הפרטת תעש מתקרבת: יאושרו פיטורי עובדים ומעבר לנגב

התקדמות נוספת בדרך להפרטת התעשייה הצבאית ■ החברה תופרט כמקשה אחת וחובות של מיליארדים יימחקו ועדת שרים תדון בתוכנית בעוד כחודש

דירקטוריון התעשייה הצבאית (תעש) צפוי להתכנס השבוע, כדי לאשר את המתווה להפרטת החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה- כך הודיעה היום (א') תעש. הדיון בדירקטוריון נקבע לקראת ישיבה שתקיים בעוד כחודש בוועדת השרים לענייני הפרטה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו ישתתפו גם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושר האוצר יאיר לפיד. המתווה להפרטת החברה מוסכם בידי החברה עצמה, ההסתדרות והעובדים, וזאת בתום שורה ארוכה של דיונים שנערכו בשנה האחרונה.

הצעת המחליטים שתוגש לוועדת השרים מציעה להקים חברה חדשה, תעש החדשה, שעתידה לרכז את פעילותה העסקית של התעשייה הצבאית, אך כבר לא תישא משקולות מהעבר שהקשו עליה לפעול; משרד הביטחון יקים יחידה שתבטיח את האינטרסים של המדינה בחברה ובתשתיות לאומיות שפועלות במסגרתה; מפעל גבעון של תעש לא יוצא למכירה, וימשיך לפעול כיחידת סמך של משרד הביטחון; מבנה ההון של תעש יוסדר בידי המדינה ופעילות החברה המחודשת תועתק עד לשנת 2020 לנגב, תוך פינוי קרקעות יקרות שבהן היא מחזיקה כיום ליד רמת השרון. מדובר בקרקעות שזוהמו במשך עשרות שנות פעילות תעשייתית, ועם טיהורן ניתן יהיה לשווקן לבנייה למגורים. במסגרת יישום התוכנית, המדינה עתידה למחוק כ-2 מיליארד שקל חובות של תעש: מדובר בחובות שנצברו בעקבות הלוואות בעלים שמשרדי האוצר והביטחון העבירו לחברה כדי לאפשר לה לשלם שכר לעובדיה ולרכוש חומרי גלם שיבטיחו את המשך תהליכי הייצור.

מכירת תעש, אם תצא לפועל, עתידה לכלול גם את חברת הבת שלה, עשות אשקלון, שנחשבת מצליחה והציגה ברבעון האחרון של השנה רווח נקי של כ-7.6 מיליון שקל. בסוף 2012 היא הציגה רווח של כ-36 מיליון שקל.

בתעש הסבירו היום (א') את ההתקדמות במהלכים שאמורים להוביל להפרטת החברה בפעילות נמרצת שהובילו באחרונה היו"ר החדש שלה, האלוף (במיל') אודי אדם, והמנכ"ל אבי פלדר, ובמאמצים לקדם את המתווה מצד שרי האוצר והביטחון. בדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים היו שותפים גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "הרכבת כבר יצאה מהרציף ואנחנו מגיעים לרגע האמת, אחרי שנים ארוכות של דיבורים, דיונים ותוכניות. זה המהלך הנכון", אמר היום ל"גלובס" גורם שמקורב לנושא. עם אישור המתווה בוועדת השרים, הוא עתיד להיות מובא לאישור הממשלה והכנסת, ולאחריהם אמור להתפרסם בתוך מספר חודשים מכרז לרכישת החברה.

מתווה ההפרטה מסדיר פרישה מרצון של כ-950 מתוך כ-3,000 עובדי החברה בעלות שהוערכה בעבר ב-1.1מיליארד שקל. לקבוצה נוספת, של כ-1,050 מעובדי החברה תועמד "רשת ביטחון" בהיקף כספי דומה כדי להבטיח את זכויותיהם הפנסיוניות לאחר מכירת החברה. רשת ביטחון חיצונית של כ-830 מיליון שקל, שינוהלו בנאמנות, עתידה להבטיח את זכויותיהם של עובדים ותיקים שיפרשו מהחברה.

גורם שמקורב לתוכנית ההפרטה הבהיר לאחרונה כי בכל מקרה מדובר בתוכנית כדאית עבור ממשלת ישראל. "ההוצאות על הכנת החברה להפרטה בטלות בששים לעומת סכומי העתק שיכנסו לקופת המדינה עם שיווק הקרקעות של תעש בשרון, שהן מהקרקעות היקרות ביותר במדינה", אמר.

החלטה על הפרטת תעש התקבלה בממשלה כבר ב-2005, אלא שהתנגדויות נחרצות מצד העובדים וההסתדרות לתוכנית מנעו את מימושה. גורם שמקורב לנושא אמר היום, כי "ב-2005 היה ניסיון להפריט את החברה בכפייה תוך קביעת עובדה בשטח. הפעם, מדובר בתהליך הפוך, שבו כל הפעולות בשטח הושלמו, גובשו הסכמים עם כל הגורמים האמורים וכל שעל הממשלה לעשות הוא להחליט באופן שיאפשר להוציא את המהלך אל הפועל".