מוצא שלל רב

ביוגרפיה חדשה על הרבי מלובביץ' מאירה צדדים לא מוכרים באישיותו האניגמטית של הרב הנערץ * ד"ר יחיאל הררי, מחבר הספר אומר בראיון ל"גלובס": "בזכות הרבי, חב"ד משפיעה היום ברעיונות שלה על העולם הדתי-יהודי כמעט יותר מאי פעם - היחס של היהדות לטכנולוגיה נשען על תפיסה שהרבי קידם"

בבתי הקברות קבורים כנראה מספר אנשים שבאמת אין להם תחליף. אחד מהם הוא מנחם מנדל שניאורסון, שמוכר בכינוי "הרבי מלובביץ'", שחסידות חב"ד מתקשה כבר כמעט שני עשורים למצוא לו מחליף. לאחרונה, יצאה הביוגרפיה "סודו של הרבי" שחיבר ד"ר יחיאל הררי, על מנהיגה הכריזמטי של תנועת חב"ד, שהפך אותה מעוד חסידות שולית, לאחת המוכרות והמשפיעות בעולם.

עם כל הכבוד ליכולותיו של הרב הנערץ, הסיבה שאין לו מחליף, נעוצה גם בעובדת היותו ערירי, כשהמסורת הייתה שהתפקיד עובד מאב לבנו או לחתנו. לא חשבו על מוצא לסבך הזה מאז מותו?

"אפשר גם לשאול איך הרבי עצמו לא חשב על כך. זה גאון עצום שקורא את החסידים. מה הוא חשב לעצמו? נראה לי שהוא הבין שיש התפתחות ביהדות - שעכשיו כבר לא צריך אדמו"ר. סוג של דמוקרטיה - הכוח לקהל. אולי הוא גם הבין שאין מחליף מתאים".

והחסידים?

"אין הסכמה בקרב החסידים. הוא היה כה נערץ, שקשה להם לקבל את העובדה שיש לו מחליף. הם גם ראו שהנה מגיע משיח (הרבי - י.מ), שהנה זה קורה, והם התקשו לוותר על זה. אתה מוצא קולות שכן מנסים למצוא חלופה, כמו הרב יצחק גינזבורג והרב יואל כהן, אבל רוב הציבור לא הצליח לראות מחליף ראוי - בגלל משקלו ובגלל הלהט המשיחי שפיעם בו".

הוא שיער שלאחר מותו יהיו מחסידיו שיהפכו אותו למשיח?

"לא בטוח שהוא ידע. הוא בטח לא היה שבע רצון מזה".

למה בעצם לא היו לו ילדים?

"אף אחד לא יכול לדעת. הוא ורעייתו - חיה מושקה שניאורסון - מאוד רצו ילדים, אפילו עד גיל 38, 40. יש עוד משהו מעניין, שהחסידים מספרים. גם ליואל כהן, מהמשפיעים שברבני חב"ד, לא היו ילדים. החסידים מספרים שהרבי פעם אמר לו 'ככה נגזר עלינו'. שנינו באותה צרה".

הררי כבר חיבר 5 ספרים על יהדות. את הדוקטורט עשה בנושא של "רטוריקה משיחית". הוא מגדיר עצמו כדתי, אך לא קרוב להיות חרדי או חסיד, ועדיין הוא חש לדבריו משיכה גדולה לנושא החסידות.

הררי: "תמיד עניינה אותי התפיסה הפסיכו-פיזית והחסידות נותנת תשובות מעמיקות על הקשר בין הנפש לגוף. בחסידות חב"ד יש משנה סדורה ושיטתית על מהו האדם ותפקידו, מי הבורא ואיך אפשר להכירו" .

אתה שואל מה סוד כוחו של הרבי מלובביץ'. מה תשובתך?

"עבור רוב האנשים זו המשמעות שהוא העניק להם לחיים. לקח את ארון הספרים היהודים והראה איך זה רלוונטי לחיים הפרטיים - כלכלה והקשיים עם בת הזוג. רבים מנסים לעשות זאת והוא הצליח באופן מקיף ואקטואלי. הוא החייה את היהדות מעבר לעולם התורה. זה סוד קסם נצחי".

איך הוא עשה זאת?

"בין השאר, דרך המכתבים והפגישות ביחידות, שבהן חסידיו שאלו שאלות וביקשו עצות אינסטנט. ברובד הפנימי והעמוק יותר, הוא עשה זאת דרך המאמרים שלו שאותם הוא כתב במשך 40 שנה. זו אסופה אינסופית".

סוד הקסם הנצחי

הגישה בספרו של הררי אינה ביקורתית, אבל הוא לא חושש לעסוק גם בעימותים בחצר - מאבק הירושה לאחר מות האדמו"ר שקדם, כשאלמנתו ואחרים ניסו להריץ את החתן המבוגר, או שנים אחרי, כשהיה "משפט הספרים", שגנב בנו של אותו גיס מספריית חב"ד.

היו חסידי חב"ד שהתרעמו על כך שסיקרת גם את זה?

"קיבלתי עכשיו מכתב שהתפרסם בעלון חב"ד פנימי, שקרא להחרים את הספר, כי 'אין בו את רוח הקודש'. כשאתה עוקב אחר אדם בספר, אתה מנסה להבין את מהלכיו ויש בזה האנשה מסוימת, ולהרבה חסידים זה הפריע, אבל דווקא סוד גדולתו של הרבי נגלה במלוא תפארתו כשאתה מסתכל עליו כבן אדם ולא כחצי אל. רוב החסידים אהבו את הספר".

הספר לא מציין ביקורת או חיסרון של הרבי מלובביץ', אבל הרי לכל בן אנוש יש כאלו.

"בוודאי. יש מה לבקר - המעורבות בעניין ארץ ישראל, התפיסות לגבי אי החזרת שטחים והיחס ל'מיהו יהודי', שלא היה עד גיל 40 כמעט בחצר. לא חסרות ביקורות, אבל המטרה של הספר לא הייתה הביקורת, שרק פוגעת בהבנת התופעה".

האדמו"ר שלפניו, יוסף יצחק, הצליח בדרך ספק ניסית להימלט מציפורני הנאצים, אבל השאיר מאחור את חסידיו. זו התנהגות של מנהיג, בוודאי מי שהוא מנהיג רוחני ופוליטי כאחד?

"זו שאלה מאוד חשובה. לא רק זה, אלא שגם הצלת הספרייה בוורשה - זה הכי עניין אותו, ולא את חסידיו. זה מעלה תמיהות. יש מספר אפשרויות. הקשר שלו עם החסידות, אתה רואה שהוא לא פחד למות, אז יכול להיות ראה את חשיבותו של ההצלה וראה בה כסוג של נס. הוא גם התעקש לצאת עם כל פמלייתו ודווקא דרך ברלין. שלישית, ברור שהמצב לא היה פשוט, אבל מישהו תיאר לעצמו שתהיה שואה?

"קשה לצאת מהרושם שזה אדם שאמר שיברח כל עוד יכול. אנו מצפים להתנהגות של יאנוש קורצ'ק. אתה יכול למצוא כל מיני סיבות להגן עליו וגם לבקר. אותי מעניין שהחסידים לא מבקרים את התנהגותו. ברור להם שהוא היה מוסר נפשו, והוא השקיע בספרייה, כי החיים הרוחניים יותר חשובים מהגשמיים".

איפה היום נמצאת תנועת חב"ד, ללא הרבי? היא במשבר?

"הפוך. היא פורחת יותר מאשר אי פעם. תראה את 400 השלוחים שמגיעים לכינוס השלוחים השנתי. לא המנהיג הגשמי הוא זה שמחיה, אלא הרעיונות שלו והפיכתם לאקטואליים ורלוונטיים לחיי היומיום. חב"ד משפיעה ברעיונות שלה על העולם הדתי-יהודי כמעט יותר מאי פעם - היחס של היהדות לטכנולוגיה נשען על תפיסה שהרבי קידם. חב"ד עברה את המלחמות סביב המשיחיות והיא רק גדלה".