טכנאי הוט: "תוקעים לנו סכין בגב; השירות ייפגע"

בעוד כשבועיים תפטר הוט את הטכנאים ותעביר אותם לעבודה אצל חברות קבלניות ■ הוט: "שכר העובדים לא ייפגע"

קובי מלכה, מנהל הטכנאים של חברת הוט, ערך בשבוע שעבר שיחה עם קבוצה של טכנאים שעובדים בחברה.

השיחה נערכה על רקע הפיטורים הצפויים של הטכנאים והעברת הפעילות שלהם לחברות קבלניות. כפי שדיווחה הוט, כל פעילות השירות והטכנאים צפויה לעבור למיקור חוץ.

המהלך הזה יוצר תסיסה עצומה בקרב העובדים, שמנסים להתארגן על מנת למנוע את רוע הגזירה.

לידי "גלובס" הגיעו חלקים נרחבים מתוך השיחה, אשר שופכים אור על מה שקורה בימים אלה בקבוצת הוט ובעיקר מראים איזה שבר עמוק נוצר ביחסים שבין הבעלים וההנהלה לבין העובדים.

הטכנאים שהשתתפו בשיחה מרגישים שהחברה, שהייתה מבחינתם בית שני, תוקעת להם "סכין בגב", כדבריהם, ונוטשת אותם לאחר שנים ארוכות של עבודה.

השיחה בין הצדדים הייתה טעונה במיוחד. מלכה פתח בניסיון לשכנע את הטכנאים שלא לדחות את ההצעה לעבור לחברות קבלניות. הוא ביקש מהם ודחק בהם לאמץ את ההצעה לעבור לחברות קבלניות, בעודו מבטיח להם כי תנאי ההעסקה שלהם לא ייפגעו.

"אל תפסלו, תשמעו. תדאגו לרצף פרנסה עבור המשפחות שלכם. יש לכם זמן לתת תשובה, אבל אל תפסלו אותה. ההצעות אטרקטיביות, אבל החברות הקבלניות מתארגנות, אז קחו את הזמן, אבל תחליטו מהר", אמר מלכה.

תגובת הטכנאים הייתה מאופקת אבל חדה וברורה: "פעם ראשונה שאנחנו שומעים בצורה רשמית שב-1 בספטמבר אנחנו עוברים לקבלנים. אתם יודעים על כך שנה מראש. מדוע לא הודעתם לנו? למה אתה בא שבועיים לפני?".

מלכה: "ידעתם על כך. מנהלים עברו כבר לחברות הקבלניות במהלך השנה, יש טכנאים שעברו. אני מבין שאתם מנסים להיאחז במשהו, אבל אל תבנו על זה".

אחד הטכנאים: "אנשים עובדים פה שנים. איך אתם מסוגלים לקום בבוקר ולהתנהל כך מבחינה מוסרית? אתם מציבים אותנו במצב של אין ברירה - ללכת לעבוד אצל קבלן למשך שנה בלבד. זה לדקור את האנשים בגב".

מלכה: "אני לא מתווכח עם התחושות. אנחנו רוצים שתקבלו את התנאים הכי טובים".

נציג של הטכנאים: "איזה תנאים הכי טובים? לוקחים לנו את קרן ההשתלמות, בביטוח מנהלים יכולים לשחק לנו איך שהם רוצים, אחרי שנה אפשר להפסיק את העבודה שלנו תוך חודש".

מלכה: "מי שיעבור יקבל פיצויים מלאים. ישמרו לכם על רמת השכר, על הוותק, התנאים הסוציאליים, תקבלו מענקי שימור. החברות הקבלניות מעדיפות שתישארו ותמשיכו לעבוד אצלן בגלל ההתמחות שלכם".

טכנאי: "החברה הפכה להיות בית שני שלנו. אתם יודעים על זה חצי שנה. זה דו-פרצופיות בתוך המשפחה".

מלכה: "בוא נהיה הוגנים כלפי העובדות. הרעת תנאים לא הייתה פה. תסתכלו על העיניים של המשפחות שלכם. השורות מתמלאות, אל תפספסו את ההזדמנות".

בשלב זה נשאלת השאלה מה יקרה למי שמחליט לא להצטרף לחברות הקבלן, ומלכה משיב: "אני אשמח אם כמה שיותר יעברו. מי שמחליט לא לעבור זה סיום העסקה".

מלכה ממשיך ואומר לטכנאים שהמאבק המשפטי לא יעזור להם. לדבריו, התאריך של 1 בספטמבר בעינו עומד.

טכנאי: "אתה תפגע בשירות. הוט לא תיתן שירות טוב, ואיכות העבודה תיפגע. נצטרך לעמוד ב-15 קריאות ביום, זה אומר עבודה פחות טובה".

מלכה: "זה לא נכון. תידרשו לעמוד ב-12 קריאות שירות כמו היום. בדיוק באותה רמת שירות שאתם עובדים היום. גם היום יש מדי פעם מקרים שאתם נותנים 13, 14 קריאות - וימים שיש גם 10 קריאות ביום".

אחד הטכנאים: "אנחנו מדברים עם עובדי הקבלן. הם נדרשים לעמוד ב-15 קריאות. אלה חברות שרוצות להרוויח, רק הכסף מעניין אותם. המנהלים שם לא איכותיים, ואתם תפסידו".

מלכה כמובן לא קיבל את ההנחה ודחה אותה, בטענה כי מדובר בחברות מתמחות שהתחייבו לאותה רמת שירות, ושיהיה עליהן מערך פיקוח ובקרה, שיוודא כי העבודה מבוצעת כמו שצריך.

הטכנאים כמובן יצאו מהפגישה חרדים ופגועים. בשיחה עם "גלובס" אומר אחד הטכנאים כי הוא מאמין שהרוב המכריע של הטכנאים לא יסכים לעבור לחברות הקבלניות.

אם בית הדין לענייני עבודה לא יתערב בוויכוח, הוט תניף על מאות טכנאים את חרב הפיטורים ותשלח אותם ללשכות התעסוקה, שבוע לפני ראש השנה.

ייעול השירות

מה ההסבר של הוט למהלך? ייעול השירות והתפעול. בכיר בחברה אמר ל"גלובס" כי המטרה היא להבטיח שאותו קבלן שמבצע את עבודת ההתקנה, יהיה אחראי גם לכך שההתקנה תעבוד כמו שצריך, והחברה לא תצטרך לשלוח טכנאי שלה שוב כדי לתקן תקלות שהמתקין גרם בהתקנה לא נכונה.

הבכיר הוסיף כי היו כמה שלבים בתהליך, וכי הטכנאים ידעו על כך מראש. לדבריו, החברה הביעה הזדהות עם כאבם, והיא לא מתכחשת למצב, אך אין לה ברירה, וזהו מודל עבודה לגיטימי ומקובל שנחוץ כדי להתמודד בתחרות שמתפתחת בשוק.

בהתאם לטענה הזו, ניתן לטעון כי אפשר להעביר גם את חלק מחברי הנהלת הוט למיקור חוץ, ואין צורך להעסיק אותם כשכירים, בשל עלות ההעסקה שלהם.

מחברת הוט נמסר: "החברה הודיעה על סגירת הפעילות הפנימית. החברות איתן אנו עובדים משלימות גיוס טכנאים, ולפיכך הוסבר לטכנאים כי זו אלטרנטיבה תעסוקתית עבורם. החברה וידאה כי טכנאים אשר יבחרו לעבור לחברה החיצונית - לא ייפגע שכרם".