שוק המט"ח: הדולר היציג התחזק בכ-0.4% ל-3.63 שקלים

שער האירו נותר יציב על 4.78 שקלים ■ בנק ישראל דיווח היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו לסוף חודש אוגוסט 2013 בכ-78.5 מיליארד דולר

יום אחרי התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח המקומי השקל נסחר היום (ג') בירידה מול הדולר. שער הדולר היציג התחזק בכ-0.4% ל-3.63 שקלים, והאירו נותר יציב על 4.78 שקלים.

משרד ההגנה הרוסי דיווח הבוקר כי זיהה שיגור של 2 טילים בליסטיים במזרח הים התיכון. כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. השיגור, עפ"י רוסיה, בוצע בסביבות השעה 8:16 (שעון ישראל). כמו כן נמסר כי הטילים שוגרו ממרכז הים התיכון לעבר מזרח הים - ונפלו בים.

לאחר מכן הבהיר משרד הביטחון כי ירי הטילים שזוהה במערכות המכ"ם הרוסיות הבוקר מקורו בניסוי טילים שערכו ישראל וארה"ב בים התיכון. מנהלת חומה במשרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים ביצעו הבוקר בשעה 09:15 ניסוי מוצלח של טיל המטרה לניסויים מסוג "אנקור". ירי הטילים זוהה במערכות הרדאר הרוסיות - ופרשנים במערב סברו שמדובר בניסוי אמריקני לקראת תקיפה אפשרית בסוריה. "הניסוי בוצע הבוקר בים התיכון ומשדה ניסוי בבסיס חיל האוויר במרכז הארץ. בניסוי נבחנו יכולות משופרות של טיל מטרה חדש מסוג 'אנקור', וכן תורגלו מערכות הגנה מפני טילים של מערכת הנשק 'חץ', כולל מכ"מים ומערך השליטה והבקרה", נמסר בהודעת משרד הביטחון.

בנק ישראל דיווח היום כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו לסוף חודש אוגוסט 2013 בכ-78.5 מיליארד דולר, ירידה של 552 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

אתמול, נזכיר, הדולר והאירו ננעלו ביציבות בשער יציג של 3.616 ו-4.78 שקלים בהתאמה. בשוק המט"ח העולמי הדולר נסחר בהתחזקות קלה מול המטבעות המרכזיים: האירו נחלש מולי בכ-0.2% ל-1.317 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת ל-1.554 דולר, ומול הין היפני הדולר מתחזק בכ-0.2% ל-99.52 ין לדולר.

בנק ישראל חזר אתמול להתערב בשוק המט"ח ורכש בשני גלים מעל 200 מיליון דולר, שלא במסגרת רכישות הדולרים הקבועות כדי להסיט את השפעת הגז מ"תמר". לפני הרכישה של בנק ישראל הדולר נחלש אתמול בכ-0.4% והאירו בכ-0.5%.

כזכור, הבנק רוכש גם כ-200 מיליון דולר מדי חודש כדי להסיט את השפעת הגז מ"תמר" על שער החליפין, אם כי רכישות אלה נפרסות על פני מספר ימים ולא גורמות להשפעות חריגות במהלך המסחר.

עוד ברקע למסחר במט"ח, העיכוב בתקיפה האמריקנית האפשרית בסוריה - כשהנשיא אובמה העביר את ההחלטה לגבי התקיפה לידי הקונגרס - מה שמוריד את פרמיית הסיכון לשוק הישראלי ולפיכך נותן רוח גבית למטבע הישראלי.

ב-FXCM ישראל ציינו הבוקר כי "למרות שהנושא הסורי ירד מעט מהכותרות, לא בטוח שהמשקיעים ימהרו שוב לרכוש את השקל אלא אולי יעדיפו להמתין עד לחלוף העננה בגזרה הגיאו-פוליטית. ייתכן בהחלט שנראה בשבועיים הקרובים דשדוש בדולר-שקל. עד שתתבהר התמונה השקל עדיין ניצב בסיכון מיוחד".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אמר כי "הרגיעה המסתמנת במישור הביטחוני והתרחקות מועד התקיפה בסוריה, אם בכלל תתרחש, מחזירים את הרצון ליטול סיכון ותורמים לעלייה בשוקי המניות וליציאת המשקיעים מאי-המבטחים, ובינהם הדולר. בטווח הקצר, ובמסגרת המדיניות אותה מנהיגה ממלאת מקום הנגיד קרנית פלוג להבטחת תנאי סחר נאותים לייצוא הישראלי, פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל".