננקי, בחודשיים האחרונים הובילו לעליית תשואות חדה יותר באיגרות החוב בשווקים המתעוררים ביחס למפותחים. כך, מדד האג"ח של ג'יי.פי מורגן, שמייצג את השווקים המתעוררים (EMBI), איבד מערכו כ-9% במהלך שבוע בודד באמצע חודש יוני, בעוד איגרות החוב במדינות המפותחות רשמו במקביל ירידה מתונה בהרבה - 2.4% בלבד.

התמתנות בצמיחה

ברמה המקרו-כלכלית, המשקים המתעוררים סובלים כיום מירידה הדרגתית בקצבי הצמיחה שלהם, הן כתוצאה מגורמים פנימיים והן חיצוניים.

ראשית, השינוי במודל הצמיחה של מדינות מתפתחות רבות, ובראשן סין, מכלכלה מוטה ליצוא ולהשקעות בתשתיות מקומיות למשק שמשקל הצריכה הפנימית בו גדל משמעותית, הוא תהליך מורכב, שבטווח הקצר מקשה על שמירת קצבי הצמיחה המרשימים שאליהם הורגלנו.

שנית, חלק מהצמיחה החדה שרשמו משקים מתעוררים ב-2010-2011 נתמך בשיעורי אינפלציה גבוהים ואף חריגים. בשנתיים האחרונות, לאור האיום הממשי לפגיעה ביציבות הכלכלית במשקים אלו, חלק מהמדינות המתפתחות החלו להדק את המדיניות המוניטרית ובכך מיתנו את שיעורי הצמיחה ב-2012 וגם השנה.

מעבר לכך, גם הירידה בביקוש המצרפי לסחורות ולשירותים מכיוון המדינות המפותחות בעולם, הפחיתה את היקף היצוא של המדינות המתפתחות ופגעה בצמיחתן.

בנוסף, חלק מקובעי המדיניות במשקים המתעוררים מביעים באחרונה תרעומת נגד מדיניותו המוניטרית המרחיבה של הפד, לאור השלכותיה על המערכת הפיננסית שלהן. ג'ים אוניל, הכלכלן שטבע את המונח "BRIC" (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) לפני כעשור, ציין כי טענותיהם אינן מוצדקות משום שמחויבותו החוקית של בנק מרכזי היא שמירה על יציבות המחירים לצד עידוד הצמיחה המקומית. לפיכך, התנודות בשער הדולר והשפעותיהן על מטבעות אחרים בעולם, אינן חלק מסדרי העדיפויות של הפד.

בתוך כך מציע אוניל לקברניטי המשקים המתעוררים שני פתרונות להתמודד עם מצבן הנוכחי: במדינות בעלות גירעון בחשבון השוטף, דוגמת הודו ודרום אפריקה, הוא מציע לממשלות להתמקד בהשקעות ארוכות טווח במשק, על מנת להגדיל את שיעור החיסכון המקומי; לעומתן, מדינות עם הגבלות על תנועות הון, כמו סין, מוכרחות לייצר גמישות בשער החליפין שלהן ולהגביר את השימוש במטבע המקומי שלהן בכלכלה הגלובלית, על חשבון מטבעות הרזרבה (בעיקר דולר אמריקני).

זמן להשקיע?

כאמור, ניכרת כיום מגמת התמתנות בקצבי הצמיחה במשקים המתעוררים. קרן המטבע העולמית (IMF) הפחיתה באחרונה את תחזיות הצמיחה בשנת 2013 למשקים המתעוררים בכלל ולכלכלת סין בפרט. האחרונה צפויה לצמוח השנה ב-7.8% - שיעור שכל מדינה מפותחת תשמח לאמץ, אולם לאור תהליך האורבניזציה המואצת בסין, מדובר בקצב צמיחה צנוע למדינה זו.

גם בהיבטים פיננסיים כמו מרווחי האשראי במשקים המתעוררים, חלה השנה הרעה בתנאים שמייצרת לחץ שלילי על שוקי המדינות המתפתחות.

לפיכך, אין זה מפתיע כי באחרונה נשמעים יותר ויותר קולות פסימיים מכיוונים של אסטרטגים ומנהלי השקעות לגבי כדאיות ההשקעה בשווקים המתעוררים. אלו זוכים להמלצת "משקל חסר" באלוקציית הנכסים הגלובלית של גופים בולטים דוגמת גולדמן זאקס.

למרות השינוי בסנטימנט המשקיעים, חשוב לציין, כי התמחור בשווקים המתעוררים מתחיל להיראות מעניין. מכפילי הרווח וההון הממוצעים עומדים כיום על 11.9 ו-1.5 בהתאמה - נמוכים משמעותית ביחס למדדים המקבילים בשוקי המניות בארה"ב ובאירופה (ראו טבלה). על פי יחסי התמחור הנוכחיים, במדדי המניות בשווקים המתעוררים קיים דיסקאונט של כ-30% ביחס למדדי המניות בארה"ב - פער שלא נראה כמותו מאז 2005.

גם תשואות האג"ח בשווקים המתעוררים נראות כיום ברמות אטרקטיביות למדי. איגרות החוב הברזילאיות נסחרות בתשואה של כ-11%, ובמדינות כדוגמת הודו, אינדונזיה ודרום אפריקה ניתן למצוא כיום באג"ח בתשואות של כ-8%.

מחירי האג"ח והמניות בשווקים המתעוררים מספקים כיום סיבה טובה לצאת למסע קניות, אולם זו עשויה להיות מלכודת דבש למשקיעים. כאמור, אותן תנועות הון החוצה ממדינות מתפתחות מייצרות פגיעה כפולה במשקיעים הגלובליים בשווקים המתעוררים. לכן, עליית תשואות נוספת בשוקי האג"ח או התחזקות הדולר בעולם עלולות לגרום להמשך המגמה השלילית בשווקים המתעוררים.

הכותב הוא מנהל מחלקת פיתוח מוצרים וחדשנות בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או יחידות השתתפות בקרנות נאמנות