הדולר היציג התחזק ל-3.556 ש'; "מעמדו של ב"י נפגע קשה"

הדולר התחזק בפחות מ-0.1% מול השקל ■ האירו היציג התחזק בכ-0.3% ונקבע על 4.73 שקלים ■ יוסי פריימן מפריקו: "בטווח הארוך, השקל צפוי יתחזק ל-3.23 שקלים לדולר"

יממה לאחר התערבותו של בנק ישראל במסחר במט"ח, הדולר היציג התייצב היום (ד') ונקבע על 3.556 שקלים, עלייה של פחות מ-0.1%. האירו התחזק בכ-0.3% מול השקל ונקבע על רמה של 4.73 שקלים. הין היפני התחזק מול הדולר האמריקאי לרמה של כ-97 ין לדולר והעיב על המסחר בבורסות אסיה.

בנק ישראל התערב אתמול במסחר במט"ח, לאחר שהמטבע האמריקאי נחלש מתחת לרף ה-3.55 שקלים. מדובר בשפל של כשנתיים של שער הדולר, כשבפעם האחרונה שהוא ראה רמה כזו במונחי שער יציג הייתה באוגוסט 2011. בחודש מאי השנה הדולר קבע יציג של 3.556 שקלים.

ברקע להיחלשות הדולר, אי הוודאות באשר לזהותו של נגיד בנק ישראל הבא, לאחר שליאו ליידרמן הסיר מועמדותו לתפקיד ושני כלכלנים בכירים - סירבו לפניית נתניהו להתמנות לתפקיד. אחד מהם הוא לא אחר מפרופ' יוג'ין קנדל, המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה, ובפועל כיועץ הכלכלי שלו. גם הנגידה בפועל, קרנית פלוג, ככל הנראה לא צפויה לקחת את המושכות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו הבוקר כי "הדולר-שקל צנח מתחת לשפל של מאי ב-3.545 שקלים והוא נסחר כעת ברמתו הנמוכה מאז אוגוסט 2011. בכך למעשה נמחקה לחלוטין כל העלייה שנרשמה בעקבות הכרזתו של סטנלי פישר על מדיניות לבלימת התיסוף בשקל, שכללה הורדות ריבית ותוכנית לרכישת דולרים. התיסוף בשקל מכביד יותר ויותר על היצואנים והתעשיינים ויפגע בכלכלה הישראלית. ברמה הטכנית, במידה ונראה האצה בירידה, אחד היעדים המשמעותיים ביותר הוא 3.5.

"אין ספק שהספקולנטים מנצלים כעת הוואקום בהנהגת בנק ישראל ומזרימים ביקושים לשקל. חולשתו של הדולר בעולם מגבירה ביתר שאת את הלחץ על שער החליפין. ללא נגיד מכהן, וכאשר ישנה אי ודאות גדולה לגבי זהותו של המועמד הבא, מעמדו של בנק ישראל בשוק נפגע בצורה קשה. למרות היותה ממלאת מקום, קרנית פלוג צריכה לפעול ולהתערב בשוק, וזאת במסגרת תוכנית רכישת הדולרים שהשיק פישר אשר כרגע אינה מיושמת. אין ספק שהתיסוף בשקל יהיה הסוגיה הבוערת ביותר עם היכנסו של הנגיד הנבחר והוא יצטרך לפעול במהרה, הצהרתית ומעשית".

"הספקולנטים מנצלים את חוסר הוודאות"

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "התערבות בנק ישראל מאמש התפוגגה - נדרש מהלך הרבה יותר משמעותי מאשר רכישה נקודתית של 100-200 מיליון דולר בכדי לבלום את הסחף ולשמור על תנאי סחר נוחים לייצוא הישראלי. להערכתנו, בתחום השערים 3.5-3.55 שקלים לדולר, צפוי בנק ישראל להמשיך ולהתערב במסחר ולרכוש מט"ח".

לדבריו, "בראייה לטווח ארוך, השקל צפוי להמשיך ולהתחזק לעבר רמות הקיצון של שנת 2008, כלומר רמה של 3.23 שקלים לדולר ואף פחות מכך. יכולת ההישרדות של היצוא הישראלי בתנאי סחר כאלו מוטלת בספק רב, להוציא חברות בעלות פריסה בינלאומית רחבה וגיוון מטבעי רב. החברות המקומיות שהן לא רב לאומיות, ובהן חברות צעירות ייאלצו לנדוד מחוץ לישראל", הסביר עוד פריימן.

אורן אלדד, מנכ"ל ATRADE, אומר כי "הספקולנטים מנצלים את חוסר הוודאות בבנק ישראל וממשיכים להפעיל לחץ על השטר הירוק אשר חזר למחירו מלפני שנתיים. הדשדוש בין 3.6- 3.56 שקלים נשבר והצמד עושה את דרכו אל עבר התחתית האחרונה אשר נקבעה באזור 3.54 שקלים. שבירת התחתית תוביל להמשך הצלילות אל עבר 3.5 שקלים".