שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש ל-3.62 ש', האירו יציב

האירו יציב ונקבע על 4.78 שקלים ■ FXCM ישראל: "הדולר-שקל מאיים לבצע פריצה משמעותית כלפי מעלה"

מגמה מעורבת נרשמת היום (ב') בשוק המט"ח, כאשר הדולר היציג נקבע בירידה של כ-0.2% לרמה של 3.62 שקלים, בעוד האירו שמר על יציבות ברמה של 4.78 שקלים.

היום דווח כי בחודש אוגוסט נמדד בפעילות התקציבית של הממשלה גירעון בסך של כ-2.5 מיליארד שקל לעומת גירעון של כ-4.5 מיליארד שקל באוגוסט אשתקד. בחודשים ינואר-אוגוסט הסתכם הגירעון הממשלתי ב-12.9 מיליארד שקל לעומת גירעון של 17.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בלשכת שר האוצר יאיר לפיד רומזים כי לאור צמצום הגירעון, כמו גם בשל שינוי שיטת מדידת התמ"ג ע"י הלמ"ס, ייתכן כי בחודשים הקרובים יישקלו הורדות מסים: "המשמעת התקציבית מתחילה לתת אותותיה. נמשיך לנהוג באחריות. במשרד האוצר בוחנים את המשמעויות של השינוי בשיטת המדידה של התוצר ע"י הלמ"ס ואת השלכותיה. שר האוצר מברך על המגמה המסתמנת של צמצום הגרעון וטיפול בירושה הקשה שקיבל". לפיד מסר גם כי "יש להמשיך במדיניות של משמעת תקציבית על מנת שלא לחזור למצב הגירעוני הקשה בתקציב". לפיד אמר עוד כי הוא וצמרת משרדו "עוקבים בקפדנות וברציפות אחר הנתונים ובחודשים הקרובים תתקיים הערכת מצב לגבי נתוני התקציב".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר כי "הדולר נדרש להתייצב מעל לתחום של 3.66-3.68 במטרה להמשיך בתנועה אל מעל לרמת 3.72 שקלים לדולר. בתחום רמות השיא שרשם הדולר במהלך התחזקותו האחרונה, צפויים היצעי מט"ח ערים מצד יצואנים ישראלים. בראייה לטווח ארוך, להערכתנו, לשקל פוטנציאל התחזקות מרשים התומך בגידור חשיפות ובמשנה זהירות בסביבה עתירת סיכונים".

ב-FXCM ישראל ציינו הבוקר כי "הדולר-שקל ממשיך לדחוף מעלה ואף מאיים לבצע פריצה משמעותית כלפי מעלה. היחלשותו של השקל למול הדולר, בשעה שמטבעות אחרים בעולם דווקא מתחזקים מול השטר הירוק, ממחישה שוב ההשפעה השלילית של המצב בסוריה על המטבע הישראלי. הזיקה הגיאו-פוליטית של ישראל והעובדה כי שמה משתרבב לנאומים הפומביים של אובמה וקרי מעוררות חשש בקרב המשקיעים הזרים מתרחיש של היגררות ישראלית לתוך המערכה. אפקט דומה בא לידי ביטוי גם בלירה הטורקית, שצנחה בשבוע שעבר לשפל היסטורי חדש. דחיית המתקפה רק הגבירה את הפגיעה בשקל, מאחר שאי-הוודאות צפויה להימשך עוד זמן לא מועט.

מבחינה טכנית, הדולר-שקל בוחן קו מגמה חשוב המחבר את השיאים המשמעותיים מאז הפסגה של 2012 ב-4.09 שקלים. פריצה מעל הקו הזה המצוי באזור 3.66 שקלים עשויה לשנות את המגמה בטווח הקרוב ולפתוח פתח למהלך עלייה משמעותי. נעילה יומית מעל רמה זו עשויה להקנות מומנטום נוסף לדולר-שקל ואף לאותת על שינוי מגמה בטווח הקרוב, לטובת הדולר. היעד הראשוני במקרה כזה יהיה השיא של יולי ב-3.677 שקלים".

ב-ATRADE כותבים הבוקר כי "רוחות המלחמה ימשיכו לשחק לטובת הדולר האמריקאי כנגד המטבע המקומי. תקיפה אמריקנית בסוריה תוביל לזינוק של הדולר כנגד השקל, הרבה מעבר לרמה של 3.7 שקלים, למרות שתקיפה כזו מתומחרת כבר בשוק. אנו מעריכים כי הצמד המקומי ימשיך לנוע בין 3.6-3.7 שקלים עד שיתבהר התמונה במזה"ת. מבחינה טכנית, פריצה של 3.72 שקלים תוביל לזינוק אל עבר 3.8 שקלים".