ה-SEC כפתה על פסגות להחליף את נאמן הקרנות שלו

פירמת רוה"ח קסלמן וקסלמן PwC אולצה להתפטר מהתפקיד, המכניס לה כ-9 מיליון שקל בשנה ■ זאת משום ש-PwC העולמית מעניקה שירותי ראיית חשבון לאייפקס, בעלת השליטה בפסגות, וחרף עמדתה ההפוכה של רשות ני"ע המקומית

התערבות חסרת תקדים של רגולטור אמריקאי בשוק ההון הישראלי. רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) כפתה על פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, להחליף את נאמן קרנות הנאמנות שלו ב-20 השנה האחרונות - פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PwC. זאת, חרף מעורבותה של רשות ניירות ערך המקומית בסוגייה, בניסיון להותיר את המצב על כנו - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בהחלטה יוצאת דופן, שכן פסגות, בניהולו של חגי בדש, אינו כפוף לרשות ניירות ערך האמריקאית.

קסלמן, אותה מנהל אבי ברגר, אולצה על-ידי ה-SEC להתפטר מתפקיד הנאמן של קרנות פסגות - שהכנסותיו נאמדות בכ-9 מיליון שקל בשנה - משום ש-PwC, פירמת רואי החשבון העולמית השותפה בקסלמן וקסלמן, מעניקה שירותי ראיית חשבון לקרן ההשקעות אייפקס ולחברות בשליטתה ברחבי בעולם. אייפקס היא בעלת השליטה בפסגות.

רשות ניירות ערך האמריקאית לא מאפשרת לרואי חשבון להעניק שירותי ביקורת לחברת אחזקות ולחברות שבשליטתה, במקביל לכהונתו כנאמן לנכסים שמנוהלים. זאת משום שהדבר נוגד את עיקרון אי-התלות, ויש שיראו בכך ניגוד עניינים.

עם זאת, ברשות ניירות ערך המקומית, בראשות פרופ' שמואל האוזר, לא רואים בכך בעיה. לכן, קסלמן וקסלמן ניהלה בחודשים האחרונים מגעים עם ה-SEC בניסיון לבטל את הגזירה, וכאמור רשות ניירות ערך הישראלית אף ניסתה לסייע לה בכך, אך ללא הצלחה.

כך, למרות שפסגות וקסלמן כפופים אך ורק לרשות ניירות ערך המקומית, נאלצה פירמת רואי החשבון להתפטר מתפקידה כנאמן ל-127 קרנות נאמנות שבניהול פסגות, תפקיד שעבר ליובנק מקבוצת הבנק הבינלאומי.

לטענת מקורבים לפירמה, קסלמן התפטר ביוזמתו, והמהלך לא נכפה עליו.

גורמים בפסגות מבהירים כי ניגוד העניינים המדובר בין אייפקס לנאמן הקודם של פסגות היה ידוע כבר בסוף אוקטובר 2010, עת אייפקס רכשה את השליטה בפסגות מידי קרן יורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל לבית ההשקעות.

מנגד, גורמים בקסלמן וקסלמן טוענים כי הנושא עלה על הפרק רק בחודשים האחרונים.

מעניין לציין כי הבחירה ביובנק כנאמן הקרנות נעשתה בסמוך לבחירתו של פסגות בבנק הפועלים כגוף שיעניק לו שירותי תפעול לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. על-פי ההערכות, בבית ההשקעות מתכוונים לפצות את המפסיד - לאומי, באמצעות שירותים אחרים שיבקש מהבנק. שני הבנקים מפיצים את קרנות הנאמנות של בית ההשקעות.

מפסגות נמסר בתגובה: "כפי שדווח לבורסה, קסלמן נאלצה להתפטר מכהונתה כנאמן לקרנות, בשל מגבלות רגולטוריות שהוטלו בחו"ל על פירמות אחרות החברות ברשת הבינלאומית PwC, בה חברה קסלמן. יצויין כי יובנק, שהינו הנאמן המיועד להחליף את קסלמן, הינו כבר כיום נאמן לחלק מהקרנות של פסגות".

תפקיד מהותי, שהלקוח מממן

נאמן קרנות נאמנות הינו תפקיד חשוב ומהותי, שכן הוא משמש כ"ידה הארוכה" של רשות ניירות ערך בגוף פיננסי שמנהל כספי ציבור. תפקידו להחזיק בנכסי הקרן עבור בעלי היחידות, ולפקח שהקרן מתנהלת על-פי ההסכמים וההתחייבויות.

שכרו של הנאמן הינו אחוז מסוים מסך הנכסים המנוהלים בקרנות להם הוא מספק שירות (רוב ההכנסות מתורגמות לרווח), ומדובר בעלות שבית ההשקעות אינו נושא בה, אלא היא מגולגלת אל הלקוח.

קסלמן וקסלמן, נזכיר, מונתה לתפקיד הנאמן לפני כ-20 שנה בעקבות דרישה של רשות ניירות ערך להפסיק את כהונתם של הבנקים כנאמני קרנות הנאמנות. באותם ימים שימשו דיסקונט והפועלים כנאמנים של קרנות לאומי (פיא ופסגות) במסגרת נאמנות צולבת - כשגוף בנקאי אחד משמש נאמן לקרן נאמנות של גוף בנקאי אחר. היום, נזכיר, הבנקים הם לא רק נאמנים של חלק מהקרנות, אלא גם המפיצים שלהן.

פסגות הוא השחקן השני בגודלו בענף קרנות הנאמנות, ומנהל כיום כ-33 מיליארד שקל בכ-150 קרנות. מנכ"ל חברת הקרנות, שחולשת על כ-15% מהתעשייה, הוא ירון דייגי.

במשך 6 השנים האחרונות התהדר פסגות בתואר "השחקן הגדול ביותר בענף קרנות הנאמנות", במהלכן הרחיב את הפער שלו מול המתחרים וביסס את מעמדו כגוף הגדול בענף ללא עוררין. ואולם לאחרונה, בעקבות המיזוגים בענף בתי ההשקעות, הוא נאלץ להיפרד מהפסגה.

מיזוג מיטב דש הפך את חברת הקרנות של בית ההשקעות השני בגודלו בישראל לגוף הגדול בענף הקרנות, שמנהל נכסים בהיקף של כ-38 מיליארד שקל (נתח שוק של כ-19%).

במקביל, הראל פיא רכשה את קרנות כלל פיננסים, מהלך שהגדיל את סך הנכסים המנוהלים שלה ל-31.5 מיליארד שקל, והיא נושפת בעורפה של פסגות עם נתח שוק של 14.8%.