אלשטיין יצרף את שטיינהרדט וסורוס לאי.די.בי?

המשקיע הארגנטינאי מנהל מו"מ מול מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, להזרמת 770 מיליון שקל תמורת כ-51% ממניות אי.די.בי פתוח ■ מקורביו: אלשטיין עשוי להיעזר בשני המיליארדרים, שחלקם עשוי לעמוד על כ-25% ממניות אי.די.בי פתוח

אין רגע דל בסאגת הסדר החוב של אי.די.בי. אתמול חשף "גלובס" כי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, בליווי הנאמנים מצדם, מנהלים מו"מ מתקדם מול איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, לפיו הוא יזרים 770 מיליון שקל לקונצרן ויקבל כ-51% ממניות החברה הבת, אי.די.בי פתוח. את יתרת מניות פתוח (49%) יקבלו מחזיקי האג"ח של אחזקות, שרק מספר שעות קודם לכן החליטו לקחת מידי נוחי דנקנר את השליטה בחברה.

בסביבתו של אלשטיין נופפו היום בשמותיהם של שני המיליארדרים היהודים אמריקאים מייקל שטיינהרדט וג'ורג' סורוס, כמי שעשויים לממן חלק מהשקעתו באי.די.בי, במידה שהצעתו תתקבל על ידי מחזיקי האג"ח. לדברי אותם מקורבים, חלקם של השניים בקבוצה יעמוד בסך הכול על כ-25% ממניות אי.די.בי פתוח. אלשטיין פעל לצידו של סורוס בהשקעות שביצעו השניים בראשית שנות ה-90, בין היתר בחברת הנדל"ן אלרוב של אלפרד אקירוב.

המו"מ שמנהלים מחזיקי האג"ח מול אלשטיין הינו מסלול 'עוקף דנקנר'. נזכיר כי עד לאחרונה אמור היה אלשטיין להיות שותפו של דנקנר באי.די.בי; הוא השקיע בקונצרן כ-25 מיליון דולר, והצהיר כי התחייב לנהל מו"מ מול דנקנר בלבד.

אלא, שבשיחה שנערכה היום בין נציגיו של אלשטיין לבין מחזיקי האג"ח, הנאמנים והמומחים מטעם ביהמ"ש בחברה, אמרו נציגי המשקיע הארגנטינאי לנושים כי לאלשטיין לא קיים הסכם מול דנקנר. כמו כן, אם בעל השליטה הנוכחי רוצה להיות חלק מקבוצת המשקיעים, הוא מוזמן, כל עוד הוא מביא כסף כמובן. גם במקרה כזה, לטענתם, לא יכהן דנקנר כיו"ר או כסגן יו"ר הקונצרן.

עדיפות לאלשטיין על גרנובסקי

ככל הידוע, הצעת אלשטיין כוללת העברת 75 מיליון דולר (כ-270 מיליון שקל) באופן מיידי לנאמנות, כאשר 25 מיליון דולר נוספים (כ-90 מיליון שקל) יועברו לנאמנות בתוך 60 יום מההצבעה על ההסדר. יתרת הסכום תועבר בתוך שישה חודשים מיום ההצבעה, או ביום הקצאת המניות - המאוחר מבניהם.

את ההסכם הנ"ל צפויים הנאמנים להביא להצבעת המחזיקים במסגרת אסיפה שתתקיים מחר (ג'). עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בניגוד לעמדת הנאמנים בעד קידום עסקה עם אלשטיין, בקרב נציגות מחזיקי האג"ח אין לו הסכמה גורפת, עקב החשש כי יתקשה לממן את העסקה. מכאן, שאם אכן יצליחו הנאמנים להעביר את ההסכם בהצבעת המחזיקים מחר, עשוי הדבר להעמיד את הרלוונטיות של מוסד נציגות האג"ח בסימן שאלה.

למרות שאלשטיין מעמיד סכום השקעה כולל נמוך מזה שמציע נוחי דנקנר לנושים, בהסכם שחתם עם אלכסנדר גרנובסקי (בעל השליטה בחברת BGI) - 826 מיליון שקל, מעדיפים הנאמנים את אלשטיין בשל הסבירות הגבוהה שהם מייחסים להתקיימות עסקה מצדו. זאת, הן בשל ההשקעה שכבר ביצע באי.די.בי (כאמור 25 מיליון דולר), והן משום שכבר קיבל את אישור המפקח על הביטוח באוצר להיכנס לגרעין השליטה בחברת ביטוח. סוגיה זו מקבלת חשיבות לאור נסיגתה של חברת CP מעסקת הרכישה של כלל ביטוח, והסיכוי הנמוך כי גרנובסקי יקבל אישור שכזה מהמפקח.

אתמול הורה שופט ביהמ"ש המחוזי, איתן אורנשטיין, לדנקנר להפקיד חצי מיליארד שקל לחשבון נאמנות ולקופת ביהמ"ש בתוך שבוע בלבד, כתנאי למתן פרק זמן נוסף לגבש הסדר חוב באי.די.בי, שאחרת צפויה החברה לעבור לידי מחזיקי האג"ח.

בד בבד קבע השופט כי אסיפות הנושים באי.די.בי אחזקות ייערכו במועדן - אתמול (באסיפות הצביעו המחזיקים ברוב מוחץ על נטילת הבעלות בחברה מידי דנקנר ומכירת מניות אי.די.בי פתוח למשקיע חיצוני). אורנשטיין גם הותיר על כנו את תאריך ההכרעה על גורל השליטה בקונצרן - ה-25 באוגוסט.

רני רהב - הדובר של גרנובסקי

בתוך כך, נודע כי רני רהב, הבעלים של רהב תקשורת, מונה לדובר קרן העסקים חב"ד 770, המוחזקת על ידי אלכסנדר גרנובסקי - השולט באמצעותה על חברת BGI. זו האחרונה חתמה כאמור על הסכם השקעה באי.די.בי של דנקנר, שגם אותה מדברר רהב.

עיקרי ההבנות בין מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות לאלשטיין

המחזיקים באחזקות משתלטים על החברה ומוציאים לפועל את מתווה החלוקה בעין

מוכרים לאלשטיין 51% מהמניות תמורת 770 מיליון שקל; יתרת ה-49% נשארת בידיהם

אלשטיין יפקיד מיידית 75 מיליון דולר בחשבון נאמנות בבנק ישראלי

25 מיליון דולר נוספים יועברו לנאמנות לאחר 60 יום מהחתימה על ההסכם

כ-114 מיליון דולר יועברו לנושים לאחר כחצי שנה, או ביום הקצאת המניות לאלשטיין, המאוחר מבין שני המועדים