22 מיליון שקל זרמו ליועצים בהסדר החוב באי.די.בי

היקף החוב של אי.די.בי אחזקות עמד בסוף חודש יוני על 2.045 מיליארד שקל ובאי.די.בי פתוח על כ-5.77 מיליארד שקל ■ שתי החברות שילמו יותר מ-20 מיליון שקל ליועצים ומומחים למיניהם בשל הסדר החוב בקבוצה

בשעה שבכירי הנהלת אי.די.בי ונוחי דנקנר בראשם עשו את דרכם הבוקר (א') לבית המשפט המחוזי בת"א לדיון בעתיד השליטה בקונצרן, פרסמו אי.די.בי אחזקות וחברת הבת אי.די.בי פתוח את דוחות הרבעון השני. אלו לא הביאו איתם בשורה גדולה למשקיעים - אי.די.בי אחזקות סיימה את הרבעון השני של 2013 עם הפסד של 150 מיליון שקל, מה שהעמיק את הבור בהון העצמי של חברת ההחזקות לרמה של 1.96 מיליארד שקל; בחברה הבת אי.די.בי פתוח, הסתכם ההפסד ב-53 מיליון שקל, כך שההון העצמי השלילי גדל ל-276 מיליון שקל.

היקף החוב של אי.די.בי אחזקות עמד בסוף יוני על 2.045 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.76 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. בקופתה של החברה היו בסוף הרבעון מזומנים בהיקף של 183 מיליון שקל, 5 מיליון שקל פחות מאשר בסוף הרבעון הראשון. על פי מתאר הצעת הסדר החוב שגיבש לאחרונה דנקנר עם אלכסנדר גרנובסקי, הסכום המצוי בקופת החברה ירד מאז לכ-176 מיליון שקל.

כזכור, החל מדצמבר אשתקד הפסיקה אי.די.בי אחזקות לפרוע את תשלומי הקרן והריבית לנושים השונים, מה שהביא לכך שלדוחותיה מצורפת הערת "עסק חי". למרות שברור כי לוחות הסילוקין של פירעונות האג"ח יעברו שינוי משמעותי במסגרת הסדר החוב, החברה ממשיכה לפרסם דוח תזרים מזומנים חזוי, בו היא מציגה כיצד תפרע את חובותיה. לפי דוח זה, צריכה אי.די.בי אחזקות הזרמה בהיקף של כ-720 מיליון שקל ממקורות חיצוניים על מנת שתוכל לפרוע את חובותיה במועדם עד סוף שנת 2014.

באי.די.בי פתוח היקף החוב עמד בסוף יוני על כ-5.77 מיליארד שקל, מתוכם כ-3.85 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. זאת, בשעה שבקופת החברה היו בסוף יוני מזומנים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, כשהיקף פירעונות החוב עד סוף 2014 עומד על כ-1.8 מיליארד שקל.

נזכיר כי אי.די.בי פתוח מעבירה את תשלומי הקרן והריבית מקופתה לחשבון נאמנות, הנמצא תחת חסות המשקיף חגי אולמן, ובשלב זה הם אינם מועברים לכלל נושי אי.די.בי פתוח (מחזיקי האג"ח והבנקים). גם לדוחות אי.די.בי פתוח מצורפת הערת "עסק חי".

הסדר חוב יקר

כאמור, אי.די.בי נמצאת היום בלבה של סאגת הסדר חוב, שבמסגרתה דורשים מחזיקי האג"ח, בין היתר, לצמצם את הוצאות ההנהלה והכלליות של הקונצרן. בינתיים, ההסדר המתארך מביא דווקא לתוצאה הפוכה: אי.די.בי אחזקות הוציאה ברבעון השני כ-5 מיליון שקל בגין הסדר החוב, מה שהביא את הוצאות ההנהלה וכלליות לרמה של 7 מיליון שקל - יותר מכפול ביחס לרבעון השני אשתקד; באי.די.בי פתוח הסתכמו הוצאות ההנהלה וכלליות ברבעון השני בכ-13 מיליון שקל - עלייה של 5 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הנובעת מ"הוצאות בגין טיפול בחובות החברה".

כמה עלה עד היום הסדר החוב באי.די.בי אחזקות? "מספטמבר 2012 ועד 20 באוגוסט 2013 הוגשו לחברה דרישות לתשלומים בסך 12.1 מיליון שקל", נכתב בדוחות החברה. "מתוך סכום זה, כ-7.3 מיליון שקל הם הוצאות עבור יועצים מטעם מחזיקי איגרות החוב, ובכלל זה עורכי דין, נאמנים, יועצים כלכליים ואחרים; כ-4.2 מיליון שקל הם הוצאות עבור יועצים מטעם החברה, וסך של 0.6 מיליון שקל הם הוצאות עבור פקידי בית המשפט".

באי.די.בי אחזקות מעדכנים כי מתוך סך דרישות התשלום, שילמה החברה עד כה כ-11.3 מיליון שקל, תוך שהיא מעריכה כי צפויות הוצאות נוספות.

באי.די.בי פתוח, הדרישה להוצאות בגין הסדר החוב הסתכמו עד עתה ב-10.4 מיליון שקל: 4.4 מיליון שקל עבור יועצים מטעם מחזיקי האג"ח, סכום דומה עבור יועצים מטעם החברה, והיתרה הם הוצאות תשלום לבית המשפט. מתוך דרישות תשלום אלו, שילמה אי.די.בי פתוח עד כה כ-10.2 מיליון שקל.

יוצא, אפוא, שעלות הסדר החוב בקונצרן בשנה האחרונה נאמדת בכ-22 מיליון שקל.