החשכ"לית ללאומי: הסבירו את תוכנית התגמול

מיכל עבאדי בויאנג'ו שלחה לוועדת התגמול של הבנק "צרור" של שאלות קשות ובקשות המעידות על חוסר שביעות-רצון באוצר מהתוכנית

משרד האוצר ובנק לאומי שוב על מסלול התנגשות: כמה שעות אחרי הביקורת הקשה שהשמיע שר האוצר, יאיר לפיד, כנגד תוכנית התגמול של בכירי בנק לאומי, לפיה חלק מבכירי הבנק יקבלו כ-30 מיליון שקל (מבוסס מניות) ובנוסף תגמול נוסף בצורה של מענקים בהיקפים דומים, נכנסת לתמונה החשבת הכללית, מיכל עבאדי, ששולחת לוועדת התגמול של הבנק "צרור" של שאלות קשות ובקשות המעידות על חוסר שביעות-רצון באוצר מהתוכנית. לפי המכתב, עבאדי מבקשת בפועל "הבהרות" על כל פרט ופרט של תוכנית התגמול. נזכיר כי עבאדי היא רואת חשבון ועורכת דין וכיהנה מספר שנים כחשבת הבנק הבינלאומי.

לפי המכתב, שהגיע ל"גלובס", עבאדי מבקשת בין השאר: העלות הכספית הכוללת של השינויים שנכללו בתוכנית והעלות הכוללת של התוכנית, פירוט של כל אחד מרכיבי תכנית התגמול לרבות שכר, הטבות סוציאליות כולל השלכות הפנסיה, מענק מותנה ומענק הוני, עבור קבוצת 13 נושאי המשרה הנכללים בתוכנית התגמול, המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון, עבור כל שנות התוכנית (2015-2013), בנפרד ולחוד.

בנוסף, עבאדי מבקשת לבדוק את העלות הכוללת ופירוט של עלויות ההעסקה של קבוצת הבכירים כפי שהיו בפועל בשנים 2011-2012 לרבות שכר, סוציאליות כולל השלכות הפנסיה, מענק מותנה ומענק הוני, לרבות זו של המנכ"ל וזו של היו"ר - בנפרד; פירוט של השפעת השינויים השונים בתנאי הפרישה, עלותם, תוך פירוט לגבי קבוצת הבכירים; הסבר מפורט של העלאת גובה השיפוי לנושאי משרה, כמו כן, כל שינוי נוסף בין תנאי התגמול בין 2012 לעומת המצופה בשנים הבאות.

עוד כותבת החשכל כי "בדוח המיידי, בסעיף 3.2.2, נכתב כי נעשתה השוואה בין מרכיבי התגמול השונים הנוכחיים לבין המדיניות והתוכנית המוצעת על ידי הבנק אל מול רכיבי התגמול המקובלים לנושאי משרה בדרג דומה בגופים דומים" ולפיכך היא דורשת את קבלת קבוצות ההשוואה - בארץ ובחו"ל - והסבר מדוע נבחרה קבוצות השוואה אלו.

כאמור, על פי תכנית התגמול חלק מהמענק יינתן במניות. לפיכך, דורשת עבאדי פירוט אופן הקצאת המניות, דרך קביעת מחיר המניות במועד ההקצאה וכן מועדי ההקצאה לכל אחת משנות התוכנית (2013-2015).

כמו כן, מבקשת עבאדי לדעת האם נבחנו השלכות אימוץ המדיניות והתוכנית המוצעת על הסכמים עתידיים עם העובדים, לרבות ההשפעות על שכרם, המענקים לעובדים וכן שיעור התשואה המזכה את העובדים במענק.

החשכ"ל מזכירה כי הדוחות הכספיים כוללים זקיפות ישירות לרווח הכולל ולפיכך היא מבקשת לדעת האם בחישוב התשואה שנקבעה לצורך המענקים, הייתה התייחסות לרכיבים אלו. נזכיר כי חישוב התשואה היא קריטית לצורך קביעת גודל התגמול, המענקים והבונוסים. יצויין כי המכתב נשלח עם העתק גם ליו''ר הבנק, דוד ברודט ולמנכל הבנק, רקפת רוסק עמינח, ששוחחה אמש עם עבאדי והשתיים הסכימו על ההבהרות ככל שיידרש. עם זאת, ל"גלובס" נודע, כי נכון לעתה, אין כוונה בלאומי לשנות את תוכנית התגמול.