"מעמד הביניים לא יממן אנשים שיכולים לעבוד ואינם עובדים"

לפיד: "אי-האמון של הציבור בממשל הוא כל-כך עמוק, שהם מניחים – אינסטינקטיבית – שמנסים לדפוק אותם" ■ "הדיור הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל, ואנחנו נפתור אותו בשטח"

"אני משלם אמנם מחיר (פוליטי) על כך שאנחנו חיים בתקופה שבה המודעות הציבורית היא כל-כך גבוהה, אבל השקיפות, הדיון הפומבי הפתוח, זרם המידע הבלתי פוסק, אפילו עוצמת הרגשות, כולם חלק מן הפוליטיקה החדשה. כי הרי זה מה שרצינו. להיות במקום שבו ניתן להשפיע, לשנות, להיות משמעותיים. הפוליטיקאים הישנים תוקפים אותנו מעל ומתחת לחגורה, התקשורת מנהלת את קרבות הנסיגה שלה במלחמת התודעה, אבל אלה ואלה יודעים, בסתר ליבם, שאנחנו - אנשי יש עתיד - ילדי התקופה". כך כותב שר האוצר יאיר לפיד בעדכון השבועי שלו לחברי מפלגת "יש עתיד".

בעניין הכותרות בשבוע שעבר על הקיצוץ בפנסיה כותב לפיד כי "מעולם לא הייתה החלטה כזו, אין החלטה כזו, הדעת כמובן לא סובלת שהחלטה כזו תגיע בשליפה. מצד שני, בימים אלה אנשים מוכנים להאמין בכל בשורה, בייחוד אם היא רעה. אני מוציא הודעה, מסביר שאין שום קיצוץ. מדובר בהתראה שיצאה מאגף שוק ההון העוסקת בצורך לטפל בהפרשי ריביות. זה לא עוזר. אי-האמון של הציבור בממשל הוא כל-כך עמוק, שהם מניחים - אינסטינקטיבית - שמנסים לדפוק אותם. אלא שאנחנו לא מנסים. זה ייקח זמן כנראה עד שהם יבינו שאנחנו אחרים, דוברי אמת, מנוטרלים מכל אינטרס מלבד אחד: לעשות טוב לאזרחי ישראל. עד שזה יקרה אני אומר את זה פשוט, שקט, בלי סיבוכים מיותרים: אין שום קיצוץ של 10% בפנסיה".

בנוגע להודעת שי פירון על ביטול בחינות המיצ"ב כותב לפיד כי "זו החלטה מבורכת, אבל אין לנו שום כוונה לעצור כאן. ביטול המיצ"ב הוא מהלך מקדים למהלך הגדול יותר של צמצום דרמטי בבחינות הבגרות.כל מי שהיה באסיפת בחירות או בכנס של יש עתיד יודע שזה היה חלק מהותי מהבטחות הבחירות שלנו. אין זה אומר, כמובן, שילדינו ילמדו פחות שעות של ספרות, או היסטוריה - הם ילמדו יותר - אבל זה יהיה לימוד לשם לימוד, לשם הרוח וההשכלה, ולא שינון עקר כדי לעבור את הבחינה ולשכוח הכול יום למחרת. ביטול הבחינות החיצוניות הוא צעד - עוד צעד - להעברת מערכת החינוך שלנו אל המאה ה-21.כי במאה ה-21 הילד שלנו יחיה בעולם של שיתופי-פעולה, של עבודת צוות, של היכולת למצוא את מה שמיוחד בכל אחד. הבית שלו אולי יהיה בקריית גת, אבל הכישרון שלו ידבר בו-זמנית בטוקיו ובלוס אנג'לס, במוסקבה ובבייג'ינג. במקום פרמטרים קשיחים ושינון אינסופי, מדדי ההצלחה יהיו גמישות, מקוריות, יצירתיות ויכולת הקשבה (ולכל אלה עם הפרעות הקשב: ברכותי, העולם החדש הזה מתאים לכם במיוחד). באנו לשנות, גם את עצמנו.

עוד כותב לפיד כי "הדיור הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל, ואנחנו נפתור אותו בשטח, בין כתמי הזיעה לרגבי העפר, בלי ששום דבר יוכל לעצור אותנו, תוך שאנחנו מפצחים התנגדויות וחסמים בכל יום, אל מול המפגינים והמוחים, בשילוב של כל משרדי הממשלה.כי מה שמאפשר את הפרוייקט הזה הוא שילוב הכוחות. זה שאורי אריאל הביא את המשרד שלו, ואחרי הועדה המקומית של העיריה גדעון סער יגייס את המשרד שלו ואת הידע שלו, וישראל כץ יצר את התשתית שאיפשרה את פינוי שדה התעופה, ובנצי ליברמן עושה עבודה מצויינת ברשות מקרקעי ישראל, והראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוא כוח חיובי גדול בפרוייקט הזה, וכולם עבדו יחד בלי מלחמות אגו, ובלי להתעסק בשאלה מי בא מאיזו מפלגה, כי מה שחשוב זה טובת העניין ולהוריד את מחירי הדירות במדינת ישראל. כך זה קורה עכשיו בקריית גת, במודיעין, בראש-העין ובקריית אונו, כך זה יקרה בכל הארץ. הספקנים יצקצקו, המוחים ימחו, ואנחנו נבנה ונבנה. עוד דחיפה, עוד שתיים, והמחירים יירדו".

על העלאת המס על מטוסים פרטיים ויאכטות כותב לפיד: "אם מישהו רוצה יאכטה או מטוס פרטי זוהי זכותו, אבל ההוגנות מחייבת שהמדינה תדרוש ממנו יותר. אם מישהו עובד בשלוש בבוקר במפעל בירוחם או בקריית שמונה, אותה הוגנות מחייבת שהמדינה תיקח ממנו פחות".

ביום שלישי הקרוב יכנס לתוקפו הקיצוץ בקצבאות הילדים. "זו הייתה אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלנו, ועכשיו גם היא יוצאת אל הפועל. אנחנו נעזור כמובן לכל משפחה נזקקת והקצבנו מאות מיליונים לבטחון תזונתי לילדים, אבל מדובר במהלך היסטורי של מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה. במשך שנים על שנים הוכח שוב ושוב שקצבאות הילדים אינן מוציאות את האנשים מעוני, אלא רק מנציחות את העוני. יש רק דבר אחד שמאפשר למשפחות לצאת ממעגל העוני - וזו עבודה. במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, העוני צונח אל מתחת ל-5%. זה הפירוש של אחריות הורית, זה גם הפירוש של אחריות חברתית. אנחנו נעשה הכול כדי לסייע לכל מי שרוצה לצאת לעבודה - החל מתוכניות השמה וכלה בתמריצים כספיים לכל מי שעובד בשכר נמוך - אבל יש עקרון אחד שאנחנו לא מתכוונים לוותר לגביו: מעמד הביניים הישראלי אינו אמור לממן אנשים שיכולים לעבוד ואינם עובדים".