יהב רוצה להאריך שוב חוזה המחשוב עם הפועלים

בנק יהב החל להיערך להתנתקות ממערכות המחשב של בנק הפועלים, אך בהליך ניתוח הפערים שהתבצע נמצא כי הפרויקט מורכב ממה שסברו בתחילה ■ לפני שלוש שנים הוחלט להאריך את החוזה בין הבנקים עד סוף 2015

האם בנק יהב שוב ידחה את הסבת מערכות המחשוב שלו לאלו של בעלת השליטה מזרחי טפחות? ל"גלובס" נודע כי הבנק מעוניין להאריך בפעם השנייה את חוזה קבלת שירותי המחשוב מבנק הפועלים - חוזה שאמור להסתיים בסוף 2015.

נזכיר כי בנק יהב השתייך בעבר לבנק הפועלים. מזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, רכש 50% מהבנק לפני 5 שנים. במסגרת הסכם הרכישה נקבע כי בנק הפועלים יעניק ליהב שירותי מחשוב למשך 3 שנים. יהב החל להיערך להתנתקות ממערכות המחשב של בנק הפועלים, אך בהליך ניתוח הפערים שהתבצע נמצא כי הפרויקט מורכב ממה שסברו בתחילה. לפני שלוש שנים הוחלט להאריך את החוזה בין הבנקים עד סוף 2015.

תהליך הסבת מערכות המחשוב נחשב מורכב ויקר, ועלותו עשויה להגיע ליותר מ-100 מיליון שקל. בבנק יהב, בניהולו של שאול גלברד, אף הוקמה ועדה מיוחדת לטיפול בנושא בראשות יו"ר הבנק, דוד בן דוד. עוד חברים בוועדה יו"ר ההסתדרות עופר עיני, המכהן כדירקטור בבנק (ההסתדרות מחזיקה כ-25% ממניות הבנק), והדירקטור יקותיאל גביש. הבנק אמור היה להחליט עד סוף יוני מה הדרך הטובה ביותר לטפל במצב, ונראה כי הנטייה היא להאריך את החוזה מול בנק הפועלים. מבנק יהב לא נמסרה תגובה לידיעה.

נציין כי ב-2012 שילם בנק יהב לבנק הפועלים כ-40 מיליון שקל בעבור שירותי המחשוב. לפי הערכות, גם אם יחודש החוזה, בנק הפועלים צפוי לדרוש סכום גבוה באופן משמעותי. בין היתר, הסיבה לכך נעוצה בדרישות הולכות ומתהדקות של הרגולציה בתחום המחשוב.

לשדרג ולהתייעל

כאמור, החלפת מערכות מחשוב נחשבת תהליך לא רק יקר, אלא גם מורכב. הבנק האחרון שהוציא לפועל תהליך שכזה היה הבינלאומי, שהסב את מערכות המחשוב בחברות בנות (מסד, אוצר החייל ויובנק) במשך 3 שנים. מורכבות התהליך נובעת מכך, שלא מדובר רק בהחלפת מערכות המחשוב, אלא בשינוי של נוהלי עבודה, והטמעתם בקרב כלל העובדים.

הסיבה לכך היא ההבדלים בין המערכת הישנה לחדשה. לדוגמה, אם במערכת המחשוב הנוכחית של בנק יהב ניתן לבצע אישור מיידי באשראי שגבוה מסכום מסוים, אך במערכת החדשה אישור האשראי המיידי נעשה בסכום אחר, צריך לבצע סנכרון בין הנהלים, ולהטמיע אותם בקרב כלל העובדים.

"שינוי מערך המחשוב הוא תהליך מסובך, אך אם מבצעים אותו נכון, גם אפשר לנצל את הסיטואציה ולבצע שדרוג והתייעלות של כל הפעילות הבנקאית", אומר מקור באחד הבנקים. עם זאת, נראה כי בבנק יהב נוטים לבחור בפתרון הפשוט יותר של הארכת החוזה. מתן שירותי מחשב לבנק מתחרה אינו נהוג במערכת הבנקאית. ההסכם המרכזי שקיים כיום הוא של בנק לאומי המעניק שירותי מחשוב לבנק אגוד. מכיוון שלא מדובר בצעד טריוויאלי, הרי שגם אם הבנק יגיע להסכמה עם בנק הפועלים, נדרשים אישורים רגולטוריים להארכת החוזה - הן מצד בנק ישראל, הן מצד הממונה על ההגבלים העסקיים.