המסים יירדו? לפיד יקיים "הערכת מצב" לאור צמצום הגירעון

מתחילת השנה ירד הגירעון ב-41% לרמה של כ-13 מיליארד שקל בלבד ■ באוצר מאשרים: הגירעון ב-2013 יהיה מתחת ל-4% תמ"ג ■ לפיד: "נקיים בקרוב הערכת מצב"

נתוני ביצוע התקציב וההכנסות ממסים באוגוסט 2013 שפרסם היום (ב') אגף החשב הכללי באוצר, מצביעים על שיפור דרמטי בתמונה הפיסקאלית ומחזקים את תחושת הציבור כי ההפחדות על כך שגורלנו יהיה כמו זה של יוון אם לא יבוצעו גזירות כלכליות קשות, לרבות קיצוצים והעלאות מסים - היו מוגזמות. לפי הנתונים, באוגוסט נמדד גירעון ממשלתי של כ-2.5 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 4.5 מיליארד באוגוסט אשתקד - צניחה חדה של 55.5%. יתרה מזו, בין החודשים ינואר-אוגוסט הסתכם הגירעון הממשלתי בסך של 12.9 מיליארד שקל, לעומת גירעון של 17.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של כ-41%.

הגירעון המצטבר בין החודשים ספטמבר 2012 עד אוגוסט 2013, עמד על כ-34.3 מיליארד שקל שהם כ-3.3% בלבד מהתמ''ג, לפי הגדרות המדידה החדשות של הלמ"ס. נזכיר, כי יעד הגירעון של האוצר ל-2013 עומד על 4.65% תמ''ג, ובמונחים מוחלטים: 45.6 מיליארד שקל שהם 11.3 מיליארד שקל יותר מהגירעון המצטבר הנוכחי.

למרות שחלק ניכר מהשיפור מיוחס לשינוי *שיטת המדידה בתוצר, שר האוצר ייחס לעצמו את ההישג ומסר כי המשמעת התקציבית מתחילה לתת אותותיה. "נמשיך לנהוג באחריות", אמר לפיד והוסיף כי הוא מברך על המגמה המסתמנת של צמצום הגירעון. עוד אמר שר האוצר, כי יש להמשיך במדיניות של משמעת תקציבית על מנת שלא לחזור למצב הגירעוני הקשה שבו מצא את תקציב המדינה עם כניסתו לתפקיד, וכי הוא וצמרת משרדו "עוקבים בקפדנות וברציפות אחר הנתונים ובחודשים הקרובים תתקיים הערכת מצב לגבי נתוני התקציב".

הדברים שאמר לפיד זכו לעקיצה מצד שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ. בעמוד הפייסבוק שלו כתב שטייניץ כי "אני מברך את לפיד על המגמה המסתמנת של צמצום הגירעון והירידה ביחס חוב-תוצר בשנת 2012!! זהו כנראה המקרה הראשון בהיסטוריה העולמית שבו שר אוצר חדש אחראי לשיפור הנתונים בתקופת הממשלה הקודמת...".

הוצאות הממשלה עלו ב-4.8%

לגבי צד ההוצאה, החל מחודש אוגוסט פועלת הממשלה על פי התקציב שאושר על ידי הכנסת בסוף יולי, כאשר סך ההוצאות הסתכמו באוגוסט ב-23.3 מיליארד שקל.

עוד נמסר, כי מתחילת השנה עלו הוצאות הממשלה ב-4.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עלייה מתוכננת של 8.8% בתקציב המאושר ל-2013 לעומת הביצוע בכל שנת 2012. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-5.9% והוצאות מערכת הביטחון ב-1.6%.

גם בצד המסים נרשמה הפתעה: סך גביית המסים הסתכם באוגוסט בכ-18.6 מיליארד שקל לעומת 17 מיליארד באוגוסט אשתקד. כמו כן, בחודשים ינואר-אוגוסט הסתכמה גביית המסים ב-158.9 מיליארד שקל, לעומת 146.6 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה ריאלית של כ-7%, חלקה מוסברת מהעלאת שיעורי המס.

"אסור לרוץ"

בתוך כך, הגירעון הממשלתי בשנת 2013 צפוי להיות נמוך משמעותית מהיעד שנקבע ולעמוד מתחת ל-4% תמ''ג - כך אישר היום (ב') גורם בכיר במשרד האוצר.

לפי יעד גירעון של 4.65% תמ''ג, הגירעון המותר עומד על כ-48 מיליארד שקל, לעומת גירעון מותר של 45.6 מיליארד - תוספת של 2.3 מיליארד שקל. התוספת הזו היא פרמננטית, ובעקבות עסקאות חריגות (מכירת חברת ישקר וחברת waze) צפויה תוספת נוספת למסים של כ-3 מיליארד שקל שמבטיחה ירידה נוספת בגירעון.

למרות שהלמ''ס פרסמה את הנתונים המעודכנים במחצית חודש אוגוסט, במשרד האוצר בהנהלת יעל אנדורן, טרם נערכו דיונים סביב ההשלכות של העדכון על המדיניות הפיסקאלית שבה יש לנקוט, והאם ניתן ליישם כבר בשנה הבאה את הבטחת שר האוצר להפחית מסים על מנת לעודד את הפעילות הכלכלית. בהקשר הזה, באוצר הודו היום כי יכולת החיזוי של ההכנסות העתידיות של אגף התקציבים היא מוגבלת, זאת לנוכח הניסיון המר בשנים הקודמות.

"מטרת השר היא הפחתת מסים, אבל אסור לרוץ. הנתונים זקוקים לבדיקה חוזרת", מסר ל"גלובס" גורם בלשכתו של לפיד. גורמים באוצר הוסיפו כי בתוך חודש-חודשיים ניתן יהיה לאמוד את ההשלכות של שינוי שיטת המדידה.

בעיה נוספת עמה נאלץ האוצר להתמודד קשורה לשינויים שהתרחשו בשדרה הניהולית. השינוי הדרמטי בתוצר צריך להיבחן על ידי המנכ"ל, הממונה על התקציבים וסגנו. אנדורן המנכ"לית נעדרה תקופה ארוכה בשל חופשת לידה; הממונה על התקציבים החדש, אמיר לוי, טרם נכנס לגמרי לנעליו של גל הרשקוביץ, הממונה הקודם; ואילו סגנו לשעבר של הרשקוביץ, אייל אפשטיין, עזב את המשרד לפני כמה שבועות לאחר שנים רבות בתפקיד. במקומו נכנסה יעל מבורך, המינוי הראשון של לוי שגרם ללא מעט הרמות גבה ולא התקבל באופן חיובי בהנהלת המשרד.

גם אם המטרה של פקידי המשרד הינה לרצות את השר ולהפחית מסים כבר ב-2014, עמידה ביעדים הפיסקאליים ב-2015 מהווה אתגר לא פשוט, בעיקר בצד ההוצאה: ישנן התחייבויות בסך 5-6 מיליארד שקל משנים קודמות, לרבות תוכניות רב-שנתיות; תקציב הביטחון צפוי לחזור לצמוח בהתאם להסכמים עמו; תקציב השלטון המקומי צפוי לזנק גם; וצפויה תוספת משמעותית לעובדי המגזר הציבורי שוויתרו על תוספות בשנים 2013-2014. לפיכך, כבר בראשון לינואר 2015, 'הטייס האוטומטי', עומד עתה על בין 10 ל-12 מיליארד שקל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "משרד האוצר מבצע עבודת מטה יסודית הכוללת בחינה של משמעויות השינוי במדידת התוצר והשלכותיו. בהתאם לתוצאות עבודה זו, יגבש המשרד את עמדתו בנושא, לרבות ההשלכות על היעדים הפיסקאליים שנקבעו".

התפתחות הגרעון
 התפתחות הגרעון