שער הדולר נותר יציב: בנק ישראל רכש מעל 200 מיליון ד'

הבנק התערב בשוק בשני גלים: בפעם הראשונה בסביבות השעה 10:30 ולאחר מכן ב-12:15 לערך ■ הדולר התחזק בסיום יום המסחר בין הבנקים ב-0.05%

בנק ישראל חזר היום להתערב בשוק המט"ח ורכש מעל 200 מיליון דולר, שלא במסגרת רכישות הדולרים הקבועות כדי להסיט את השפעת הגז מ"תמר". הסיבה להתערבות החריגה היום היא ההיחלשות המתמשכת של הדולר מול השקל, כאשר בסיום היום התחזק מעט הדולר, בשיעור של 0.05% ושערו היציג נקבע על 3.616 שקלים. האירו נחלש היום בשיעור של 0.07% ושערו היציג נקבע על 4.78 שקלים. לפני ההתערבויות הדולר נחלש בכ-0.4% והאירו בכ-0.5%.

למעשה, הבנק התערב בשוק בשני גלים: בפעם הראשונה בסביבות השעה 10:30 ולאחר מכן ב-12:15 לערך.

יוסי פרנק: מדוע הדולר נחלש בישראל בעוד שבעולם הוא מתחזק?

זו הפעם הראשונה מאז חודש יוני שבנק ישראל מתערב בשוק המט"ח עם רכישות שלא מן המניין, כדי למתן תנודות חריגות בשוק. כזכור, הבנק רוכש גם כ-200 מיליון דולר מדי חודש כדי להסיט את השפעת הגז מ"תמר" על שער החליפין, אם כי רכישות אלה נפרסות על פני מספר ימים ולא גורמות להשפעות חריגות במהלך המסחר.

היום, התערבות בנק ישראל הביאה להתחזקות קלה של הדולר. כזכור, נשיא ארה"ב ברק אובמה העביר את ההחלטה לגבי תקיפה בסוריה בידי הקונגרס - מה שמוריד את פרמיית הסיכון לשוק הישראלי ולפיכך מביא להתחזקות המטבע הישראלי.

בשוק המט"ח העולמי הדולר במגמה מעורבת מול המטבעות המרכזיים: האירו נחלש מולו בכ-0.15% ל-1.32 דולר לאירו, הליש"ט מתחזקת ב-0.3% ל-1.554 דולר, ומול הין היפני הדולר מתחזק בכ-0.5% ל-98.62 ין לדולר.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אמר כי "הרגיעה המסתמנת בזירה הביטחונית תמכה בייצוב השקל מתחת לרמת 3.62 שקלים לדולר ובכך פתחה את הדרך לתנועה מחודשת של ייסוף השקל. התחזקות הדולר בעולם וההתאוששות בכלכלת סין לא תומכים בהתאוששות בשוק ההון המקומי. אולם, היצעי תחילת החודש הקלנדרי והצורך של יצואנים רבים להקדים ולהמיר מט"ח לתשלומי שכר כבר בתחילת השבוע, מגבירים את הלחץ על השקל המתייצב מתחת לרמת 3.6 שקלים לדולר".

עוד הוסיף פריימן: "להערכתנו, בשלב הנוכחי טרם מוצה פוטנציאל הפיחות של הטווח הקצר, אולם בצל היצעי המט"ח של תחילת החודש הקלנדרי, ניתן לצפות להתחזקות נוספת של השקל. בראייה לטווח ארוך, לא חל שינוי ולשקל פוטנציאל התחזקות משמעותי".

כאמור, ברק אובמה העביר את ההחלטה על התקיפה בסוריה להצבעה בקונגרס. ב"וול סטריט ג'ורנל" העריכו אתמול כי עלול לפגוע בצמיחה העולמית והופך את ספטמבר לחודש תנודתי בפוטנציה במחירי המניות והנפט, וכי העיכוב עלול להעיק על צרכנים, עסקים וקובעי מדיניות במשך שבועות.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר, כי "למרות הדחייה בתקיפה האמריקנית, הזיקה הגיאו-פוליטית של ישראל למצב בסוריה מציבה את השקל בסיכון גבוה. המטבע המקומי ימשיך ויהיה בסיכון גבוה בתקופה הקרובה, וכאשר שוב תתחמם הזירה הוא עלול להיחלש שוב".