אקסלנס: חשש מצניחה דרמטית ביצוא בשנים הקרובות

החשש: 10 חברות היצוא הגדולות במשק יסבלו מירידה חדה במכירות - בין היתר בשל נפילת מחירי האשלג והתחרות בקופקסון ■ "אם הממשלה לא תפעל - הפיגור הכלכלי שנגיע אליו עלול לגרום לכולנו להתגעגע למשבר של שנת 2002"

בסקירה שפרסמו גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז' ואהוליאב לוי, אנליסט מאקרו במחלקת המחקר והאסטרטגיה, הם טענו כי קיימת סכנה ממשית למשק הישראלי הנובעת מצניחה חדה ביצוא, עניין שעלול להוביל להחלשות דרמטית של השקל ועלייה ביוקר המחייה.

אלפר ולוי מציינים בסקירה כי אחת הבעיות הגדולות של המשק היא הריכוזיות של ביצוא. לטענתם, בנק ישראל ומכון הייצוא כבר הזהירו בעבר כי העובדה ש-10 חברות בישראל אחראיות לכ-50% מהיצוא היא מקור לדאגה. "כיום, יותר מתמיד, ייתכן שאנו קרבים לנקודה שהריכוז הזה יהיה בעוכרינו מאחר שרבות מהיצואניות הגדולות עלולות לחוות בשנה-שנתיים הקרובות הרעה דרמטית בעסקים שלהן, מה שיביא לצניחה בייצוא הישראלי".

עשר החברות היצואניות הגדולות הן: אינטל, אלביט מערכות, בז"ן, טבע, ישקר, כי"ל, מכתשים אגן, פז נפט, תע"א ו-HP אינדיגו.

לגבי אלביט מערכות והתעשייה האווירית, אלפר ולוי טוענים כי בערך שליש המכירות של אלביט הן לארה"ב והתע"א מוכרת כ-9% מכלל המכירות שלה לצפון אמריקה. ארה"ב החלה להוריד בצורה מאוד מתונה את תקציב הביטחון שלה - אך יש לזכור כי תקציבה היום, כ-700 מיליארד דולר, הוא יותר מכפול מתקציבה בשנת 2000, כ-300 מיליארד דולר. להערכתם, יש להניח כי כאשר ממשלת ארה"ב סוף סוף תתאים את התקציב שלה למציאות הכלכלית, החברות הישראליות הביטחוניות שמוכרות לאזור זה של העולם תיפגענה קשות.

ומה לגבי טבע? לטענת האנליסטים, מרבית הקופקסון שטבע מוכרת ברחבי העולם, כ-4 מיליארד דולר, מיוצר בארץ. "אובדן נתח שוק לתרופה האוראלית החדשה של ביוג'ן, והשקת תחליף גנרי לקופקסון, דבר שעלול לקרות כבר במאי 2014, יהוו מכה קשה למכירות".

אלפר ולוי מתייחסים בהרחבה גם לכיל ולאינטל. לגבי כיל השניים טוענים כי המשבר העכשווי בשוק האשלג שנוצר בשל עודף היצע ופירוק הקרטל הרוסי, עלול להביא לירידה משמעותית במחיר האשלג. אורלקאלי צופה ירידה של 25% מ-400 דולר לטון ל-300 דולר לטון. "בהנחה שנתח השוק של כי"ל יישמר, מדובר כמובן על צניחה של 25% במכירות - ובייצוא.

אולי אינטל תציל את המצב? מדינת ישראל כבר הפסידה לאירלנד את הקרב על אירוח המפעל החדש של אינטל. "עם הביקורת הציבורית על מתן הטבות מס לאינטל אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שגם את הפעילות העכשווית של אינטל אנו עלולים להפסיד".

אלפר ולוי מציירים תמונה די עגומה, מסכמים ואומרים כי "פגיעה מהותית כפי שאנחנו מציירים כאן עלולה לזעזע את הכלכלה ולהחליש בצורה מהותית את השקל. החלשה מהותית של השקל תייקר מאוד את הייבוא ותעלה בצורה חדה את יוקר המחיה".

האנליסטים טוענים כי על הממשלה לפעול כעת על מנת להציל את היצוא הישראלי: "המדינה יכולה לעשות זאת ע"י מתן אישור לייצוא הגז הטבעי במהירות האפשרית כדי לעצור את ההתדרדרות הקרבה ובאה של השקל ובכך להציל את כוח הקנייה של הציבור הישראלי. בנוסף יש לוודא כי מדינת ישראל תחזור להיות אטרקטיבית לחברות הטכנולוגיה דרך הורדת מסים ודה-רגולציה. אם צעדים אלה לא יילקחו, הפיגור הכלכלי שנגיע אליו עלול לגרום לכולנו להתגעגע למשבר של שנת 2002".

ריכוז היצוא
 ריכוז היצוא