תוכנית התגמול בבנק לאומי: כבר לא תנאי שכר "צנועים"

לאומי מצמצם פערים לעומת המתחרים ואפילו קובע סטנדרטים חדשים של רף נמוך במיוחד לקבלת בונוס

בנקאים תמיד נהנו מתנאי שכר מפנקים, וכך גם היה בבנק לאומי. עם זאת, עלות השכר של בכירי הבנק במשך השנים הייתה נמוכה לעומת בנקים אחרים, בוודאי כשמדובר בבנק השני בגודלו.

את המצב הזה החליטו לתקן בלאומי, וניצלו את ההזדמנות של תיקון 20, הדורש את אישור בעלי המניות לתוכנית תגמול הבכירים. במתווה שהבנק פרסם בסוף השבוע שעבר, נראה כי לאומי מצמצם פערים לעומת המתחרים, ואפילו קובע סטנדרטים חדשים של רף נמוך במיוחד לקבלת בונוס.

ראשית, התגמול ההוני (אופציות ומניות) - שבעבר לא היו בלקסיקון של תגמול בכירי הבנק - נכנס לסעיפי השכר, ושנית הבנק קבע לעצמו יעד נמוך של 6% תשואה על ההון לקבלת בונוס. היעד הנמוך בולט במיוחד אם משווים אותו ליעדים של המתחרה בנק הפועלים, שמציג לרוב תוצאות דומות לזה של לאומי (פועלים קבע כי היעד לבונוס הוא תשואה על ההון של 9.25%).

כך לדוגמה, אם לאומי יגיע לתשואה על ההון של 7.5%, יהיו בכיריו זכאים לבונוס. לעומת זאת אם באותה שנה בנק הפועלים יעקוף אותו וירשום תשואה על ההון של 8%, בכיריו לא רק שלא יזכו לבונוס, אלא אף יירשם לחובתם בונוס שלילי. איך עשה זאת לאומי ולמה?

1. "אם יש לי בעיה מול בנקים אחרים, זה רק כי בלאומי חסרה תוכנית אופציות", אמר ביולי 2010 ל"גלובס" יו"ר בנק לאומי לשעבר, איתן רף, בתשובה לשאלה אם הוא לא מרגיש "פראייר" ביחס לעמיתיו בסוגיית השכר.

בכירי לאומי לא קיבלו לאורך השנים אופציות, כי המדינה שהייתה בעלת השליטה לא אהבה את הרעיון, שאחזקותיה בבנק ידוללו. הפעם היחידה שבה חולקו אופציות הייתה בזמן ההפרטה של הבנק לפני כ-8 שנים. אלא שמאז יושם חוק מראני, הבנק החל להתנהל כבנק ללא גרעין שליטה, והמדינה הפכה לעוד בעלת מניות עם 6% ממניות הבנק, ולא לבעלת השליטה.

לפני שנה ביקשו בלאומי מאסיפת בעלי המניות של הבנק לאשר הגדלה של הון המניות הרשום במיליארד שקל. המדינה אמנם התנגדה, אך המשקיעים המוסדיים תמכו, וההצעה אושרה. לאומי לא פירט אז למה ומתי ייעשה שימוש במניות. שנה אחרי, ונראה כי בבנק מצאו שימוש להגדלת הון המניות, והוא הקצאתן לבכירי הבנק בדמות מניות חסומות. למעשה מדובר במענק בשווי של 14 מיליון שקל בשנה, מתוכו תקבל המנכ"לית רקפת רוסק עמינח 2.6 מיליון שקל ואילו היו"ר דוד ברודט יקבל 2.1 מיליון שקל.

מחיר הקצאת המניות יעמוד על המחיר הממוצע ברבעון הראשון, ובכל מקרה לא יהיה נמוך מ-9.34 שקל למניה, מחיר הנמוך ביותר מ-20% ממחיר המניה הנוכחי. התנאי לקבלת המניות אינו מאתגר במיוחד, והוא השגת תשואה על ההון של 6%, כאשר גם בשנה גרועה במיוחד שבה התשואה תהיה נמוכה יותר, יהיו הבכירים זכאים לפחות לחלק מהמניות, ובתנאי שהתשואה על ההון תעמוד על יותר מ-3%- כלומר בכל שנה יהיו בכירי הבנק זכאים לקבל חלק מהמענק, אלא אם תהיה זו שנה קטסטרופלית.

2. בונוס: בונוס מוגדר כתגמול שאינו משורת הדין, אשר נעשה בעקבות הישגים יוצאים דופן. לאומי קבע כי היעד לקבלת הבונוס הוא תשואה על ההון של 6% בלבד, כאשר בתנאים מסוימים ניתן יהיה לקבל את הבונוס גם אם התשואה על ההון תהיה נמוכה יותר. יעד תשואה על ההון של 6% לא ממש מאתגר בלשון המעטה. בבנק אגוד לדוגמה, שהוא בנק קטן, שמניב בממוצע בשנה תשואה על ההון של כ-6%-7%, נקבע כי היעד לקבלת בונוס הוא גם 6%.

ברבעון הראשון של 2013, עמדה התשואה על ההון של הבנק על 9.4%. לכן או שבלאומי צופים הרעה חריפה בתוצאות, או שפשוט רצו להבטיח לעצמם שיחולק בונוס, וזאת לאחר שבשנה שעברה, שהייתה שנה של ניקוי אורוות ומחיקות חשבונאיות גבוהות, לא חולק בונוס לבכירי הבנק ועובדיו.

3. מרככים את הוועד: הגדלת חבילת התגמול והורדת הרף לקבלת בונוס לא נעשתה רק כדי לצ'פר את בכירי הבנק. רוסק עמינח יודעת שבשנה הבאה מחכה לה אתגר מרכזי - יהיה עליה לגבש הסכם שכר חדש עם ועד העובדים שבראשו עומדת מירי רובינו.

עובדי לאומי נהנים מהעלאה של כ-5% בשכרם מדי שנה (מנגנון המכונה "הטייס האוטומטי"). לאומי סובל מיחסי יעילות חלשים (הוצאות הבנק מהוות יותר מ-70% מהכנסותיו), ורוסק עמינח נחושה להוביל את הבנק להתייעלות, כאשר אם תרצה להציג הישגים משמעותיים בתחום, יהיה עליה לטפל במנגנון הטייס האוטומטי.

רובינו אינה פרטנרית פשוטה. היא אמנם הגונה, ולא נחשבת כוחנית, אך היא בהחלט יודעת לעמוד על שלה, ואינה ממהרת להתפשר עם ההנהלה. לפני חודשים ספורים אמרה ל"גלובס" כי מבחינתה נושא הטייס האוטומטי אינו עומד על הפרק: "אם כבר, אני חושבת שצריך להגדיל את שיעור העלייה בשכר. אני רואה בבנק צמיחה יפה, וראוי שעמה תגיע גם תוספת שכר".

לא מן הנמנע כי הרף הנמוך שמציבים בבנק לקבלת בונוס, נועד להבטיח שהעובדים, שלא קיבלו בשנה שעברה בונוס, יקבלו אותו השנה, וכך נקודת הפתיחה במו"מ תהיה נוחה יותר. כמו כן, בהחלט ייתכן שבשלב הבא יציעו בהנהלת לאומי כי גם כלל העובדים ייהנו מתגמול הוני (מניות או אופציות), בדומה לבכירי הבנק. כך שבתוכנית התגמול שקבע הבנק לבכיריו, הוא גם הכין תחמושות לקראת המו"מ עם ועד העובדים - מו"מ שלא צפוי להיות פשוט.

ולסיום עניין פעוט - בניגוד לבנקים אחרים, בלאומי אין בעל שליטה, ולכן אישור תוכנית התגמול תהיה של המוסדיים וחברת אנטרופי, שלה משקל גדול בהחלטת המוסדיים. יהיה מעניין לראות מה תהיה המלצת אנטרופי, ויותר חשוב איך ינהגו המוסדיים הלוחמניים שנושאים את דגל הממשל התאגידי ורוצים לראות קשר בין ביצועים לתגמולים, מאשרים תוכנית עם רף בונוס נמוך מאוד.