סטארט-אפ בשבוע: המוצר שמסייע לסובלים מבצקת בקרנית

Eye-Yon פיתחה עדשת מגע ייעודית לטיפול בבצקת בקרנית ■ החברה ביצעה ניסוי קליני ב-30 חולים

הרקע: ד"ר אריה מרקוביץ' וד"ר עופר דפנא, רופאי עיניים מבית החולים קפלן, לא הצליחו להעניק טיפול מוצלח לחולים שסובלים מבצקת בקרנית. "הפתרון לבעיה הוא רק השתלת קרנית, וכדי לעשות זאת צריך שתהיה קרנית להשתלה, מתורם איברים", אומר מנכ"ל חברת Eye-Yon, נחום פררה. התור להשתלות הללו ארוך, ומצבם של חלק מהמטופלים אינו חמור כל כך עד כדי רצון בהשתלה. החלופה היא הזלפת מי מלח והמתנה להחמרה הבלתי נמנעת של המצב.

פררה, מהנדס ביו רפואי ובעבר מנהל פרויקט בחברת האבחון הלא פולשני Physical Logic, הצטרף לחברה מהיום הראשון, "כי אהבתי את הרעיון ואת היזמים".

השוק: בצקת בקרנית נובעת מניתוח קטרקט לא מוצלח, או ממחלות גנטיות מסוימות. במקרים אחרים היא מגיעה בגיל מבוגר. היום, כאמור, אין טיפול מוצלח למחלה למעט ניתוח. "הבצקת הופכת את הקרנית לעכורה והראיה נפגעת. היא יכולה לגרום להיווצרות של ורידים, אבל מעבר לכך, העין מאוד כואבת. במקרים החמורים אלה כאבי תופת", אומר פררה. החברה מעריכה את היקף השוק הגלובלי למוצר בכ-500 מיליון דולר.

Eye-Yon פיתחה עדשת מגע ייעודית לטיפול בבעיה. כיום כבר קיים שוק של עדשות מגע בריאותיות, שמיועדות בעיקר לטיפול בתופעה הנפוצה של עין יבשה. רוב העדשות, אגב, מייבשות את העין - מה שמחמיר את מצבם של חולי העין היבשה, אבל לחולי הבצקת זה יכול להועיל. "זו הייתה פשוט הברקה, להשתמש בתכונה המובנית הזו של ייבוש העין על ידי העדשה, ואף להעצים אותה, כדי להתמודד עם הבצקת", אומר פררה.

המוצר: המוצר של Eye-Yon הוא כאמור עדשת מגע, שמשלבת בתוכה כמה פתרונות למחלה. תחילה, היא סופחת נוזלים מן הקרנית ומאדה אותם, ובכך מפחיתה את הבצקת. כמו כן, היא משפרת את הראיה, על ידי כך שהיא מחליקה את הקרנית ומונעת את העקמומיות שנוצרת בה בגלל הבצקת.

כאמור, כל עדשות המגע מייבשות, אבל העדשה של Eye-Yon מייבשת במיוחד. "אנחנו יוצרים סביבה שבה ריכוז היונים על גבי העדשה גבוה מהריכוז בקרנית עצמה, ואז יש מפל של לחצים, והנוזלים רוצים לברוח לצד שבו ריכוז היונים גבוה יותר. זה דומה למצב שבו מטפטפים מלח על חילזון, ורואים את כל הנוזלים נשאבים ממנו. כמובן שאף אחד מאיתנו לא עשה מעולם דבר כזה! אבל זה העיקרון. אצלנו אין מלח על העדשה, אבל המבנה הפיזי שלה הוא שגורם להפרש הריכוזים, על ידי כך שהוא מאפשר אידוי מהיר של הנוזלים מן העדשה, ואז נותר ריכוז גבוה של יונים שסופח עוד נוזלים", מסביר פררה.

העדשה אינה אחידה בהרכבה. בחלקה המרכזי יותר, היא פעילה יותר ובחלקה החיצוני, היא אינה מייבשת. כך, העין נותרת לחה כפי שצריך, אבל הבצקת באזור הראיה של העין, מופחתת.

גיוסי הון: Eye-Yon הוקמה בחממת ואן ליר בירושלים וגייסה כסף מהרשות לפיתוח ירושלים. לחברה יש שיתוף פעולה עם חברת סגם, לה מפעל לעדשות מגע ובו מיוצרת גם העדשה של Eye-Yon. סגם השקיעה כסף ועבודה תמורת 20% מהחברה. החברה גייסה 3 מיליון שקל.

שלב בפעילות: החברה ביצעה ניסוי קליני ב-30 חולים. "המטופלים שהשתמשו בעדשה חוו שיפור בבצקת וגם בראיה תוך 24 שעות. כשסופחים את הנוזלים, הקרנית העכורה חוזרת להיות שקופה. זה ההבדל בין לראות 2 מטר קדימה לעומת 7 מטר. כמו כן נרשמה הפחתה בדמעות ובכאבים", אומר פררה. לחברה כבר יש אישור CE, שמאפשר לה לשווק את המוצר באירופה. "האישור התקבל לאחר שהרשות התעמקה בתוצאות הניסוי", מדגיש פררה. בארה"ב המוצר יוכל כנראה להירשם לשיווק במסלול הקצר למכשור רפואי, 510k.

השלב הבא: Eye-Yon בוגרת כעת מן החממה ומחפשת את הגיוס הבא. כמו כן היא נמצא במשא ומתן עם שותפים אסטרטגיים ומפיצים פוטנציאליים, ובכוונתה להתחיל במכירות ב-2014. בעתיד, החברה עשויה לפתח עדשות להתוויות רפואיות נוספות. "יש לנו גם מוצר בניסויים פרה-קליניים (בבעלי חיים), שהוא שתל תוך עיני שבעצם יושב מתחת לקרנית ומונע את הבצקת", אומר פררה.

Eye-Yon

שנת הקמה: 2011

תחום פעילות: עדשת מגע לטיפול בבצקת בעין

יזמים: ד"ר עופר דפנא וד"ר אריה מקוביץ'

מנכ"ל: נחום פררה

יו"ר: אלקה ניר

משקיעים: חממת ואן ליר (בעזרת קרן דוקור) וסגם. המוצר מוסחר דרך "מור יישומים"

גיוסי הון: 3 מיליון שקל