נקמת השנאוצרים: לפיד מתרסק ל-12 מנדטים בסקרים

סקר: "יש עתיד" מאבדת כמעט חצי מכוחה בתוך שנה - ולא מדובר בנתון נקודתי אלא במגמה מתמשכת ■ הציבור מתחיל לחזור לדגם של שתי מפלגות גדולות: נתניהו שומר על יציבות עם 33 מנדטים, העבודה עם 18 מנדטים

ערב תחילת השנה החדשה הופכת "יש עתיד" של יאיר לפיד מההצלחה הפוליטית הגדולה של השנה לדעיכה המהירה ביותר של תשע"ג: מסקר מכון הסקרים של רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" עולה כי הציבור איבד את האמון במניה של יש עתיד והיא גורפת 12 מנדטים בלבד. מנדט אחד בלבד יותר ממרצ שעל הנייר זוכה כרגע בסקר ל-11 מנדטים. מחוץ לפייסבוק, החיים לא מאירים פנים ללפיד.

אחרי שבהישג כמעט חסר תקדים הזניק לפיד את יש עתיד מ-0 ל-19 מנדטים, מאבדת המפלגה כמעט חצי מכוחה בתוך שנה. הנתון הזה צריך להדאיג את שר האוצר שכן לא מדובר בנתון נקודתי אלא במגמה מתמשכת.

עיקר הבעיה של לפיד היא שאחוז הנאמנות של מצביעיו נמוך מאוד. כמעט 30% מהם לא החליט למי יצביע בבחירות הבאות וחלקם כבר עברו למפלגות אחרות: מנדט אחד עבר לתנועה בראשות ציפי לבני, שזוכה ל-4 מנדטים בזכות הקרדיט על זריקת המרץ לתהליך המדיני וניהול המשא ומתן, אם כי צריך לזכור שאם אחוז החסימה יעלה ל-4, התנועה של לבני תישאר על פי הסקר מחוץ למשכן. מנדט נוסף שמאבד לפיד עובר למרצ, שהוכיחה שלא חייבים להיות בממשלה כדי לזכות באמון הציבור ולעלות במספר המנדטים.

בעוד יש עתיד ולפיד מתרסקים, הליכוד והעבודה שומרים על כוחם: השיח הביטחוני שומר את נתניהו והליכוד רלוונטיים מתמיד והם גורפים 33 מנדטים. מצד שני, נתניהו, ששומר על תדמית ממלכתית היה יכול לצפות לקצת יותר קרדיט על ניהול ענייני הביטחון.

על אף ההתקוטטויות הפנימיות, מפלגת העבודה נשארת יציבה עם 18 מנדטים, בדיוק כמו בחודש שעבר. על פי סקר "גלובס" מדובר במגמה, או בתפנית: הציבור מתחיל לחזור לדגם של שתי מפלגות גדולות של העבודה שמייצגת את השמאל מרכז, והליכוד של הימין-מרכז. נפתלי בנט והבית היהודי (13) מתגלים כטפלונים של הקדנציה הנוכחית. לא משנה מה יעשו, אם בכלל, מספר המנדטים שלהם נשאר זהה. בש"ס וביהדות התורה אפשר לזהות תנועת מספריים: בעוד ש"ס מאבדת מנדט ויורדת ל-10, יהדות התורה רושמת עלייה ל-8.

אילו הבחירות
 אילו הבחירות