שר האוצר לפיד מתנגד למדיניות שכר הבכירים בבנק לאומי

בשבוע שעבר פרסמו הבנקים הבהרות בנוגע למדיניות שכר הבכירים: הרף לחלוקת בונוס לבכירי בנק לאומי אמור לעמוד על 7.5% תשואה על ההון

שר האוצר יאיר צפיד מתנגד למדיניות השכר של בכירי בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, כך דווח הערב (א') בחדשות ערוץ 2. המוסדיים צפויים לאשר את מדיניות השכר, אולם גם למדינה יש אחוזי שליטה בבנק, ולטענתו של שר האוצר, "לא ייתכן שיהיו בונוסים כאלה בתקופה של קיצוצים".

לפיד מקווה כי דירקטוריון הבנק לא יאשר את תוכנית התגמול לבכירים, ואם זה לא יקרה, המדינה ככל הנראה תצביע נגד התוכנית. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב לפיד כי "ב-12 לספטמבר תתכנס אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות של בנק לאומי. לפי התוכנית הם יתבקשו לאשר ל-15 העובדים הבכירים של הבנק, ביניהם המנכ"לית ויו"ר הדירקטוריון, תנאי שכר ובונוסים בעשרות מיליוני שקלים. בימים כתיקונם, אני מתנגד נחרץ לכל נסיונות הרדיפה המתנהלים נגד הקהילה העיסקית. בלי מגזר פרטי מצליח ומרוויח לא יהיו בישראל מקומות עבודה וגם לא צמיחה. מצד שני, זה מוגזם. בימים שבהם רוב הישראלים לא גומרים את החודש, בכירי המערכת הבנקאית (ולא רק בבנק לאומי) אינם יכולים להתנהל כאילו החגיגה נמשכת.

"מכיוון שמדינת ישראל מחזיקה כ-6% ממניות הבנק, הוריתי לחשבת הכללית של משרד האוצר להבהיר את התנגדותנו להנהלת הבנק. אם זה לא יעזור, נצביע נגד תוכנית התיגמול ואני מניח שגם לבנק ישראל יהיה מה לומר בנושא.כולי תקווה שבזמן שנותר עד לאסיפה הכללית יבינו בבנק לאומי שהם צריכים לחשוב על העניין מחדש".

בשבוע שעבר פרסמו הבנקים הבהרות בנוגע למדיניות שכר הבכירים. הרף לחלוקת בונוס לבכירי בנק לאומי אמור לעמוד על 7.5% תשואה על ההון, ולא על 6% כפי שפורסם לפני כשבועיים. הפרסום הראשון, שלפיו לאומי יחלק בונוס בתשואה על ההון של 6% עורר לא מעט ביקורת, כיוון שמדובר ביעד נמוך מאוד. לדוגמה, ברבעון הראשון של 2013 עמדה התשואה על ההון של הבנק על 9.4%, כך שבהיעדר התדרדרות דרמטית בתוצאות, לבכירי הבנק מובטח בונוס. לשם השוואה, היעד לקבלת בונוס בבנק הפועלים עומד על 9.25% תשואה על ההון.

בלאומי הבהירו כי לא שינו את היעד, אלא חידדו נקודה לא ברורה. בתוכנית התגמול המקורית נכתב כי בכירי הבנק יקבלו בונוס רק בתנאי שגם עובדי הבנק יקבלו בונוס. מתברר כי כדי שהעובדים יקבלו בונוס, על הבנק להציג תשואה על ההון של 7.5%, ולכן גם בכירי הבנק יקבלו בונוס רק בתנאי זה.

בלאומי אמרו הערב כי "העיקרון המנחה את דירקטוריון הקבוצה הוא כי מדיניות השכר תשקף את ממוצע השכר במערכת הבנקאית. כך היה בעבר וכך יהיה גם בהמשך. אנו משוכנעים כי בעלי המניות יביאו זאת בחשבון בעת הצבעתם".