"אירופה הופכת להיות אטרקטיבית יותר בעיני המשקיעים"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: "עליית התשואות על האג"ח היא אמנם שלילית כשלעצמה גם לשוק המניות, אבל העובדה שצמצום התוכנית מותנה בהמשך השיפור הכלכלי, דווקא תומכת בשוק המניות ולכך צפויה להיות השפעה גדולה יותר"

הנושא החם ביותר בוול סטריט בשבועות האחרונים הוא ללא ספק: צמצום תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב. על אף שלכולם ברור שהתוכנית עומדת להצטמצם בהדרגה, הדיון בשאלה האם הפד יודיע על הצמצום כבר בחודש ספטמבר הקרוב נמשך בכל יום ביתר שאת. כך או כך, שוק ההון האמריקאי לא ממתין לברננקי ותשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב זינקו במהירות מכ-1.6% בסוף אפריל לכ-2.8% כיום. במקביל רשמו המחזיקים בהן הפסדי הון כבדים.

בשיחה עם "גלובס" אומר רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, כי "המפסידים הגדולים מצמצום התוכנית הם בעיקר המשקיעים ה'סולידיים', שאימנו את עצמם להאמין לאורך שנים רבות, שאגרות חוב אינן מסוכנות, כבר שילמו מחיר כבד, כפי שהזהרנו בעבר. בתוך פחות מ- 4 חודשים המשקיעים באג"ח הארוכות בארה"ב הפסידו סכום השווה למספר שנות חסכון באותן אגרות חוב. כאשר פוטנציאל הרווח כה זעום ופוטנציאל ההפסד גדול, אגרות חוב הן השקעה לא הגיונית. לאחר 30 שנות גיאות באפיק הזה ולאור כוונת הפד לצמצם את תוכניות ההרחבה הכמותית, סביר להניח שהדרך למטה עדיין לא הסתיימה".

- איך יושפעו המשקיעים בארץ?

"המשקיעים באג"ח ארוכות בישראל, הרגישו את השינוי בעוצמה פחותה בהרבה ופרמיית הסיכון של אגרות חוב ישראליות הצטמצמה אל מול אלו האמריקאיות. יחד עם זאת, ייתכן שהמשקיעים הישראלים אופטימיים מידי. בסופו של דבר, ככל שהתשואה באגרות החוב הארוכות בארה"ב תעלה, כך יעלו הסיכויים להפסדים גם באג"ח בישראל. מפסידים נוספים הם נוטלי המשכנתאות בארה"ב, שישלמו (וכבר משלמים) ריבית גבוהה יותר הנגזרת מן התשואה על האג"ח הארוכות. במקומות מסויימים בעולם, התהליך עשוי לגרום גם לירידת מחירים בתחום הנדל"ן".

- ומי הם המרוויחים הגדולים?

"מלבד שחקני השורט על אגרות החוב הארוכות, מי שעוד צפוי להרוויח מן המהלך הם הבנקים האמריקאים. ככל שגדל הפער בין הריבית לטווח ארוך לריבית לטווח קצר (גידול בשיפוע עקום התשואה), כך צפויים לגדול רווחי הבנקים בהמשך. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שהציבור בדרך כלל משקיע חסכונות בפקדונות לטווחים דיי קצרים והבנקים משלמים על כך ריבית אפסית. לעומת זאת, מרבית ההלוואות שהבנקים נותנים הן לטווח ארוך יותר והריבית גבוהה בהרבה. היות שבחלק מן הבנקים הגדולים מתנהלים פקדונות והלוואות של כטריליון דולר, עליה של אחוז בודד בריבית לטווח ארוך, עשויה להיות שוות ערך לרווח של כמה מליארדי דולרים לשנה בעתיד הלא רחוק. בין הבנקים המובילים ניתן למנות כמובן את וולס פארגו, בנק אוף אמריקה, ג'יי פי מורגן ואחרים".

- האם עליית הריבית מסכנת את המשך ההתאוששות בשוק המניות?

"ברננקי מדגיש לכל אורך הדרך שצמצום תוכנית ההרחבה הכמותית, מותנה בהמשך השיפור בכלכלה. לעליית ריבית יש ללא ספק השפעה שלילית על מרבית הנכסים: אגרות חוב, מניות, נדל"ן, סחורות ועוד. יחד עם זאת, שיפור בכלכלה האמריקאית פירושו רווחים גדולים יותר לחברות, דבר מצויין למניות. להערכתנו, לשיפור במצב הכלכלי תהיה השפעה גדולה יותר על שוק המניות. החששות שצמצום התוכנית יפגע בשוק המניות נראים מוגזמים. בשבועות האחרונים, ניתן היה לראות דווקא ימים בהם אגרות החוב ירדו בחדות, בזמן שהמניות דווקא עלו. להערכתנו, צמצום ההרחבה הכמותית, ימתן את העליות בשוק המניות, אבל לא יעצור אותן".

- האם זה הזמן להשקיע באירופה?

"לאחר כשנה וחצי של התכווצות בגוש האירו, נתוני הרבעון השני של 2013 הצביעו לראשונה על צמיחה מתונה. אירופה עדיין לא יצאה מן המשבר, אבל התחושה היא שניתן לראות את האור בקצה המנהרה. גרמניה וצרפת הובילו את השיפור. על פי חלק מן ההערכות, רווחי החברות באירופה עשויים לצמוח ביותר מ-20% בשנה הבאה, לעומת צמיחה מתונה בהרבה ברווחי החברות בארה"ב. המכפיל העתידי באירופה זול יותר מזה של ארה"ב ותשואת הדיבידנד גבוהה יותר".

"אירופה אמנם מסוכנת יותר מארה"ב, אבל בצד הסיכון גם פוטנציאל הרווח גדול יותר. האווירה הכללית השתפרה מאד וניתן להרגיש שמשקיעים רבים גם בארה"ב מתעניינים שוב בהשקעה ביבשת. לאחר ששווקי המניות בארה"ב הצליחו לטפס על אף הרוח הצוננת מאירופה, כעת חלק מן המשקיעים מעריכים, שהמצב באירופה, דווקא הופך לרוח גבית ותומך בהמשך השיפור בשוק המניות בארה"ב".

- אז מהי השורה התחתונה?

"צמצום תוכנית הרכישה בארה"ב עשוי לפגוע בעיקר במשקיעים ה'סולידיים', המחזיקים באגרות חוב ארוכות. עליית התשואות על האג"ח היא אמנם שלילית כשלעצמה גם לשוק המניות, אבל העובדה שצמצום התוכנית מותנה בהמשך השיפור הכלכלי, דווקא תומכת בשוק המניות ולכך צפויה להיות השפעה גדולה יותר. בנוסף, המשקולת שהכבידה על השווקים במשך תקופה ארוכה (אירופה) הופכת בהדרגה דווקא לגורם תומך. אירופה לכשעצמה, מתחילה להציג התאוששות והופכת להיות אטרקטיבית יותר בעיני המשקיעים. בין היתר על רקע השיפור הצפוי ברווחי החברות, התמחור הזול יותר והשלב המוקדם יותר בהתאוששות בהשוואה לארה"ב".

*** רן קבין הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרן נאמנות. למועד זה, חלק מהניירות ו/או מאסטרטגיות ההשקעה המוצגים בכתבה מוחזקים בחלק מן התיקים ו/או בקרן. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.