דוח: "יש עתיד" נכשלה בלימודי ליבה וכושר השתכרות לחרדים

דוח עמותת חדו"ש: למרות הקיצוץ בתקציבים לחרדים, כישלון ליש עתיד ביישום תוכנית הליבה ומיצוי כושר ההשתכרות

אם שופטים על-פי כמות זעקות השבר של הפוליטיקאים והתקשורת החרדית, הרי ששר האוצר יאיר לפיד חיסל את כל התקציבים המגזריים. אם שופטים לפי כמות הידיעות על נסיגות של האוצר מגזרות בנושא התקציבים החרדיים, בכלל לא בטוח שזה המצב, ונראה כי התמונה הרבה יותר מורכבת, והישגי יש עתיד מוגבלים.

מסמך של סמנכ"ל מחקר והסברה של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, מי שהיה שנים ארוכות הפרשן לעניינים דתיים של עיתון "הארץ", עושה סדר בדברים.

המסמך בודק את הקיצוצים התקציביים שמטרתם ללחוץ על אברכים לצאת לשוק העבודה ולהחיל את תוכנית הליבה במוסדות החינוך החרדיים.

לדברי אילן, תחומים שבהם אכן נרשמו קיצוצים משמעותיים הם תקציבי הישיבות, קצבאות הילדים וההטבות לדיור למגזר החרדי, בייחוד בעיר חריש.

לעומת זאת, בתחום החלת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות (החובה לעבוד) על הטבות המדינה, רשמה המדינה כישלון כמעט מוחלט. בתחום החלת תוכנית הליבה במוסדות החינוך החרדיים, המדינה רשמה הישגים חלקיים בלבד, וגם אותם היא טרם החלה ליישם.

אילן מציין ש"במפלגת יש עתיד נוהגים לומר שאי אפשר להשיג הכל מיד, אבל החיים הפוליטיים מלמדים שכלל לא ברור שתהיה הזדמנות שנייה".

שר האוצר לפיד התגאה בקיצוץ של מיליארדים בתקציבי האברכים. לדברי אילן, זה נכון אם מכלילים את קצבאות הילדים, שמיועדות לכלל האוכלוסייה, אבל תפורות לממדיה של המשפחה החרדית, וקוצצו בכ-2.5 מיליארד שקל. בלעדיהן מדובר בקיצוצים של 1-2 מיליארד שקל.

תקציב הכוללים והישיבות הגדולות (ישיבות לגילאי צבא) עמד מדי שנה על כמיליארד שקל. על פי המסמך, הוא יקוצץ השנה בכשליש, כ-350 מיליון שקל, ובשנה הבאה יגיע הקיצוץ לכ-60%, כלומר לקרוב ל-600 מיליון שקל בשנה. כמובן, הכל תלוי בכך שהפרסומים על הכוונה להחזיר לתקציב הישיבות 150 מיליון שקל לשנה יתבדו.

קיצוצים דרמטיים נרשמו גם בתקציבי הדיור החרדיים. בוטל מענק הפריפריה בסך 100 אלף שקל לדירה. המענק ניתן ב-30 ישובים, אבל נועד בעיקר להפחית דרמטית את מחירי הדירות בשני פרויקטים חרדיים גדולים, השכונה החרדית הר יונה בנצרת עילית (3,000 יחידות דיור) והעיר החרדית חריש ליד חדרה (5,000). אין ספק, צריך להרחיב מאוד את גבולות המושג פריפריה כדי לכלול בו את חריש.

המענק, אגב, בוטל לפני שרוב רוכשי הדירות בשני הפרויקטים הספיקו להשתמש בו. חריש לא זכתה רק במענק פריפריה, והוגדרה גם כאזור עדיפות לאומית א'. לפני שבועיים ביטלה הממשלה את המעמד שלה ושל העיר החרדית ביתר עילית והכניסה במקומן שורה של התנחלויות מבודדות.

כושר השתכרות - רק בדיור

במסגרת הרפורמה שהנהיגה הממשלה, רכישת 70% מהדירות במסגרת תוכנית הסיוע "מחיר למשתכן" תותנה במיצוי כושר ההשתכרות, כלומר בעבודה, או בניסיון לעבוד. אלא שההסכם הקואליציוני קובע שמיצוי כושר ההשתכרות יוחל על כל הטבות המדינה. בתחום הזה, קובע המסמך של חדו"ש, הממשלה נכשלה כמעט לגמרי. החלת הקריטריון על ההנחות למעונות יום נדחתה. התניית ההנחות בארנונה במיצוי כושר ההשתכרות הוצאה מחוק ההסדרים. בתחומים אחרים הממשלה אפילו לא ניסתה. אילן מציין כתחום מתבקש את נושא מס ההכנסה השלילי, שהפך בשנים האחרונות להטבה מרכזית של משפחות אברכים.

המסמך של חדו"ש מציין שכבר בתחילת הדיונים על חוק ההסדרים ויתרה המדינה על הכוונה להחיל את מקצועות הליבה בישיבות הקטנות, הן המוסדות החרדיים לבנים בגילאי תיכון.

עם זאת, הוחלט שמוסדות יסודיים פרטיים, דוגמת המוסדות החרדיים, שלא ילמדו 11 שעות שבועיות של חשבון, אנגלית ועברית, יקבלו רק 30% מהתקציב למוסד ממלכתי. יישום ההחלטות טרם החל ולא ברור מדוע.

מהמסמך עולות עוד כמה החלטות שקשורות לכסף קטן יותר, אבל מאוד משמעותי לחלק מהמוסדות החרדיים: בוטל תקציב הפנימיות החרדית במשרד הרווחה (כ-60 מיליון שקל); בוטל תקציב הסיוע לקריות חינוך במשרד הפנים (10 מיליון שקל); תקציב שיעורי התורה, המשמש להחזרה בתשובה, קוצץ בעשרות מיליוני שקלים; וחוק נהרי, שחייב רשויות מקומיות לממן מוסדות פרטיים, בוטל, ומעתה המימון יהיה רשות ולא חובה.

"סדרי עדיפות נכונים"

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה ש"יש עתיד יישמה שורה של צעדים חשובים בדרך לשילוב אברכים בשוק העבודה ויש לברך אותה על כך.

"הדבר מוכיח כמה חשוב היה להרחיק את המפלגות החרדיות מברז השליטה על הקצבות המדינה. בשנתיים האחרונות נראה היה ששר הבינוי והשיכון בממשלה הקודמת, אריאל אטיאס (ש"ס), החליף את הסיסמה 'דיור בר השגה' בסיסמה 'דירה לכל אברך'. עכשיו נקבעו סוף סוף סדרי עדיפויות נכונים לטובת מי שתורמים ונושאים בנטל".

"עם זאת", אמר רגב, "ההישגים חלקיים מדי. קשה להבין מדוע מפלגת יש עתיד עדיין לא החלה ביישום התוכנית לקיצוצים בתקציבי מוסדות שאינם מלמדים את מקצועות הליבה. לימודי הליבה, כלומר ההכנה להשתלבות בחברה ובשוק העבודה, הם אחד הנושאים החשובים ביותר לגורל המדינה והכלכלה הישראלית". רגב קרא לשר לפיד "לפתוח במהלך מחודש לשילוב הקריטריון בכל הטבות המדינה כפי שקובע ההסכם הקואליציוני. אחרת יימשך המצב שבו אברכים מקבלים כל כך הרבה הטבות עד שלא משתלם להם לצאת לעבודה".

הרפורמה בתקציבים החרדיים
 הרפורמה בתקציבים החרדיים