משבר באלקטרוניקה: פלקסטרוניקס סוגרת את המפעל בערד

הדולר הנמוך פגע החברה - ומאות מעובדי המפעל בערד יעברו למפעל באופקים כדי לחסוך בעלויות הייצור ■ בחודשיים האחרונים פוטרו עשרות

יצרנית רכיבי האלקטרוניקה פלקסטרוניקס תסגור עד סוף השנה את המפעל שלה בערד, ותעתיק את פעילויות הייצור למתחם שהיא מחזיקה באופקים. המפעל בערד נפתח לפני כ-26 שנה במסגרת ייצור של רכיבים עבור חברת מוטורולה. באמצעות מיזוג שני המפעלים, הנהלת החברה בישראל שואפת לצמצם את עלויות הייצור הגבוהות, שמקורן בעיקר בשער הדולר הנמוך והתחזקות השקל.

באתר של החברה בערד מועסקים כ-400 עובדים, ובאתר באופקים מועסקים כ-400 נוספים. על רקע שער הדולר הנמוך והאטה בהיקף הפעילות בארץ, ניסתה באחרונה הנהלת פלקסטרוניקס העולמית להפסיק לחלוטין את פעילויות הייצור שלה בערד ובאופקים, ולהעבירן למתחם גדול שמחזיקה החברה במגדל-העמק. בדיקות שעשתה החברה בישראל, בתיאום עם הנהלת החברה העולמית, אפשרו סגירה חלקית, תוך שימור הפעילות באופקים.

בחברה מתכוונים להציע לעובדי פלקסטרוניקס בערד שירותי הסעה מאורגנים לאתר הפעילות באופקים. זאת, תוך שמירה על נוכחות מצומצמת של כמה עשרות עובדים בלבד בערד לייצור רכיבים המשמשים את החברה הביטחונית אלביט מערכות. במהלך חודש יולי האחרון כבר הועתקה פעילות הייצור עבור החטיבה הביטחונית של מוטורולה מערד למגדל-העמק, באופן שהוביל לפיטורים של כ-35 מעובדי החברה בערד. גורמים בענף תעשיות האלקטרוניקה העריכו כי עם העברת הפעילות מערד לאופקים יפוטרו עוד כמה עשרות עובדים.

פלקסטרוניקס היא חברה אמריקאית שמעסיקה ברחבי העולם כ-150 אלף עובדים ועוסקת בייצור קבלני עבור חברות. בישראל היא מעסיקה כ-3,000 עובדים ורובם הגדול במגדל-העמק. גורמים בתעשיית האלקטרוניקה העריכו כי חרף עלויות הייצור הגבוהות בארץ ולמרות שמבחינת הנהלת החברה בארה"ב ייצור באמריקה עשוי להיות זול יותר מזה שבישראל - בפלקסטרוניקס העולמית לא בוחנים את סגירת הפעילות בישראל. זאת, "בשל החשיבות של קרבה למוקדי ידע, כמו שיש בארץ", כהגדרת גורם בכיר בתחום.

בפלקסטרוניקס לא מגיבים על הידיעות אודות מצב החברה בישראל, אך גורמים בתעשיית האלקטרוניקה אומרים כי גם עתיד פעילותה באופקים לוט בערפל. באתר שבאופקים היא מייצרת עבור החברה לציוד תקשורת ECI. בעבר פלסקטרוניקס ביקשה ממשרד האוצר לבטח באמצעות החברה הממשלתית אשרא את ההתקשרות שלה עם ECI למקרה שהיא תבוטל. חרף דיונים רבים שנעשו בחודשים האחרונים בנושא בהשתתפות החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ובכירים במשרד הכלכלה, טרם הושג סיכום שיאפשר לבטח את ההתקשרות של פלקסטרוינקס עם ECI.