האם גרנובסקי יושיע את דנקנר ויזרים 826 מ' ש' לאי.די.בי?

במקביל הגיש דנקנר לביהמ"ש בקשה לדחיית אסיפות הנושים המוקדמות ■ אם העסקה עם גרנובסקי תצא לפועל - תיווצר "מגה-פירמידה" של 7-8 קומות, ודנקנר יחזיק 30% מאי.די.בי ■ מחזיקי אג"ח BGI: להעמיד החוב לפירעון מיידי

אם נמצא מי שיציל את נוחי דנקנר מאובדן השליטה באי.די.בי? ספק גדול. שלושה ימים בלבד נותרו לדנקנר, עדיין בעל השליטה בקונצרן, להציג לביהמ"ש מתווה מוצק להסדר חוב, הכולל משקיע חיצוני שיזרים מאות מיליוני שקלים לקונצרן חדל הפירעון. על רקע זה, הוא מנסה לקדם מתווה להסכם השקעה של המיליונר האוקראיני אלכסנדר גרנובסקי בקונצרן, מתווה המאיים ליצור פירמידה חסרת תקדים, בת שבע קומות של חברות ציבוריות.

בהתאם לכך שלחה הבוקר אי.די.בי בקשה דחופה לביהמ"ש לדחיית המועד שנקבע לאסיפות הנושים המקדימות, שאמורות להיערך ביום ראשון הקרוב כדי להצביע על מתווה הסדר החוב שמציע דנקנר בקונצרן. עד כה כבר דחה ביהמ"ש פעמיים את מועד כינוס האסיפות, בשל בקשות של אי.די.בי, הטוענת כי סד הזמנים הצפוף שקבע ביהמ"ש ימנע ממחזיקי האג"ח לקבל החלטת הצבעה מושכלת.

היום, בתגובה לבקשת החברה, הורה השופט המחוזי איתן אורנשטיין, האמון על תיק אי.די.בי, לכנ"ר, לרשות ני"ע, למומחה מטעמו אייל גבאי ולמשקיף החיצוני עו"ד חגי אולמן, להגיש לו עד מחר את חוות דעתם בשאלה אם להיעתר לבקשת הדחייה. משמעות דחייה נוספת - כפי שמבקשת אי.די.בי - היא דחייה אוטומטית גם במתן החלטת אורנשטיין לגבי עתיד השליטה באי.די.בי, שאמורה להינתן בעוד עשרה ימים.

מתווה העסקה לרכישת אמבלייז

הלילה דיווחה חברת ההשקעות BGI, שבשליטת גרנובסקי, על מתווה עסקה שבה תרכוש 20% ממניות חברת אמבלייז, הנסחרת בלונדון, מידי נפתלי שני, וככל הנראה גם מקרן פורטיסימו. BGI צופה כי אם תשלים את העסקה, היא תוכל להפוך לבעלת השליטה העיקרית באמבלייז, עם פוטנציאל להחזיק בכ-47% ממניותיה. קופת המזומנים של אמבלייז, בהיקף של כחצי מיליארד שקל, מיועדת לשמש את BGI להשקעת הענק באי.די.בי.

בתגובה הודיעו מחזיקי האג"ח של BGI על כוונתם להעמיד את חוב החברה כלפיהם לפירעון מיידי. מדובר על סכום של כ-120 מיליון שקל, המהווה יותר ממחצית הכסף הנמצא כיום בקופת BGI (והמיועד כעת לשמש, רובו ככולו, לרכישת מניות אמבלייז).

בשלב הבא של העסקה שמבקשים דנקנר וגרנובסקי לקדם, אשר מותנה בהשגת הסדר חוב באי.די.בי (המצריך אישור מביהמ"ש), יזרימו אמבלייז, וכן קבוצת נץ (הנסחרת בבורסה בתל אביב ומנוהלת בידי צבי איציק) סכום של 826 מיליון שקל, בתמורה ל-80% ממניות אי.די.בי אחזקות.

חלקה של אמבלייז בהזרמת הכספים המתוכננת יעמוד על 743 מיליון שקל, והיתרה תגיע מקבוצת נץ, שנכון להיום חסרה את האמצעים לעשות זאת, ומתכוונת לגייס הון באמצעות הקצאת מניות לאמבלייז.

לצורך הוכחת רצינות הודיעו השתיים, כי הן מתכוונות להפקיד (במועד לא ידוע) סכום של 500 מיליון שקל לחשבון נאמנות בבנק בישראל.

במסגרת המהלך יקימו דנקנר ואמבלייז חברה חדשה (NEWCO), שבה יחזיקו 30% ו-70% בהתאמה. חברה זו תחזיק 72% ממניות אי.די.בי אחזקות, ואילו נץ תחזיק 8% מהחברה.

בשלב השלישי של המהלך המתוכנן יחולקו מניות החברה הבת, אי.די.בי פתוח, כדיבידנד בעין לבעלי המניות של אי.די.בי אחזקות (שלמעשה תבוטל). עיקר הסכום שיזרימו המשקיעים יועבר לאי.די.בי פתוח, וחלקו ישמש להחזר החוב לנושי אי.די.בי אחזקות, נוסף על 150 מיליון השקל הנמצאים בקופת חברה זו. לאחר החלוקה בעין תחזיק קבוצת אמבלייז-דנקנר-נץ לפחות 45% ממניות אי.די.בי פתוח, ונושי אי.די.בי אחזקות יקבלו 50% ממניות החברה הבת.

בכל מבנה ההחזקות המורכב הזה, לא ברור מיהו "דנקנר" - אותה ישות המיוצגת בשמו של בעל השליטה הנוכחי באי.די.בי. מעל אי.די.בי אחזקות קיימות כיום שתי קומות - גנדן וטומהוק - חברות פרטיות של דנקנר אשר להן חוב של קרוב למיליארד שקל לבנקים בישראל.

אמבלייז צריכה שלושה חודשים

כדי להשלים את המהלך המורכב נדרשת אי.די.בי לכמה חודשים. אי.די.בי אמנם נמנעה מלהציב הבוקר לביהמ"ש מועד כלשהו, בבקשתה לדחות את כינוס האסיפות המקדימות, אך בחינת הודעתה של אמבלייז מעלה, כי להוצאת הכסף מקופתה נדרשים עד שלושה חודשים. זאת מאחר שעל פי הוראת הדין האנגלי, נדרשת החברה לזמן אסיפה כללית כדי לאשר את המהלך, ברוב רגיל של בעלי המניות.

אין זה המכשול היחיד העומד בפני דנקנר וגרנובסקי, והוא נוסף על מכשולים מהותיים נוספים, המייצרים סבירות נמוכה להתממשות העסקה. מלבד גובה הפירמידה, העומד בניגוד לדרישות ועדת הריכוזיות, מתנגדים כאמור לעסקה מחזיקי האג"ח של BGI. אלה כבר הודיעו על כינוס אסיפה ביום שני הקרוב במטרה להביא לפירעון מיידי של החוב כלפיהם - דרישה שאם תתקבל תעמיד בספק את מימון עסקת הרכישה של מניות אמבלייז.

מכשול נוסף וגבוה לא פחות הוא קבלת אישור הממונה על הביטוח באוצר לכניסת BGI לגרעין שליטה של כלל ביטוח - הנמצאת בשליטת אי.די.בי. זאת עקב נסיגת קבוצת CP התאילנדית מרכישת 30% ממניות כלל ביטוח והשתלטות על החברה. אישור כזה אינו מובן מאליו, בייחוד בשל הדרישה כי ההחזקה בחברת ביטוח תהיה כמה שפחות ממונפת.

ככל הנראה, לפי שעה לא השתנתה עמדת נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, שלפיה אינם תומכים בהצעת המתווה של דנקנר, ומתנגדים לדחייה נוספת בכינוס אסיפות הנושים המקדימות.

בתוך כך הודיעו היום נאמני אג"ח אי.די.בי לביהמ"ש, כי הם נסוגים מדרישתם מאתמול לבדוק את סוגיית הכלל הכובל לכאורה בהתקשרויות של דנקנר עם משקיעים פוטנציאליים באי.די.בי, וזאת לאור "הבהרות המניחות את הדעת" שסופקו להם על-ידי דנקנר. אתמול הורה הכנ"ר במשרד המשפטים לבחון את הנושא.

השלבים בעסקה המתוכננת באי.די.בי
 השלבים בעסקה המתוכננת באי.די.בי

דנקנר וגרנובסקי
 דנקנר וגרנובסקי