כחלון: "המדינה עובדת נגד האזרחים; מצב חירום בנושא הדיור"

שר התקשורת לשעבר היה הנואם המרכזי בכנס "מסחר על הבר" של חברת Atrade ■ כחלון על הריכוזיות בבנקים: "אנו רוצים בנק אינטרנטי כי הטכנולוגיה מייעלת ומוזילה כמו שקורה עם גולן טלקום"

שר התקשורת לשעבר משה כחלון היה הנואם המרכזי הערב (ד') באירוע "מסחר על הבר" של חברת Atrade, ודיבר על בעיות התחרותיות במשק והצידוק בביצוע רפורמות. "יש קבוצה של אנשים מגודל מסוים שיכולים לקבל פה את המינימום בגלל הגלובליזציה, ומקבלים גם פה מה שהם יכולים לקבל מחו"ל. הם המסודרים עם יכולת המיקוח ולא צריך לדאוג להם. יש את זה בבנקים והיה את זה גם בסלולרי".

כחלון טען כי "למשל במכרז החשכ"ל שילמו רק 9 אגורות והיתר שילמו 80 אגורות. בישראל הגענו למצב שהבינוני והקטן מימן בכל דבר את הגדול. גם בביטוח". לדבריו, "תפיסת העולם שלי היא לתת לסדר את עצמו. אבל הגענו לכשלים ולמצב בעייתי ולכן התערבנו".

כחלון הוסיף ואמר כי "הבנקים יודעים לדאוג לעצמם. הם הצינור להעברת כספים, כי המוסדיים לא באמת נגישים לכל. ואני תמיד טענתי שצריך ליצור עוד צינור להעברת הכסף. לדעתי צריך עוד צינור להעברת הכסף דרך בנק הדואר". לדבריו, "אנו רוצים בנק אינטרנטי כי הטכנולוגיה מייעלת ומוזילה כמו שקורה עם גולן טלקום. אנו רוצים תחרות לבנקים, אבל, מדינת ישראל מכבידה על יצירת תחרות על הבנקים. חוששים ליציבות הבנקים אבל אני אומר שגם אם הבנקים ירוויחו קצת פחות, צריך לדאוג לאזרחים". "בסלולר הגדולים קיבלו הנחה על חשבון הקטנים".

כחלון התייחס גם לבנקים הזרים. "יש פה שני חסמים מבהילים. חסם הבנקים מקומיים המתחרים וגם חסם שלנו-כמה מאיתנו עברו בנק?".

בעניין הדיור שר התקשורת לשעבר אמר כי "מדינת ישראל עובדת נגד האזרחים שלה. אנו רוצים לעזור לצעירים שרוצים דירות שלושה חדרים אבל כותשים את הדירות הללו. המדינה העלתה מחירים בידיה, 40% בכמה חודשים, כשהיא מייקרת את הקרקעות. בנוסף, יש גם את המיסוי, כשהמדינה דוחפת זאת למעלה וגם זה מייקר את הדירות הללו. בעניין ההיתרים העיקר הוא שעושים חשבון שבדירות שלושה חדרים מגיעה אוכלוסיה צעירה שמשלמת 1,000 שקל ארנונה אך צורכת שירותים פי שניים. ראשי ערים אומרים בגלוי שהם לא רוצים דירות שלושה חדרים כי זו אוכלוסיה גרעונית עבורם. לכן אין ולא יהיו דירות שלושה חדרים בישראל".

לכן לדבריו, "בקרקע יש להקפיא מחירים לכמה שנים ולתת את הקרקע לא לפי מחיר אלא לפי צרכי המדינה. למשל מי שיבנה שלושה חדרים הכי מהר וכו' יקבלו את הזכות לקרקע".

כחלון ציין כי "יש כאן תוכניות להוזלה בכל תחום". הוא הוסיף ש"אם המדינה תיקח סמכויות מלמעלה, וזה דורש אומץ, נוכל לשנות. בעיית הדירות נצברה לאורך זמן. מדינה צריכה 60 אלף דירות לשנה (50 אלף לזוגות צעירים והיתר למתגרשים) ושנים שאין את זה. אנו במצב חירום בנושא הדיור".

לטענתו של כחלון "המעמד הגבוה יותר מקבל כל יום מתנה מהמדינה, למשל בקרנות השתלמות והטבות מס. כל נושא שכר הבכירים צריך להיות עם נשמה בשביל הילדים שלנו. האי שוויון יכול להימשך עוד שנתיים שלוש אבל לא לעד". עוד הוא ציין כי "צריך לעשות ולא לפחד. השקעה בתשתיות מחזירות את עצמן לאחר כמה שנים".