הערכות: אורנשטיין יעניק עוד זמן לדנקנר וגרנובסקי

(עדכון) - בנק הפועלים מאיים: "שינוי שליטה גורר אחריו פירעון מיידי של אשראי" ■ השופט אורנשטיין: "אולי עדיף להמתין עם מכירת הנכסים?" ■ עו"ד ברטוב: "להמשיך עם מכירת כלל ביטוח" ■ גבאי: "לתת לגרנובסקי להגיש הצעות"

"שתהיה לכם שנה טובה" - במילים אלה חתם שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את הדיון שנערך היום (א') בתיק אי.די.בי , וזאת מבלי שקיבל, נכון לכתיבת שורות אלה, החלטה לגבי גורל השליטה בקונצרן.

השופט פרש לחדרו מבלי שפסק האם להעביר את המושכות לידי נושי אי.די.בי, שקידמו מתווה להשקעה עם אדוארדו אלשטיין (שאף נכח בדיון) - או לחלופין לתת לבעל השליטה הנוכחי, נוחי דנקנר, תוספת זמן על מנת להביא לידי הבשלה את העסקה שהוא רוקם עם אלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בחברת BGI.

בכל החלטה של השופט יאבד נוחי דנקנר עצמו את השליטה בקונצרן עליו השתלט לפני כ-10 שנים.

למרות הנופך הדרמטי שנלווה לדיון היום, שהוגדר כ"מכריע" בתיק אי.די.בי, לא הועלו במסגרת הדיון טענות חדשות מצד הצדדים לסאגת הסדר החוב. השופט, מצידו, שיגר רמזים לגבי החלטתו הצפויה (כנראה עוד היום), שתהיה על-פי ההערכות מתן תוספת הזמן לה משווע דנקנר.

כמיטב המסורת בסאגה של אי.די.בי דיווחה אמש החברה, בדקה ה-90, על מילוי (גם אם חלקי) של דרישות בית המשפט: הפקדה עד היום ב-8:00 של 50 מיליון שקל לקופת בית המשפט ו-20 מיליון שקל נוספים עד מחר ב-16:00 - ובסך-הכול 70 מיליון שקל פיקדון לטובת מחזיקי האג"ח, שיועבר לידיהם במקרה שהשקעת גרנובסקי לא תצא לפועל.

בנוסף, דיווחה אי.די.בי על סכום של 450 מיליון שקל שהופקד בחשבון נאמנות אצל עו"ד ישראל שמעונוב (נציגו של המשקיע גרנובסקי). סכום זה מהווה כנראה את קופת המזומנים של חברת אמבלייז, באמצעותה מתכנן גרנובסקי לבצע את ההשקעה באי.די.בי (הגם שההשתלטות BGI על אמבלייז טרם הושלמה).

השופט אורנשטיין ביקש לעמוד על התנאים ומשך הזמן הנדרש לאישורים להם נדרשת חברת אמבלייז, כדי לבצע את ההשקעה באי.די.בי.

"יש בידנו ייפוי-כוח להצביע בעד העסקה להשקעה באי.די.בי. מדובר על למעלה מ-40% מזכויות ההצבעה, ואנחנו שואפים להגיע ל50%", השיב עו"ד שמעונוב. "בדרך-כלל לא כל בעלי המניות מגיעים לאסיפות כאלה".

הוא הוסיף כי כינוס אסיפת בעלי מניות בלונדון לצורך אישור המהלך, כמוהו כ"רישום החברה מחדש". תהליך כזה, כפי שדיווחה עליו החברה לאחרונה, עשוי לקחת עד 3 חודשים.

"קודם שאמבלייז תאשר"

עו"ד רם כספי, המייצג את אי.די.בי, ציין כי "עשינו מעל ומעבר לקיים כל אות ומילה שביקש בית המשפט, לרבות לעבוד במקביל על המכירה של כלל ביטוח . נגיש הצעה משופרת להסדר חוב, והצעה זו של החברה צריכה להיות היחידה שעומדת להצבעת המחזיקים".

אורנשטיין התערב ואמר לכספי כי "עוד אין לכם הסכם שכזה. זה גם תלוי באסיפה של אמבלייז שתאשר. אנחנו עוד לא שם. אתם צריכים הארכה".

בנקודה זו אמר עו"ד נדב ויסמן, המייצג את מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות, כי "אין לנו זמן. החברה נמצאת כבר שנה באותו מצב. אומרים לנו שתהיה הצעה משופרת מצד החברה - אז שיגישו אותה לנאמן שימונה על-ידי בית המשפט".

מחזיקי אג"ח אחזקות מבקשים לקדם את מתווה החלוקה בעין, שבו ייקחו את השליטה באי.די.בי מידי דנקנר וימכרו את מניות החברה-הבת אי.די.בי פתוח למשקיע חיצוני, הוא שותפו לשעבר של דנקנר - אדוארדו אלשטיין.

"למה צריך נאמן, שהמחזיקים יחליטו. היום יש על הפרק הצעה שנייה - אתה רוצה שנתעלם ממנה?", תמה השופט אורנשטיין. "אני מבין את מצוקת הזמנים, אבל יש תקנות וסדר, ומי שצריך על פיהם לקבוע הם המחזיקים ולא נאמן".

מנגד, עו"ד גיא גיסין, המייצג את מחזיקי אג"ח אי.די.בי, פתוח, ציין כי "בשתי ההצעות שהועלו, הן של גרנובסקי והן של אלשטיין, ברור לנו שיוזרם כסף לפתוח כך שהיא תשרוד את שנת 2014. בהתאם אנו מבקשים ש-75% מהכספים שהופקדו אצל הנאמן בגין עסקאות אלה, ו-75% מהתשלומים שחייבת החברה לנושים והופקדו אצל המשקיף מטעם בית המשפט, ילכו לנושי אי.די.בי פתוח".

הבנקים הנושים של אי.די.בי לא נותרו לשבת בצד, ושיגרו מצידם איום מפורש לעבר מחזיקי האג"ח. "החלוקה בעין של נושי אי.די.בי אחזקות יוצרת עבורנו, נושי אי.די.בי פתוח, בעיה. שינוי שליטה גורר אחריו פירעון מיידי של אשראי שניתן, ולא מן הנמנע כי הבנקים ינצלו זכות זו", ציין עו"ד פנחס רובין מטעם בנק הפועלים.

התפתחות חדשה התרחשה בגזרת המומחים מטעם בית המשפט, שם התהפכו היוצרות. המשקיף עו"ד חגי אולמן, שנתפס בתחילת הסאגה כמי שמצדד בעמדת החברה, התגלה לאחרונה כתומך במתווה ההשקעה של אלשטיין ומחזיקי האג"ח, ואף צפוי להתמנות במקרה כזה לנאמן של אי.די.בי אחזקות.

מנגד, אייל גבאי, המומחה הכלכלי ו'המוח' שמאחורי מתווה הסדר החוב המשותף של נציגויות האג"ח, התגלה בדיון כתומך במתן תוספת זמן לדנקנר. "צריך לתת אפשרות גם לגרנובסקי וגם לאחרים להגיש הצעות", אמר גבאי. "ייצא מזה רק טוב לכולם. הנזק לנושים במקרה של הארכה לא יהיה דרמטי".

להשגיח על כלל ביטוח

סוגיה נוספת אשר עלתה היום בדיון הייתה עסקת המכירה של כלל ביטוח לקבוצת JT מהונג-קונג, עליה דיווחה אי.די.בי בשבוע שעבר. "הזרמת הון חיצוני עדיפה על מכירת נכסים. אולי כדאי להמתין עם מכירת הנכסים?", תהה השופט אורנשטיין, ונענה על-ידי עו"ד אמיר ברטוב, המייצג את אי.די.בי פתוח, כי "יש לאשר את מכירת כלל ביטוח ולהמשיך בתהליך. העסקה הייתה יוצאת לפועל בכל מקרה, ללא כל קשר לגיוס הון חיצוני הנעשה במקביל".

בדיון נעשתה גם התייחסות למינוי משה טרי לנאמן כלל ביטוח, מינוי שעורר סערה בשבוע שעבר והוביל להתנגשות בין אורנשטיין לממונה על שוק ההון והביטוח באוצר, עודד שריג.

עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז תל-אביב אזרחי, המייצג את שריג, טען כי הנאמן "לא יעסוק בניהול החברה אלא במכירת המניות". אורנשטיין עקץ מנגד: "והוא עובד בחינם? הרי מדובר על עוד הוצאות שיועמסו על החברה".

אלא שוינבאום טען כי עם או בלי עסקה בכלל ביטוח, הנאמן נדרש לטיפול ביציבות החברה, וכאשר אורנשטיין ציין כי הוא "צריך להחליט לגבי זה", ענה לו וינבאום: "לא נעים לי להגיד לאדוני, אבל הנושא כבר הוחלט. יש נאמן".

מנגד, התעקש המשקיף אולמן וטען כי "חוסר הנוחות שלי לגבי מינוי הנאמן לכלל ביטוח היה ונותר. אם הממונה מבקש להותיר את המינוי - שכל סוגיית מכירת כלל תתנהל בפני בית המשפט".

דנקנר
 דנקנר