מחזיקי האג"ח בקרדן NV פועלים להתנעת הסדר חוב

מציעים לחברה דחייה של שנתיים בתשלומי הקרן תמורת רכיב אקוויטי ותמורת שעבודים וביטחונות קרדן: "החוב עומד בראש סדר העדיפויות שלנו"

אחרי חודשים ספורים של שקט שוב חלה עלייה ברף החששות של מחזיקי אג"ח קרדן NV לגורל כספם. הללו עשויים להוליך את חברת ההשקעות של יוסף גרינפלד ואבנר שנור, שהידרדרה לשווי של 230 מיליון שקל בלבד (ירידה של 45% מתחילת השנה), להסדר חוב ענקי של כ-2 מיליארד שקל. קרדן NV מתמקדת בשלושה תחומי פעילות עיקריים בחו"ל: נדל"ן (GTC), תשתיות מים (תהל) ושירותים פיננסיים.

לקראת תשלום אג"ח של קרוב לחצי מיליארד שקל בפברואר 2014 פנו חלק מהמחזיקים הגדולים להנהלת קרדן, בבקשה להיכנס למגעים עמם להסדר חוב. המחזיקים, וביניהם כלל ביטוח, הראל ביטוח, פסגות ומיטב-דש, מציעים לקרדן דחייה של שנתיים בתשלומי הקרן, ודחייה של שנה בתשלומי הריבית, החל מחודש פברואר. בתמורה לכך יינתן להם כפיצוי רכיב אקוויטי בחברה, וכן שעבודים וביטחונות. האג"ח של קרדן בשתי סדרות נסחרות בתשואות זבל של 45%-90%.

גירעון בהון החוזר של 400 מיליון ש'

דוח תזרים מזומנים שפרסמה החברה ברבעון הראשון של השנה לימד, כי בכוונת קרדן NV לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב בעיקר באמצעות מימוש נכסים, וברבעון הראשון של 2015 היא תידרש לתשלומי חוב בהיקף דומה.

בדוחות הסולו לרבעון הראשון הציגה קרדן קופת מזומנים של כ-25 מיליון שקל בלבד, ורואי החשבון שלה הפנו את תשומת לב המשקיעים לגירעון בהון החוזר של כ-400 מיליון שקל.

המחזיקים חוששים כי גם אם קרדן תצליח להתמודד עם התשלום הקרוב, אין בידיה האמצעים לעמוד בסך חובותיה כלפיהם. בזמן הקרוב צפויים נאמני האג"ח, אורורה פידליטי והרמטיק, להיפגש עם נציגי החברה - המנכ"ל שוקי אורן ונציג הבעלים אלון וולקן, המכהן כמשנה למנכ"ל קרדן ישראל.

קרדן NV, שמנהלת את עיקר פעילויותיה בשווקים מתעוררים במרכז ובמזרח אירופה ובסין, נקלעה למשבר תזרימי חריף ב-2011, ומאז היא מנהלת מו"מ עם נושיה. בתחילת השנה הגיעו הצדדים להסכמות, שבמסגרתן התחייבה קרדן בין היתר להימנע מחלוקת דיבידנדים וקיבלה על עצמה מגבלות שונות, ובתמורה הבטיחו לה המחזיקים שקט עד פברואר 2015.

"נכונות להיפגש בכל עת בכל ענין"

ואולם, שקט זה מופר כעת בעקבות חוסר היכולת של קרדן לקדם עסקאות מימוש, עניין שכאמור מגביר את חששות המשקיעים בנוגע ליכולת הפירעון שלה. מקרדן נמסר היום, כי "החברה מקיימת מגעים שוטפים עם הנאמנים ועם מחזיקי האג"ח הגדולים, ומגלה נכונות להיפגש בכל עת ולדון בכל עניין. החוב עומד בראש סדר העדיפויות שלנו, ואנו פועלים במרץ במטרה לעמוד בכל התחייבויותינו".

עיקרי הצעת מחזיקי האג"ח להסדר חוב של 2 מיליארד שקל בקרדן NV:

דחייה של שנתיים בתשלומי הקרן

דחייה של שנה בתשלומי הריבית

קבלת מניות החברה, שיעבודים וביטחונות