הנאשם בריגול עבור איראן: המניע - כסף ודין תורה

כשבוע לאחר שהוארך מעצרו עד תום ההליכים של יצחק ברגל המשתייך ל"נטורי קרתא", נחשפים תמלילי חקירתו, שבהם הוא מביע את רצונו להעביר מידע לאיראן

לאחר שהאריך בית המשפט את מעצרו של יצחק ברגל, הנאשם בניסיון ריגול עבור איראן - נחשפים תמלילי חקירתו במשטרה, שבהם הוא טוען כי מבחינתו "מדינת ישראל זה דבר אסור על-פי התורה", אך הוסיף: "טוב שזה לא יצא לבסוף לפועל".

"רציתי לאסוף עבורם מידע, זו ההשקפה של נטורי קרתא", אמר ברגל במהלך חקירתו, שבמהלכה הסביר את המניעים ואת השקפת עולמו שהובילו אותו לכך. "חשבתי שאקבל מזה תמיכה כספית עבור העזרה ואיסוף המודיעין שהצעתי בעת שהייתי בשגרירות", אמר.

בתשובה לשאלות מדוע הוא שבע-רצון מכך שתוכניתו לא יצאה לפועל, והאם היה מוסר מידע לאיראן אם היה מתוגמל על כך כספית, השיב: "אז כן, היום אני מתחרט על זה".

"חשבתי שזה דבר טוב ללכת לשגרירות איראן ולשאול אם הם צריכים ממני עזרה", אמר ברגל לחוקריו. "דברים כלליים, כמו איסוף מידע, כשלא ידעתי באותו הזמן במה בדיוק מדובר".

מתמלילי החקירה עולה כי ברגל נשאל מדוע ניסה ליצור קשר עם השגרירות דרך קפה אינטרנט ולא דרך ביתו. על כך השיב: "חשבתי שזה עדיף כי ידעתי שאני עושה דבר אסור על-פי החוק, ופחדתי שיתפסו אותי".

"אמרתי שאני מישראל, והכניסו אותי לחדר פנימי"

ברגל סיפר בחקירתו על השתלשלות העניינים: "נחתתי בברלין בשעת בוקר מוקדמת ולקחתי רכבת למרכז העיר. בבוקר למחרת הלכתי לשגרירות איראן בעיר - שאת כתובתה מצאתי באינטרנט. לא היה שם אף אחד, אז חזרתי למחרת בסביבות השעה 10:00 בבוקר".

לדבריו, כשהגיע למקום, ניגש אליו פקיד ושאל אותו מהיכן הוא. "אמרתי לו שאני מישראל, והוא הכניס אותי לחדר פנימי, שם היה מישהו בשם האג'י באבא, בעל זקן אפור, ואחר-כך הצטרף עוד מישהו שאני לא יודע את שמו. אמרתי להם שאני משתייך ל'נטורי קרתא', תוך שהשיחה בינינו היא בשפה האנגלית".

"לרוב דיברנו על השקפה ועל הנושא של האם הם צריכים איזושהי עזרה", המשיך ברגל. "בכלליות, לא הייתה לי שום כוונה לשום דבר קטלני, אלא לדברים קטנים כמו איסוף מידע על ארץ ישראל, והם אמרו: 'נעביר את זה לדרגים הגבוהים'. סיכמנו שאני אתקשר אליהם, ואחרי חודש התקשרתי, ואמרו לי שאין יותר אדם בשם האג'י באבא. מאז אין לי שום קשר לנושא הזה".

לדברי ברגל, אותו האג'י באבא "לא שאל יותר מדי שאלות וישר התחיל לדבר אתי באנגלית. אני אמרתי שיש יהודים שמדינת ישראל היא אסורה על-פי תורתנו, ודיברנו על זה; הצעתי שיתוף-פעולה ראוי מאוד, במטרה שיתחלף השלטון לשלטון של גויים".

הוא הוסיף כי "הייתה שיחה מאוד קצרה, בעיקר על הנושאים של ההשקפה. הם בעיקר הקשיבו ולא אמרו דבר".

ברגל ביקש להגר ללוב: "חשבתי ששם יהיו לי חיים יותר טובים"

בתשובה לשאלת החוקר האם במהלך חייו יצר קשר עם גופים או מדינות אויבות, השיב ברגל: "לפני 26 שנים, בשנת 1987, לפני שחזרתי בתשובה, הייתי אז רווק בן 24. נסעתי להולנד ומשם לבלגיה. בבלגיה הלכתי לשגרירות לוב ושאלתי על אפשרות הגירה ללוב".

לאחר מכן נשאל מדוע רצה להגר ללוב. "חשבתי ששם יהיו לי חיים יותר טובים", השיב ברגל, "חיים פוליגמיים. הייתי אז חילוני והעדפתי כמה נשים שישרתו אותי ולא אחת. שיהיו נשים שלי".

בשבוע שעבר האריך בית המשפט המחוזי בירושלים את מעצרו של ברגל עד תום ההליכים. עד כה נאסר שמו של ברגל לפרסום על-פי בקשת סנגורו, לצורך בדיקת מצבו הנפשי, אולם במהלך הדיון קבע השופט כי על-פי חומר הראיות, אין כל אינדיקציה לכך שהיה מעורער בנפשו בעת ביצוע המעשים שיוחסו לו, ועל כן אינו נזקק לבדיקה פסיכיאטרית.

"עיון באמרות מלמד על אדם המתמצא היטב בסביבתו, מכיר וזוכר, בעל אידיאולוגיה ותוכניות, והוא מבין היטב את אשר לפניו", קבע השופט.

מאחר שנשללה טענתו של הסנגור, עו"ד יאיר נהוראי, החליט בית המשפט להורות על הסרת צו איסור הפרסום והותיר את ברגל במעצר.