המערכת שתאפשר לרופא לבדוק אתכם בלי לצאת מהבית

טייטו מבקשת לשבור את הניתוק בין רופאים לחולים ■ כיום המכשיר מבצע בדיקות לב, ריאה, אוזניים, גרון ועור חיצוני - מהבית

הרקע: החיבור בין גוף האדם לבין האינטרנט הוביל ליצירת יישומים מסקרנים, גם בתחום הרפואה. דדי גלעד ועופר צדיק הכירו בחברת MDG מדיקל, שפיתחה מערכת אוטומטית לחלוקת תרופות בבתי חולים. גלעד הגיע ממגוון תפקידי פיתוח בהיי-טק וצדיק מתפקידים בתחום ההנדסה וניהול פרויקטים. תוך זמן קצר הם הבינו איפה הם רוצים לפעול.

גלעד: "הצורך הגיע ממקום ברור. כשיש לך ילד בגיל גן, אתה מבלה במרפאה בערך פעם בשבוע. בכל פעם זה אותו ריטואל: תור, הפסד שעות עבודה, ובסוף אתה מבלה בערך דקה במרפאה עצמה, ואומרים לך 'זה ויראלי' - השתגעתי מזה". בתקופה שבה הוקמה החברה, כיהן ד"ר יוסי בהגון כמנהל האגף לרפואה מקוונת בשירותי בריאות כללית. "ראינו סרטון שבו הוא סיפר שהחזון שלו הוא לבצע בדיקות מרחוק, והחלטנו לפנות אליו", אומר גלעד.

השוק: שני היזמים הקימו את טייטו, חברה שקיבלה את שמה מינשוף קטן וזריז, בעל ראייה חדה ושמיעה חדה. מטרתם הייתה לפתח מוצר שיאפשר ביצוע בדיקה רפואית מלאה, דרך הרשת. כיום, במדינות המתקדמות ביותר בתחום הרפואה מרחוק - לרבות ישראל - ניתן לשוחח עם רופא דרך פורומים באינטרנט ואף לנהל צ'ט וידאו. אולם, ברגע שבו נדרשת בדיקה פיזית, המערכות המקוונות הופכות ללא רלוונטיות. "בארה"ב מתקיימים 800 מיליון מפגשים עם רופא משפחה בשנה. אם מכפילים בעלות של כ-100 דולר לחברת הביטוח עבור ביקור, מגיעים למספרים מטורפים", אומר צדיק.

לכאורה, הפתרון פשוט. קחו למשל בדיקת אוזניים. כל מה שצריך הוא להכניס למכשיר הקלאסי מצלמה זעירה, שתקלוט את התמונה שבתוך האוזן ותעביר אותה לרופא - הוא כבר יידע כיצד לפענח אותה.

בשלב הזה נתקלים במגבלה מהותית: החולה. הוא זה שצריך לבצע פיזית את הבדיקה, להכניס את המכשיר נכון ובזווית ומרחק מתאימים כדי לקלוט תמונה טובה. הפתרון חייב להיות מתוחכם טכנולוגית, כזה שידרוש אפס תחכום מהמפעיל.

המוצר: המערכת של טייטו מורכבת משלושה חלקים. האחד - חיישנים איכותיים. השני - מערכת של הדרכת וידאו פשוטה שמראה לחולה בדיוק היכן להציב את המכשיר. החלק השלישי - מערכת עיבוד תמונה שקולטת מה צילם החולה ומכוונת אותו. ניתן לומר לחולה "זוז קצת ימינה, אתה לא בדיוק על הלב". על המסך מופיע אווטאר של החולה וחיווי, היכן נמצא כרגע המכשיר ביחס לגוף, ולהיכן יש להזיז אותו. "מאוד קשה לבצע הנחיה מרחוק על גבי מערכות אינטרנט שבהן יש עיכובים משמעותיים כשמעלים או מורידים תמונה, אבל אנחנו מצליחים", אומר צדיק. אם המערכת האוטומטית לא הצליחה, הרופא יכול לראות את הבדיקה בזמן אמת ולעזור לכוון את החולה.

טייטו עושה זאת בלי לוותר על איכות התמונה. בהגון: "ראיתי בעבר לא מעט מכשירים של בדיקות מרחוק, אבל אף אחד מהם לא סיפק לי איכות תמונה או שמע מספקת. כששמעתי את הלב דרך הפרוטוטיפ של טייטו, נפלתי. אבחנתי מיד למישהו איוושה בלב, ואכן יש לו את זה. כשראיתי צילום של האוזן דרך המערכת אמרתי - זה יותר טוב ממה שיש לי".

"תמיד יהיו בדיקות שמצריכות מפגש פנים אל פנים, בעיקר בדיקות שמצריכות מישוש", מוסיף בהגון. "ועדיין, ההערכה היא כי נוכל לחסוך 40%-60% מהבדיקות". כיוון שבדיקה עולה למבטח (בישראל אלה קופות החולים) כמאה דולר, המוצר יהיה כלכלי אם עלות השימוש בו תרד מתחת לרף זה. בהתחשב בכך שקופות החולים מציעות בדיקות מעבדה עד הבית ב-25 שקל, אפשר להבין כמה דחוף להן להוציא את החולים מקופות החולים.

גיוסי ההון: החברה גייסה 1.3 מיליון דולר מקרן תעוזה, המדען הראשי ומשקיעים פרטיים.

שלב בפעילות: כיום המכשיר מבצע בדיקות לב, ריאה, אוזניים, גרון ועור חיצוני. גלעד: "המוצר הראשון יהיה עבור רפואת ילדים. ההורים של היום הם בדיוק בגיל שבו הם מאוד טכנולוגיים, ומחכים לפתרונות כאלה".

תעברו בשלב כלשהו לסמארטפון?

צדיק: "אולי המכשירים שלנו יתחברו לסמארטפון, אבל אנחנו לא נבצע את הבדיקות באמצעות הסמארטפון עצמו, הוא לא מכשיר רפואי. אני לא רואה מישהו משתעל עליו או מכניס אותו לפה, בטח לא אחרי שלקח אותו לשירותים".

השלב הבא: החברה נמצאת בשלב המעבר מפרוטוטיפ למוצר מסחרי ומאמינה כי סבב גיוס נוסף יביא אותה לשוק, אליו מותר לה להיכנס ללא ניסויים. "דווקא חברות הסלולר מתעניינות. זה מקור הכנסה חדש עבורן", אומר בהגון.