דיווח: חברת טורקית במגעים עם "לוויתן" ליצוא גז מישראל

לפי דיווח ב-Platts, כתב העת המקצועי של תעשיית הנפט והגז, חברת Turcas ביקשה אישור מהממונה על ענייני הגז והנפט במדינה להקים צינור להעברת גז מ"לוויתן" ■ ובינתיים בישראל: ממתינים להחלטת בג"ץ בנושא יצוא הגז

ההחלטה באשר להיקף יצוא הגז הישראלי עדיין ממתינה להכרעת בג"ץ, אבל בינתיים ענקית אנרגיה טורקית מנהלת מגעים לרכישת גז ממאגר "לווייתן" שבו מחזיקות נובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו - כך לפי דיווח בטורקיה שפורסם ב-Platts, כתב העת המקצועי המוביל של תעשיית הנפט והגז.

לפי הדיווח, חברת Turcas הטורקית ביקשה אישור מהממונה על ענייני הגז והנפט במדינה להקים צינור להעברת גז מהמזרח התיכון לטורקיה. לדברי בטו אקוסי (Batu Aksoy), בכיר במועצת המנהלים של החברה הטורקית, "כשיחסי ישראל-טורקיה יחזרו לנורמליזציה מדובר בהזדמנות גדולה לשני הצדדים".

כזכור, סוגיית יצוא הגז ממתינה להכרעת בג"ץ שקבע דיון ל-17 בספטמבר. בחודש יוני אישרה הממשלה לייצא גז ממאגרים ישראליים, אך הגדילה את היקף העתודות שיישמרו לצרכי המשק המקומי ואישרה יצוא של 40% מהגז. ההכרעה מתעכבת עד לדיון בג"ץ בעתירה שהגישו חברי כנסת וארגונים ירוקים להעביר את ההחלטה בעניין יצוא הגז להחלטת הכנסת. שר התשתיות סילבן שלום אמר בשבוע שעבר כי במידה ובג"ץ יקבל את העתירה, הממשלה תחוקק חוק בכנסת שיאפשר את יצוא הגז במתכונת שנקבעה.

בראיון ל-Platts הבכיר הטורקי לא ציין במפורש את השותפות הישראליות ב"לוויתן", אך בראיון טלוויזיוני בתקשורת הטורקית בשבוע שעבר הוא דווקא כן הזכיר במפורש את מאגר "לוויתן" כמקור חדש לאספקת גז לטורקיה ואמר כי Turcas מקווה שהמגעים יבשילו לכדי הסכם לאחר שהנושא יוסדר בביהמ"ש הישראלי.

נציין, כי הבקשה של החברה הטורקית להקים את צינור הגז, עשויה גם להיות רלוונטית גם ליבוא גז ממאגרים בקפריסין לטורקיה, אבל יחד עם זאת, טורקיה לא מכירה בזכויות הקפריסאיות במאגרים, כך שהסיכויים להסכם טורקי-קפריסאי לא גבוהים.

עוד נציין כמובן, שכל הסכם ישראלי-טורקי ובכלל בענייני יצוא גז, כפוף כאמור להחלטת בג"ץ בנושא היצוא. בנוסף, כתב העת הטורקי מציין את פרשת "המרמרה" שהעיבה בשנים האחרונות על יחסי ישראל-טורקיה, ולפי דברים שאמר שר האנרגיה הטורקי בחודש מאי האחרון, הסכם יוכל להתגבש רק אם ישראל תפצה את משפחות הפעילים הטורקים שנהרגו מאש צה"ל על הספינה במשט הטורקי לעזה ב-2010.