איך קרה שבישראל עדיין אין רשת דור רביעי בסלולר?

רשתות של הדור הרביעי כבר פעילות בסעודיה, קטאר ואפילו לבנון ■ איך קרה שדווקא ישראל מפגרת מאחור מבחינה טכנולוגית, למרות שמדובר במעצמת סמארטפונים?

משרד האוצר מפעיל בשבועות האחרונים לחץ כבד מאוד על שר התקשורת, גלעד ארדן. באוצר מאיצים בארדן להוציא את המכרז לתדרי הדור הרביעי בסלולר (LTE). כפי שכבר ראינו לא אחת בעבר, מצער לגלות שהאוצר מבין טוב יותר את ענף התקשורת מאשר אנשי משרד התקשורת. בלא מעט מקרים היה האוצר הכוח המניח מאחורי הרפורמות הגדולות ביותר שנעשו בשוק. אנשי המשרד, אם להתנסח בעדינות, הם אלה שסגרו את הפרטים.

מישהו זוכר, למשל, שוועדת המכרזים להקצאת התדרים לדור הרביעי שבראשה עמד מנכ"ל משרד התקשורת הקודם עדן בר טל, ושאותה מינה השר הקודם משה כחלון התחייבה להגיש המלצות לפני שנה? האם מישהו נותן על כך דין וחשבון?

התחושה היא שעל שוק התקשורת אחראים פקידים שאין להם מושג ירוק כיצד צריך לנהל את השוק. הפקידים מגלים אדישות לגבי האפשרות שבקרוב מאוד חברות הסלולר בישראל יתקשו להעניק ללקוחות שלהן שירות יעיל. כדאי שמישהו יסביר לארדן שחלק מהחברות נמצאות במצוקה אמיתית של תדרים וכמות הניתוקים, שנובעת מעומס שיש על הרשתות, רק תלך ותגדל.

גם אם נניח לרגע שמצבן של החברות והשירות שהן מעניקות לא מטריד את מנוחת המשרד, ראוי להזכיר שארדן הוא גם השר להגנת העורף. בימים של מבצע 'עמוד ענן', נזכיר, אזורים שלמים שותקו במישור הסלולרי בגלל ירי של רקטה בודדת.

17 רשתות בשמונה מדינות

מי שרוצה להבין את מצבה של ישראל ביחס לשכנותיה, מוזמן לעיין במחקר שפירסם איגוד ה-GSMA בחודש יולי השנה. המחקר, שבדק את המצב במזרח התיכון, מצביע על הקמת 17 רשתות דור רביעי בשמונה מדינות.

השוק המתקדם ביותר, לפי הדוח, הוא ישראל. ראוי להבהיר שישראל לא מתקדמת בחיבור לדור הרביעי אלא בצריכת מידע דרך הדור השלישי. בישראל יש יותר משתמשים באינטרנט הסלולרי, מאשר בכל המדינות במזרח התיכון. המשמעות היא שהביקוש לאינטרנט סלולרי הוא עצום, לאור כמות הסמארטפונים בשוק. אם יהיה כאן דור רביעי, ניתן להניח שהישראלים יסתערו עליו.

מה קורה למשל בסעודיה? שם הושקה כבר מזמן רשת דור רביעי שמבוססת על 4,500 אתרים. מי שאחראי לכך הוא מפעיל סלולרי בודד, ששמו מוביניל. הנתונים מציעים על גידול של עשרות אחוזים בכמות התעבורה מאז ההשקה. סעודיה לא לבד. בקטאר ואפילו בלבנון כבר פועלות רשתות מתקדמות ולנו נותר לשאול - לאן נוליך את הבושה?

בתחילת הקדנציה שלו הכריז ארדן על מינוי צוות בין משרדי שימצא פתרון להסדרת בעיית האתרים הסלולריים. ארדן עשה את הצעד הנכון והמתבקש. אם אי אפשר לבנות אתרים סלולריים במדינת ישראל, אז לשחרר את התדרים במכרז לא ייתן פתרון מלא למצוקת החברות ולדרישת הציבור. ביד אחת ארדן ביקש למנות את הצוות אבל ביד השנייה הוא טרם חתם על כתב המינוי של הצוות שעבודתו למעשה הוקפאה.

פנינו אל ראשי המשרד שוב ושוב ושאלנו אותם מדוע ועדת המכרזים לא מתקדמת. המהלך הזה הוביל את ממלא מקום המנכ"ל, שמילה מימון, לזמן אליו את החברות הסלולריות ולשמוע את עמדתן לגבי אופן הקצאת המכרז. אבל רגע, האם זה לא מה שעשתה כבר ועדת המכרזים במשך יותר משנה של עבודה? האם צריך להתחיל מחדש את כל הסיפור כדי להוציא את המכרז? מסתבר שכן.

שמילה הוא אדם יסודי. אם הוא יהיה זה שיעמוד בראש עדת המכרזים, אפשר להניח שהעבודה תתחיל למעשה מאפס. זה אומר לזמן את כולם ולפתוח את התהליך מחדש. מישהו נתן פעם את הדעת על בזבוז המשאבים האדיר הזה?

המשמעות היא שכתב המינוי של הוועדה צריך להיכתב מחדש, מאחר שהיא הייתה צריכה כבר להגיש את מסקנותיה ולא עשתה זאת. בנוסף, שמילה אינו יודע מה קורה לגביו. הוא מונה לשלושה חודשים כממלא מקום, שמסתיימים בשבועות אלה. מה הוא אמור לעשות בדיוק? לדחוף את המכרז או לחכות שארדן ימנה מנכ"ל למשרד? אי הוודאות והיעדר מינויו של מנכ"ל מקצועי הן טעויות קשות של ארדן.

כאשר הדרג המקצועי במשרד חלש, והצוות של השר חזק, ניתן לחפות על כך. אבל זה לא המצב היום. בשורה התחתונה הדור הרביעי בסלולר לא הולך לשום מקום. רק כאשר יקרה משבר גדול יתעוררו ויבינו. בינתיים 443 מפעילים ב-130 מדינות כבר משקיעים בדור הרביעי. 194 רשתות השיקו LTE ב-75 מדינות, ו-100 מיליון מנויים בכל העולם כבר משתמשים בטכנולוגיה. על פי התחזיות, עד סוף השנה יושקו 260 רשתות LTE. ישראל, בקיצור, במצב מאוד לא טוב. לא שהיינו זקוקים למספרים כדי להבין, די לפתוח אתרי אינטרנט מובילים בתחום הסלולר כדי לראות עד כמה אנחנו מפגרים, וכמה מפעילים משיקים רשתות LTE. אם במזרח התיכון, אסיה ואפריקה עקפו אותנו, מה עוד יש לומר?

המפתיע הוא שכאשר ארדן כיהן כשר להגנת הסביבה, משרדו תמך בריבוי אנטנות סלולריות משום שהבין את ההנחה הפשוטה - שהציגו כל המומחים בארץ ובחו"ל - לפיה ככל שיהיו יותר אנטנות כך תרד עוצמת הקרינה. כל מה שנדרש זה לסכם את עניין שיתוף האתרים ואולי הרשתות ולוותר על רעיון העוועים להקים בישראל רשת אחת לדור הרביעי, שתספק כיסוי לכולם, משום שממילא היא לא תקום בשל התנגדות האוצר ורשות ההגבלים העסקיים.

מלשכת שר התקשורת נמסר: "שר התקשורת פועל בנחישות לקדם את תשתיות הסלולר ופרישתן. עם זאת, כיוון שיש חמש חברות סלולר וכדי שכולן תוכלנה לאפשר מעבר לרשת מתקדמת יותר, יידרשו עשרות אלפי אנטנות נוספות. אנו מחויבים למוצא את האיזון הנכון בין הצרכים ההנדסיים לצורך לצמצם את מוקדי הקרינה ככל הניתן. לכן הנושא נלמד לעומק ולאחר מכן יגובש אופן הפעולה המומלץ".

השקות מסחריות
 השקות מסחריות