פסגות ואלטשולר-שחם בראש דירוג קרנות הנאמנות

למרות השינויים בצמרת ענף קרנות הנאמנות, פסגות זכה לדירוג הממוצע הגבוה ביותר מבין הגופים ■ בית ההשקעות של גילעד אלטשולר שומר על ההובלה מבין הגופים הבינוניים

רק שלושה חודשים חלפו מאז פורסם דירוג "גלובס מעלות" האחרון לקרנות הנאמנות, אך במהלך הרבעון חלו לא מעט תהפוכות. תעשיית הקרנות הספיקה להיפרד משני גופים, ופסגות נפרד מתואר השחקן הגדול ביותר בענף - לאחר שנדחק למקום השני. מיזוג בתי ההשקעות מיטב ודש איפקס ("מיטב דש") הפך את חברת הקרנות הממוזגת לשחקנית הגדולה בענף, שמנהלת כיום כ-38 מיליארד שקל וחולשת על נתח שוק של 17.8%.

במועד סמוך הושלם מיזוג חברת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים עם הראל פיא, שנרכשה על ידי האחרונה בתחילת השנה. הדבר הגדיל את סך הנכסים המנוהלים של הראל פיא ל-31.5 מיליארד שקל, והפך אותה מגוף בינוני לשחקנית השלישית בענף (עם נתח שוק של 14.8%). ביניהן נמצאת, כאמור, פסגות, שמנהלת כ-32.5 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, המהווים כ-15% מנכסי הענף.

במקביל, שחקן חדש הצטרף לדירוג. מדובר בקרנות הנאמנות של בית ההשקעות מור, שהראשונה בהן הושקה ב-2006, אך רק לאחרונה קיבלו רישיון להפוך לחברת קרנות עצמאית (לפני כן פעלו בהוסטינג).

נזכיר, כי בדומה לדירוג "גלובס מעלות" הקודם, גם בדירוג הנוכחי נעשתה הפרדה בין הגופים המדורגים על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידם, וזאת, במטרה להשוות בין גופים בעלי אופי התנהלות דומה. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים (ראו מסגרת).

כיצד השינויים האחרונים בתעשייה, שמנהלת כיום למעלה מ-213 מיליארד שקל, באו לידי ביטוי בדירוג מנהלי קרנות הנאמנות של "גלובס-מעלות", אם בכלל? התשובות לפניכם.

גופים גדולים: הראל מתאוששת, אקסלנס צונחת

בצמרת טבלת הגופים הגדולים לא חלו שינויים מהותיים. בדומה לדירוג "גלובס מעלות" האחרון, גם בנוכחי זכתה פסגות במקום הראשון מבין חמשת הגופים הגדולים - עם ממוצע של 4.4 כוכבים. הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי ירון דייגי, דורגו במקום הראשון בחמש קטגוריות מתוך שמונה, ובכולן הם זכו לדירוג הגבוה ביותר - חמישה כוכבים. מדובר בקרנות בקטגוריות מניות בארץ, מניות בחו"ל, אג"ח מדינה, אג"ח שקליות ואג"ח קונצרניות . בנוסף, קרנות פסגות זכו במקום השני בקטגוריית אג"ח חו"ל, ובמקום השלישי בקטגוריות אג"ח כללי וכספיות. למעשה, פסגות היה היחיד מבין הגופים הגדולים שהדירוג הנמוך ביותר לו זכה בכל קטגוריות השונות - היה המקום השלישי (מתוך חמישה). עם זאת, בדומה לגופים גדולים נוספים בתעשייה שמנהלת כ-1,300 קרנות נאמנות, בית ההשקעות סבל מריבוי קרנות.

המיזוג של קרנות מיטב (שבדירוג האחרון זכו במקום השני מבין הגופים הגדולים, עם 3.8 כוכבים) עם קרנות דש איפקס (שדורגו אז במקום האחרון ברשימת הגופים הבינוניים - 1.9 כוכבים), הותיר את המצב על כנו: מיטב דש, חברת קרנות הנאמנות הגדולה בישראל שמנוהלת על ידי רפי ניב, דורגה במקום השני ברשימת הגופים הגדולים וזכתה לציון של 3.3 כוכבים.

קרנות הנאמנות של בית ההשקעות זכו במקום הראשון בשתיים מתוך תשע קטגוריות - קרנות כספיות וקרנות גמישות. מיטב דש הוא אכן השחקן הגדול ביותר בענף בכלל ובקרנות הכספיות בפרט, וקרנות אלה הן האפיק הגדול והמגייס ביותר מתחילת השנה. עם זאת, הקרנות הכספיות מתאפיינות ברווחיות נמוכה מאוד למנהליהן. קרנות מיטב דש דורגו, בין היתר, במקום השלישי בקטגוריות מניות בארץ, אג"ח שקליות ואג"ח קונצרניות; וכן במקומות הרביעי והחמישי בקטגוריות אג"ח בחו"ל ומניות בחו"ל, בהתאמה.

במקום השלישי מבין הגופים הגדולים נמצאת השחקנית השלישית בגודלה בענף, הראל פיא, עם 2.8 כוכבים בממוצע. קרנות בית ההשקעות בניהול סמי בבקוב התאוששו מהדירוג הקודם, בו חתמו את טבלת חמשת הגופים הגדולים. זאת, כשברקע כאמור המיזוג עם קרנות כלל פיננסים, שבדירוג הקודם זכו במקום החמישי מבין שמונת הגופים הבינוניים. קרנות הנאמנות של הראל פיא זכו במקום הראשון רק בקטגוריה אחת: קרנות אג"ח חו"ל. כמו כן, הן דורגו בכל אחת משמונה הקטגוריות הנותרות (החל מהמקום השני וכלה בחמישי והאחרון), ובכל אחת - פעמיים.

קרנות הנאמנות של מגדל, שזכו בדירוג הקודם במקום השלישי, ירדו למקום הרביעי בטבלה עם 2.6 כוכבים. הקרנות המנוהלות על ידי שגיא שטיין זכו במקום הראשון בקטגורית אג"ח כללי. עם זאת, הן הפגינו ביצועים חלשים בקטגוריות מניות בארץ, מניות בחו"ל ואג"ח מדינה (בהן דורגו במקום הרביעי עם 2 כוכבים) וכן בקטגוריות אג"ח בחו"ל , בהן זכו לציון הנמוך ביותר - כוכב אחד.

בתחתית דירוג חמשת הגופים הגדולים בענף קרנות הנאמנות נמצאת אקסלנס, שמנוהלת על ידי צחי קורן. קרנות בית ההשקעות, שבדירוג הקודם דורגו במקום הרביעי, חותמות את הטבלה עם 2.3 כוכבים, לאחר שלא הצליחו להתברג במקום הראשון באף אחת מתשע הקטגוריות.

גופים בינוניים: מור מתברג במקום השלישי

ומה לגבי הגופים הבינוניים? גם כאן נשמרה יציבות, הן מבחינת הגופים שבצמרת והן מבחינת מספר הכוכבים להם זכו. קרנות אלטשולר-שחם, שמנוהלות על ידי גילעד אלטשולר, זכו - שוב - במקום הראשון בדירוג הגופים הבינוניים, עם 4.3 כוכבים. קרנות הנאמנות של בית ההשקעות דורגו במקום הראשון בארבע קטגוריות (אג"ח כללי, אג"ח מדינה, אג"ח קונצרניות ומניות בארץ); במקום השני בשלוש קטגוריות (אג"ח שקליות, מניות בחו"ל וכספיות); ובמקום הרביעי בקטגוריית אג"ח בחו"ל).

בחודשים האחרונים נרשמה האטה בקצב הגיוסים של אלטשולר-שחם - המגייס הגדול של השנה שעברה (בחודש יולי אף נרשמו פדיונות בקרנות הנאמנות שלו, לראשונה זה שנתיים), ועדיין בית ההשקעות הצליח לשמור על המקום הראשון בדירוג. הסיבה: בעוד שמערכות הדירוג הבנקאיות מסתמכות לרוב על ביצועים בטווח קצר של עד 12 חודשים, דירוג "גלובס-מעלות" (שמתבסס על ניתוח של חברת דירוג האשראי P&S מעלות ומתפרסם זה שבע שנים) משקלל ביצועים בטווח הארוך. בנוסף, הדירוג כולל גם פרמטרים איכותיים, כגון ותק וניסיון של המנהל וביצועיו בעבר, העומס הניהולי שבו הוא שרוי, ריבוי קרנות ושינויי מדיניות.

במקום השני בדירוג הגופים הבינוניים - בפער נמוך יחסית מהמקום הראשון - נמצא בית ההשקעות ילין לפידות, עם דירוג ממוצע של ארבעה כוכבים. ואולם, בעוד שקרנות אלטשולר שחם מדורגות בשמונה מתוך תשע הקטגוריות, קרנות ילין לפידות, שמנוהלות בידי אסף אלדר ואורי קרן, נכללות בשש קטגוריות בלבד.

בדומה לפסגות, ילין לפידות היה היחיד מבין הגופים הבינוניים שהדירוג הנמוך ביותר שזכה לו בקטגוריות השונות היה המקום השלישי (מתוך שבע). קרנות אלה זכו במקום הראשון רק בקטגוריה אחת - הגמישות, בה בלטה במיוחד "ילין לפידות גמישה ממוקדת". בקטגוריות אג"ח מדינה ומניות בארץ, ילין לפידות דורגה במקום השני.

במקום השלישי בדירוג הגופים הבינוניים התברגו קרנות הנאמנות של מור, שזוהי הופעת הבכורה שלהן בדירוג "גלובס מעלות", עם 3.8 כוכבים. קרנות הנאמנות של בית ההשקעות, בניהולו של אלי לוי, זכו במקום הראשון בקטגוריית קרנות אג"ח שקליות ובמקום השני בקטגוריות אג"ח כללי ואג"ח קונצרניות. עם זאת, הקרן "חו"ל כללי" בלטה לרעה בקטגוריית מניות בחו"ל, בה דורגה במקום הרביעי (קרנות מור מדורגות רק בחמש מתוך תשע הקטגוריות).

במרכז הטבלה נמצאים בתי ההשקעות אי.בי.אי, אפסילון ואנליסט, שזכו ב-3 כוכבים, 2.8 ו-2.8 כוכבים בהתאמה. בעוד שקרנות אי.בי.אי, שמנוהלות על ידי אורי בן דב, עלו מהמקום השישי לרביעי, בקרנות אפסילון, שמנהל עידן אזולאי, נרשמה מגמה הפוכה. בנוסף, קרנות אי.בי.אי זכו במקום הראשון מבין הגופים הבינוניים בקטגוריית הקרנות הכספיות. אפסילון לא הצליחה להתברג במקומות הראשון והשני באף קטגוריה.

צניחה חדה בדירוג הגופים הבינוניים רשמו קרנות אנליסט, שמנוהלות על ידי איציק שנידובסקי. אלה ירדו מהמקום השלישי למקום השישי, עם 2.8 כוכבים בממוצע, לאחר שאיבדו 1.2 כוכבים מהדירוג הקודם. עם זאת, קרנות בית ההשקעות הצטיינו בקטגוריות מניות בחו"ל ואג"ח בחו"ל, בשתיהן קטפו את המקום הראשון.

את דירוג הגופים הבינוניים חותמות קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים, שגם הפעם זכו לציון נמוך משמעותית של 2.1 כוכבים בממוצע (בהשוואה ל-2.4 כוכבים בדירוג הקודם). קרנות הנאמנות של בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי זיו שמש, דורגו במקום השני בקטגוריית אג"ח בחו"ל, וכן במקומות הרביעי והחמישי בקטגוריות קרנות כספיות וקרנות אג"ח כללי, בהתאמה. ביצועים חלשים במיוחד נרשמו בקטגוריות מניות בארץ ואג"ח שקליות, בהן קרנות מנורה מבטחים דורגו במקום השישי.

"בדיקת טרק רקורד (הישגי העבר, ל.א.) לטווח ארוך מאפשרת מדידה איכותית ומהימנה יותר של ביצועי הקרנות, ומדגימה עמידה של גוף במדיניות שהובטחה למשקיעים בעת שרכשו את הקרן, גם כשהביצועים טובים וגם כשהם טובים פחות", מסביר משה אשכנזי, אנליסט בכיר ב-P&S מעלות. לדבריו מבין הגופים הגדולים, הראל פיא ומגדל הינם הגופים בעלי האחוז הגבוה ביותר של קרנות בעלות טרק רקורד של חמש שנים ומעלה (41%). מבין הגופים הבינוניים אלה אנליסט ואלטשולר שחם (56% ו-53%, בהתאמה). לדבריו, האחוז הנמוך ביותר בגופים הגדולים הוא בקרב אקסלנס ומיטב דש (26% ו-30%, בהתאמה), ובגופים הבינוניים - מנורה מבטחים וילין לפידות (28% כל אחד).

כך דירגנו

P&S מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן בהתבסס על מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של ביצועים בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של 60,48,36,24 חודשים. כמו כן, התבסס הדירוג על מספר נתונים איכותיים ניתנים לכימות בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות. לדוגמה: ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי בהתייחס לשווי ולמספר הנכסים המנוהלים, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות בנוגע לריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, וקרנות המשתייכות לקבוצה בה יש עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. בנוסף, נציין כי P&S מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו.

הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג משום הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס מעלות", חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה על פי התמחות הקרנות.

כמו כן, נעשתה הפרדה על פי גודל החברות המנהלות. הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודלן של הקרנות משפיע - ככל שקרן גדולה יותר, ציונה משפיע יותר.

מופיעות בדירוג חברות אשר להן קרנות מדורגות בשווי של 1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כאשר סך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה.

חברה בינונית היא כזו שסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה בין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של קרן הנאמנות ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע.

בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו. הציונים מוצגים באמצעות כוכבים על פי ההתפלגות הבאה:

5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה.

3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה.

2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה.

1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המנוהלות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, P&S מעלות

דירוג גלובס
 דירוג גלובס