סיטיבנק ובנק הפועלים ראש בראש: מי עדיף להשקעה?

אקסלנס: קיימת עדיפות להשקעה בסיטיבנק על פני הפועלים ביחס של 60% מול 40% בהתאמה ■ צפו בטבלת ההשוואה המלאה

לפני מספר חודשים ערכנו כאן השוואה בין בנקים מהשורה שנייה, והענקנו עדיפות להשקעה בבנק האמריקני האזורי Regions Financial Corporation על פני בנק אגוד. בטור היום נתמקד בשני בנקים מהשורה הראשונה, סיטיבנק שהוא אחד המובילים בעולם, והפועלים - הבנק הגדול בישראל.

תהליך הגדלת ההון העצמי של הבנקים לא פסח על אף מערכת בנקאית ברחבי העולם, כחלק מתהליך הפקת הלקחים מהמשבר הפיננסי הגדול של 2008. מאז הלכו והוקשחו תנאי הרגולציה בעולם תחת תקנות באזל 3. יעד המגזר הבנקאי האמריקני הוא כ-10% הון ליבה בשלב ראשון, ואילו בארץ היעדים הם לעמידה ביחס הלימות הון ליבה של כ-9% עד לסוף 2014, ובהמשך ל-10%.

המגזר הבנקאי בישראל הציג התייצבות ברווחיות בשנים האחרונות; וזאת למרות המשך ההכבדה הרגולטורית, והגבלת חלוקת הדיבידנד עד לעמידה בתנאי הלימות ההון של בנק ישראל.

בנק הפועלים, כאמור הגדול במערכת הבנקאית המקומית כיום, הוא בעל נכסים של כ-370.3 מיליארד שקל והון עצמי של 27.3 מיליארד שקל. הבנק מפעיל למעלה מ-300 סניפים ברחבי הארץ, ומחזיק מעט פעילות בינלאומית.

הפועלים אמור לדווח את תוצאות הרבעון השני שלו לשנת זו ב-29 באוגוסט, ולאור זאת נשווה בין תוצאות הרבעון הראשון של שני הבנקים, תוך התייחסות לתוצאות הרבעון השני של סיטיבנק. להערכתנו, הבשורה הטובה אצל הפועלים היא חזרה למסלול חלוקת דיבידנד, לאור עמידה של הבנק בדרישות הלימות ההון והיציבות הפיננסית שלו.

סיטיבנק הוא אחד הבנקים הוותיקים בארה"ב, שהחל את דרכו ב-1812 בניו יורק. הבנק רואה חשיבות גדולה בשימוש בחדשנות טכנולוגית ובבנקאות ישירה, והדבר בא לידי ביטוי כיום במדיניות ממוקדת לקוח להגברת הגישה לחשבון הבנק באמצעות אתר האינטרנט ומכשיר הטלפון הנייד.

בשנה האחרונה עבר סיטיבנק שינוי משמעותי, שבא לידי ביטוי בהחלפת המנכ"ל וחלק ניכר מההנהלה הבכירה. בתחום הריטייל לבנק פריסה של כ-4,600 סניפים ב-40 מדינות שונות. בתחום הבנקאות העסקית לבנק פריסה ב-36 מדינות שונות.

תמונה מעורבת

מניתוח הנתונים הכספיים של הרבעון הראשון עולה תמונה מעורבת. שני הבנקים נמצאים לאחר תהליך של גידול ההון, עם יתרון לסיטי, אשר אצלה יחס הון הליבה עומד על כ-13.24%, לעומת כ-9.1% בבנק הפועלים.

מכפיל הון: בנק הפועלים נסחר במכפיל 0.8, בעוד סיטיבנק נסחר ברמה של 0.76, והדבר מהווה יתרון לבנק האמריקני, כהמשך לעדיפות בנתון הון הליבה.

מרווח אשראי: גם כאן עולה יתרון לסיטי, עם מרווח של כ-2.77% ברבעון הראשון ושיפור ל-2.82% ברבעון השני, לעומת בנק הפועלים עם מרווח של 2.71% ברבעון הראשון. גם בראייה עתידית קיים להערכתנו יתרון לסיטי, היות שסביבת הריבית שב הוא פועל נמוכה (בעיקר בארה"ב), כמו גם הצפי לסיום ההרחבה הכמותית בארה"ב, שיגרום כנראה לעלייה בתלילות העקום האמריקני ויאפשר שיפור במרווח זה; לעומת זאת, אם מגמת הריבית בארץ תישאר על כנה, להערכתנו לא חזוי שיפור משמעותי במרווח של הפועלים, והוא אף עשוי לרדת במקרה שהריבית תרד.

תשואת דיבידנד: שני הבנקים נאלצו להפסיק לחלק דיבידנד, על מנת לשפר את מבנה ההון. בנק הפועלים שב באחרונה לחלק דיבידנד, והדבר יכול להוות עבורו יתרון מסחרי.

לסיכום, מבחינת הפרמטרים עולה כאמור תמונה מעורבת מאוד: מצד אחד, לבנק הפועלים יש יתרון משמעותי בפן התפעולי, עם תשואה להון של כ-9.69%, לעומת 5.13% בסיטי; ומצד שני סיטיבנק נהנה ממבנה הון חזק יותר, גיוון גיאוגרפי רחב ומכפיל הון נמוך יותר.

שני הבנקים נוקטים מהלך אסטרטגי של התמקדות בלקוחות, שיפור טכנולוגי ושיפור נגישות הלקוחות, על מנת לחסוך בעלויות.

בבחינת סביבת המקרו ניצב בנק הפועלים בנקודת מוצא מורכבת יותר, עם חולשה בכלכלה המקומית, מגמת ריבית לא ברורה ואולי אף יורדת - מה שיוריד את מרווח האשראי ויפגע ברווחיות; ולעומתו סיטיבנק מצוי בשלב מתקדם של יציאה מהמשבר, עם רוח גבית של הפד המסייע למוסדות הפיננסים.

מאידך, סיטיבנק ייאלץ להתמודד עם ירידה בהכרה ברווח, כתוצאה משערוך מחדש של משכנתאות והאטה בתחום, והדבר ידרוש ממנו להראות שיפור במגזר הפרטי והעסקי ולא רק כתוצאה מסיוע של הפד ושוק המשכנתאות.

לאור כל זאת, להערכתנו קיימת עדיפות להשקעה בסיטיבנק על פני הפועלים ביחס של 60% מול 40% בהתאמה.

*** הכותבים הם מנכ"ל קרנות נאמנות אקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

לאיזה מהבנקים תיכנסו
 לאיזה מהבנקים תיכנסו