הבית הלבן מנמיך ציפיות: ההפצצות בסוריה - התקפה "לייט"

פקידים במסע הדלפות מתואם: הפעולה בסוריה – "מוגבלת", לא יותר מ-2-3 טילים לכל מטרה, הרבה פחות מהעוצמה שהפעילה ארה"ב בהפצצות בקוסובו ובסודאן ■ הערכות: ההפצצות בקושי יפגעו בתשתית הצבאית של אסד

בתחילת מלחמת המפרץ השניה, ב-2003, הודיעה ארה"ב לעולם בכלל ולסדאם חוסיין בפרט, כי פלישתה לעיראק תחולל "הלם ומורא" (shock and awe). זו היתה הכרזה, שהצבא האמריקאי ישתמש בכלי המשחית הנוראים ביותר שלו בקמפיין הפצצות אינטנסיבי שכמותו לא ידעה האנושות. ואכן, התיעוד הטלוויזיוני של גלי ההפצצות בבגדאד , לפני עשר שנים, היה מדהים. הקרקע רעדה והשמיים האדימו. (איך נגמרה הפלישה ההיא זה סיפור אחר). הלם ומורא לא יהיו מאפייני מסע ההפצצות האמריקאי על דמשק ב-2013. איך אנחנו יודעים? וושינגטון מכריזה על כך קבל עם ועולם.

במסע מתואם של הקטנת ציפיות, מכין הבית הלבן את תושבי ארה"ב, ואת העולם כולו, לפעולה 'לייט' נגד משטר בשאר אסד. פקידי ממשל, שדרשו לא לנקוב בשמם, אמרו בימים שחלפו לאמצעי תקשורת גדולים, מודפסים, משודרים ואלקטרוניים, שמטרת הפעולה המתוכננת היא לא למוטט את משטר אסד אלא רק להרתיעו משימוש נוסף בנשק כימי. למעשה, ממשל אובמה מאותת בחוזקה שהעונש שמצפה לנשיא סוריה אינו נורא כל-כך.

הביטוי החזק ביותר למגמת הממשל להקטין ציפיות ניתן היום (ד') במאמר ב"ניו-יורק טיימס", שבו יוצאים פקידי ממשל מגדרם כדי להדגיש את הקלות היחסית של העונש שממתין לאסד.

"מגוון רחב של פקידי רשות איפיינו את הפעולה הנבחנת עתה (בבית הלבן) כ'מוגבלת', ואמרו שהיא עשויה להימשך לא יותר מיום אחד או יומיים", מדווח העיתון (קודם לכן דיווחה NBC שהפעולה מתוכננת להימשך 3 ימים). "ההתקפות, שבהן ישוגרו עשרות טילי שיוט מדגם טומאהוק ממשחתות אמריקאיות במזרח הים התיכון,לא ייתמקדו באתרי האפסון של נשקים כימיים, מפני שפגיעה בהם עלולה לגרום לקטסטרופה הומניטרית וסביבתית, והיא אף תוכל לפתוח את מחסני הנשק הכימי לפני גופים קיצוניים".

"הטילים יכוונו אפוא לעבר יחידות צבאיות שביצעו את ההתקפות הכימיות, מטות הפיקוד שהיו ממונים על שיגור הטילים שנשאו את הנשק הכימי, וכן מתקני טילים וארטילריה שמהם בוצעו השיגורים, על-פי רשימת האופציות שנבדקת בממשל", אומר ה"טיימס". "פקיד אמריקאי אמר, שרשימת המטרות הראשונית כוללת פחות מ-50 אתרים, לרבות בסיסים של חיל האוויר שבהם מוצבים מסוקי תקיפה מתוצרת רוסיה, מרכזי פיקוד ובקרה ומגוון של מטרות צבאיות קונוונציונליות אחרות".

והעיתון מוסיף: "שניים או שלושה טילי שיוט יכוונו לעבר כל מטרה, הרבה פחות מהעוצמה שהפעילה ארה"ב בהפצצות בקוסובו, ב-1996, ובסודן, ב-1998. לחלק מהמטרות יהיו יכולות כפולות, למשל: קני ארטילריה שבנויים לשיגוור נשקים כימיים ופגזים קונוונציונליים. השמדת סוללות ארטילריה כאלה תפגע במידה מסוימת בעוצמת הכוח הקונוונציונלי של משטר אסד, אך בקושי תפגע בעוצמה הצבאית הניכרת של המשטר ובכוחותיו, אלא אם כן קמפיין ההפצצות יימשך ימים רבים או אפילו שבועות".

מטרת המבצע אינה 'שינוי המשטר בסוריה', אמרה דוברת בסטייט דיפרטמנט, מארי הארפ. פקידי ממשל מודים, שמסע ההפצצות המתוכנן לא ישיג את מה שאובמה עצמו דרש בפומבי פעמים רבות בחודשים שחלפו: סילוק אסד מארמון הנשיאות בדמשק.

כמה מחוקקים בוושינגטון הזהירו, כי בסופו של דבר תיראה הפעולה המתוכננת בסוריה כמבצע בעל אופי סמלי, שיותיר בידי משטר אסד את היכולת לקיים התקפות מתמשכות נגז אזרחים בארטילריה, רקטות, מטוסים ונשקים קונוונציונליים אחרים.

ציר בית-הנבחרים אליוט אנגל, הדמוקרט הבכיר בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים, קרא לממשל להרחיב את בנק המטרות של המבצע מעבר למה שנבחן עתה בבית הלבן. בראיון ל"טיימס" קרא אנגל לבית הלבן להלום גם בחיל האוויר הסורי, במחסני התחמושת שלו ובמאגרי דלק למטוסים בבסיסים, כדי להטות את הכף לטובת המורדים. "אנו צריכים לסייע למורדים ולאנשים שנלחמים באסד", אמר אנגל.

פרדריק הוף, עמית מחקר בכיר ב-Atlantic Council, שעסק בעבר בנושאי המזה"ת במשרדי ההגנה והחוץ, קרא לממשל אובמה לבחון משימה צבאית רחבה יותר מזו שנבחנת עתה: להשמיד, או לפגוע במידה משמעותית ביכולת משטר אסד לבצע התקפות אינטנסיביות במטוסים, ארטילריה או רקטות, בנשקים קונוונציונליים או כימיים, נגד אוכלוסיה אזרחית.

"אם יושג יעד קטן יותר במידה משמעותית, משהו שייראה סמלי, הדבר יאפשר לאסד לטעון שהוא הצליח לעמוד בהצלחה בעימות עם המעצמה היחידה בעולם", אמר הוף.

אנליסטים אמרו, כי מאמצי הבית הלבן להקטין ציפיות נובעים משתי סיבות: רוב תושבי ארה"ב מתנגדים לפעולה בסוריה לאחר שנכוו במלחמות ממושכות בעיראק ובאפגניסטאן. הממשל מקווה לשכנעם שלא מדובר במבצע צבאי בקנה מידה מלא כמו בשתי מלחמות אלה. נוסף לכך, הממשל רוצה להרגיע את רוסיה, בעלת בריתו של אסד, שאין בכוונתו למוטט את שלטונו.

ובהתתפחויות אחרות: אמצעי תקשורת בארה"ב מדווחים, שסוכנויות הביון של ארה"ב הצליחו להציג ראיות מוצקות שמשטר אסד אכן אחראי להתקפה הכימית בפרבר של דמשק בשבוע שעבר שבה נהרגו יותר מ-1000 אנשים, חלקם ילדים ותינוקות. הבית הלבן הורה להשיג ראיות אלה, ולתת לחלקן פומבי, כדי לחזק את הלגיטימציה הבינלאומית של הפעולה המתוכננת נגד המשטר בדמשק.