"לטפל מיידית בפנסיה התקציבית - או שהמדינה תקרוס"

סערה סביב כוונת האוצר לקצץ 10% בקצבאות הפנסיה בגלל הריביות הנמוכות בשווקים ■ האוצר: "לא ניתן לחוסכים הצעירים לסבסד את הפורשים"

"אזרחי המדינה הם אלה שמסבסדים את הפנסיות התקציביות והפנסיות הוותיקות שהולאמו, במקביל כאמור לפגיעה בזכויות הפנסיה שלהם. המדינה תקרוס כלכלית במידה ובעיה זו לא תטופל במיידית".

כך מתריע היום אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, בהתייחסו להודעת האוצר מאתמול כי בשל הריביות הנמוכות הוא נדרש לשנות את הריבית התחשיבית שמשמשת לחישוב הקצבאות בקרנות הפנסיה, באופן שצפוי להביא להקטנה של כ-10% בקצבאות העתידיות של החוסכים היום בפנסיה הצוברת, לכשאלו יגיעו לגיל הפרישה לגמלאות.

"המדינה תקרוס כלכלית"

לדברי כץ, "קיימת בעיה אמיתית בנושא הפנסיה בישראל, כמו בכל העולם. הבעיה נובעת מהתארכות תוחלת החיים ומעובדת הריביות הנמוכות. מאחר ובקרנות הפנסיה החדשות משתנה גובה הפנסיה על פי השינויים שחלים לדוגמה בתוחלת החיים ובסביבת הריביות, הזכויות של האוכלוסייה שהצטרפה מ-1995 (עם החלת הקרנות החדשות), הולכות ופוחתות לאורך השנים. זאת בניגוד למה שקורה בפנסיות התקציביות, בביטוחי המנהלים ובפנסיות הוותיקות. הבעיה היא שכלל אזרחי המדינה הם אלה שמסבסדים את הפנסיות התקציביות והפנסיות הוותיקות שהולאמו, במקביל כאמור לפגיעה בזכויות שלהם".

כך, הוא ממשיך ומסביר, "המדינה תקרוס כלכלית במידה ובעיה זו לא תטופל במיידית. הטיפול צריך להתבצע בתאום ההסתדרות והבנה כי נדרשת ההשתתפות של המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות והפנסיות התקציביות, כדי להתמודד עם הגירעונות האקטואריים הצפויים. קל לפגוע בעמיתי קרנות החדשות, אולם הדבר לא יהווה פתרון לשורש הבעיה. הפתרון יכול להיות רק בראיה רחבה יותר לא בהתמודדות האוצר עם האזרח הפשוט, כי אם בהובלת מהלכים בשיתוף פעולה עם ארגון חזק ובעל השפעה כמו ההסתדרות".

קיצוץ של 10% בפנסיות העתידיות?

אתמול פרסם האוצר נייר התייעצות בנוגע לשינוי הנחת הריבית במוצרי חיסכון פנסיוני. בכך פותח האוצר בתהליך שעל פי הערכות צפוי להוביל לקיצוץ של כ-10% בפנסיות העתידיות של החוסכים באפיקי החיסכון לטווח ארוך במשק, ביחס לקצבת הפנסיה החודשית שכספי החיסכון שלהם יכולים לקנות היום. השינוי המוצע ייעשה בהדרגה על פני תקופה של עד שלוש שנים.

הריבית התחשיבית שעל פיה מחושבות כיום הזכויות לפנסיה (כלומר גובה הקצבה החודשית) עומדת על 4% ברוטו לשנה. ואולם, זה זמן שהריבית חסרת הסיכון בשוק נמוכה בהרבה ואינה מתיישבת עם הריבית התחשיבית. על פי קונצנזוס הערכות, הצפי הוא להמשך סביבת ריביות נמוכות לתקופה ניכרת נוספת.

בשל הרצון להימנע ממהלך זה, בוחנים כעת באוצר שתי אופציות מרכזיות: האחת, הפחתת תחזיות התשואה באמצעות הפחתת הריבית התחשיבית לרמה קבועה נמוכה מהקיים כיום, והאחרת, שינוי מודל הריבית שמשמשת לחישוב סכום הקצבה המשולמת לפנסיונרים במועד פרישתם למודל מותאם לריבית ה"אמיתית" שקיימת בשוק.

"דור מסבסד דור"

רוני הלמן, מבעלי בית ההשקעות הלמן-אלדובי שהתמזג עם הדס ארזים ויו"ר איגוד הפנסיה הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר - שכולל רק קרנות פנסיה קטנות ואינו כולל את קרנות הפנסיה של קבוצות הביטוח שחולשות על כ-97% משוק הפנסיה החדשה, בירך על "המהלך האמיץ שפורסם אתמול בדבר שינוי אופן חישוב קצבאות הפנסיה של עמיתים שיגיעו לגיל פרישה בשנים הקרובות".

לדבריו, "תופעה זו, המכונה 'דור מסבסד דור', נכשלה בכל העולם ועלולה הייתה לערער את יציבות ענף הפנסיה כולו אם האוצר לא היה שם לה קץ. החשש לירידה בשיעור הקצבאות מתגמד לעומת הפגיעה כיום בעמיתים. מה גם, שאם סביבת הריבית תעלה בעתיד, הרי ששיעור הפגיעה בקצבאות העמיתים יפחת משמעותית".

האוצר: "לא ניתן לחוסכים הצעירים לסבסד את הפורשים"

רג'ואן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, האחראי על תחום החיסכון לטווח ארוך, הסביר היום כי המהלך של האוצר "דחוף, מתבקש וחשוב לקרנות הפנסיה החדשות. זאת כי לריבית יש השפעה מיידית וממשית על יתר החוסכים בקרן הפנסיה, שמאבדים מהחיסכון שלהם בגלל מנגנון האיזון האקטוארי שמבוצע בקרנות מדי שנה. כרגולטור עלינו לדאוג שלא יהיו סבסוד שאינו מחויב, ולכן עלינו לעצור מהלכים כאלה".

גרייב: "כרגע כל פורש שפורש מפחית אוטומטית מזכויות יתר העמיתים החוסכים, באופן לא רצוי. הנקודה החשובה פה היא שברגע הפרישה עצמה הפער בין הריבית התחשיבית לבין הריבית בפועל יוצר גירעון מיידי, שנובע מכך שפורשים מקבלים עתה יותר ממה שמגיע להם".

עוד לדברי גרייב, "אם לא נבצע את השינוי, אנו מסכימים בפועל לסבסוד צולב על חשבון החוסכים, כשישנו צפי לגידול ניכר במספר הפורשים לפנסיה בקרנות החדשות, בשנים הבאות. ללא השינוי בעצם נסכים להמשך הפגיעה בחוסכים הצעירים, שימשיכו לסבסד את היוצאים לפנסיה. חובתנו לעצור את הפגיעה באותם חוסכים צעירים כמה שיותר מהר".

גרייב אף מוסיף ומציין כי "התיקון האמור לא חוסך למדינה כסף או שמביא רווח לגופים עסקיים. מדובר על מודל של הפנסיה הצוברת החדשה במדינה, שהיא הדדית. התיקון יפסיק את הפגיעה בחוסכים שלא יסבסדו חוסכים אחרים לקראת הפרישה וזה מתבקש ומתחייב".