רמטכ"ל ארה"ב: תקיפה בסוריה תעלה מיליארד דולר בחודש

רשת CNBC מדווחת על מכתב ששלח הגנרל מרטין דמפסי ליו"ר ועדת השירותים המזוינים בסנאט ב-19 ביולי, בו הבהיר את השלכות התקיפה בסוריה ■ בעוד אובמה דיבר על מבצע קצר ומוגבל, דמפסי מתעקש: "יש צורך באלפי משימות"

תקיפה אמריקאית במתקני הנשק הכימי בסוריה הינה משימה מורכבת שתכלול שימוש במאות מטוסי קרב, ספינות וצוללות ותגרור עלות של כמיליארד דולר בחודש. כך מדווחת היום (א') רשת CNBC בהתבסס על הערכה של רמטכ"ל צבא ארה"ב בעצמו.

למרות שבכירי ממשל אובמה מדברים על תקיפה מוגבלת וקצרת-טווח, המטרה המוצהרת של התקיפה הינה "למנוע או להרתיע" את משטר אסד מלעשות שימוש נוסף בנשק כימי. הגנרל מרטין דמפסי, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, כתב ליו"ר ועדת השירותים המזוינים בסנאט עוד ב-19 ביולי כי נטרול הנשק הכימי בסוריה אמור להתבצע ע"י השמדת חלק ניכר ממאגרי הנשק הכימי של צבא אסד ותפיסה של רכיבי החומרים הכימיים.

אך זה לא הכל. דמפסי הוסיף כי "יש צורך באלפי פעולות ומשימות קרקע מיוחדות כדי לאבטח את האתרים הכימיים הקריטיים". הוא גם צירף תג מחיר לפעולה כזו: למעלה ממיליארד דולר בחודש.

דמפסי הדגיש את המוגבלות של ארה"ב בנטרול מלא של הנשק הכימי בסוריה. כידוע, אחד החששות הגדולים של ארה"ב ושל המערב בכלל הוא תפיסה של אתרים כימיים ע"י כוחות מורדים המזוהים עם אל-קעאידה.

סוריה היא אחת מ-5 המדינות שלא חתמו על האמנה למניעת תפוצת נשק כימי מ-1993. זו הסיבה שאין אומדנים מדויקים באשר למלאי הנשק הכימי במדינה, כך שההערכות נעות בטווח רחב למדי. אחד הסיכונים בתקיפת המאגרים הכימיים הוא בגרימת נזק סביבתי מהותי, שכן חלק מהמאגרים ממוקמים סמוך או בתוך ערים ומרכזי אוכלוסין.

בנאומו הדגיש נשיא ארה"ב ברק אובמה כי אין שום כוונה להנחית כוחות רגליים על אדמת סוריה והוא שלל למעשה אופציה של תקיפה קרקעית. לעומת זאת, במכתבו של דמפסי הוא הזהיר מהתגלגלות האפשרית של התערבות צבאית בסוריה: "ברגע שננקוט פעולה, עלינו להיות מוכנים למה שיבוא בהמשך. יהיה קשה להימנע מהתערבות עמוקה יותר".