סלקום לארדן: התחרות בשוק הקווי בסכנה

החברה הסבירה שמחירי השימוש בתשתיות בזק גבוהים ולא יאפשרו תחרות ■ הוט לארדן: חייבים לתקן טעויות בעבודה הכלכלית שישנו את המחיר הסופי של השוק הסיטונאי

החברות סלקום והוט הופיעו אתמול (ב') בפני שר התקשורת גלעד ארדן במסגרת השימוע להפחתת הקישוריות בשוק הקווי. כמצופה, שתי החברות הציגו עמדות הפוכות לחלוטין כאשר סלקום טוענת שתעריף הקישוריות חייב להיות הרבה יותר נמוך מ-0.99 האגורה לדקה שקבע המשרד, ואילו הוט סברה שהמחיר צריך להיות גבוה יותר בשל טעויות שהתגלו בעבודה שעשתה חברת הייעוץ שחישבה את המחיר.

סלקום חשפה בפני ארדן עבודה מקיפה ומעמיקה שעשתה ולפיה הראתה שעלויות הקמת רשת חדשה - אשר ממנה גוזרים את עלויות מרכיבי הרשת ומחשבים כמה אמורה לעלות דקת שיחה וכן את הקישוריות - מביאה את מחיר הקישוריות לרמה של 0.2 האגורה לדקה. נזכיר שהיום הקישוריות הקווית היא 4 אג' בממוצע כך שמבחינת המשרד מדובר בהפחתה שמשקפת עלויות ריאליות של רשת בזק ובאופן משמעותי מורידה את המחיר.

הטיעון המרכזי של סלקום הוא שבזק היא רשת לא יעילה וזאת בגלל שנבנתה לאורך השנים כחברת טלפוניה ולא כחברת אינטרנט. היות והתנועה היום ברשת בזק מבוססת בעיקרה על האינטרנט, יש לחשב את העלויות של בזק כאילו מוקמת רשת תקשורת חדשה קווית לאספקת אינטרנט. מכך נגזר שבזק מפעילה יותר מדי ארונות תקשורת ושניתן להסתפק בחצי מהארונות שהיא מפעילה היום, ושיש לה עלויות כבדות מאד בגין הוצאות שכר. במצב כזה ניתן לראות שחברת הייעוץ ששכר המשרד למעשה טעתה בהנחות שלקחה לגבי עלויות בזק ולכן הגיעה למחיר גבוה מדי.

ואולם בראשית דבריה אמרה סלקום שהמחיר שייקבע לקישוריות אינו משמעותי בעיניה, אלא מה שחשוב הוא האם העבודה שנעשתה על ידי חברת הייעוץ, יהוה בסיס לקביעת המחירים בשוק הסיטונאי שבו יידרש המשרד להחליט מה יהיה מחיר הקו שבזק תחויב למכור למתחרותיה. בהנחה שמדובר באותן עלויות שנמצאו לקישוריות הרי שמבחינתה של סלקום המשמעות היא שמחירי השוק הסיטונאי יהיו גבוהים ביותר ובעצם ימנעו תחרות בשוק הקווי.

העבודה היא אותה עבודה כך שאם מקבלים את ההנחות שהנחו את חברת הייעוץ הרי שקרוב לוודאי שהמחיר בשוק הסיטונאי יושפע ממחיר הקישוריות ולכן סלקום וחברות נוספות לא ייכנסו לתחרות בשוק הקווי.

מנגד, טענה הוט כי מחיר ההון שקבעה העבודה כולל בתוכו טעויות שיש לתקנן. הוט הסבירה בשימוע כי טעויות כמו שיעור המס הקבוע בישראל חייבות להיות מתוקנות ולא יכול להיות שמשרד התקשורת לא יתקן מרכיבים עובדתיים בעבודתו אם נמצאו טעויות. הוט הסבירה שמחיר הון גבוה מדי הוא טוב להשקעות אך היא מכירה בכך שהוא לא יכול להיות גבוה מדי משום שאז מחיר הכניסה של המתחרים יהיה גבוה מדי וההיפך - מחיר הון נמוך מדי מעודד את המתחרים להשתמש ברשתות הקוויות של בזק והוט אבל מנגד לא מתמרץ אותן להרחיב את השקעותיהן.

כעת עובר הכדור למגרש של ארדן שיצטרך לקבל את ההחלטה, איזה טענות הוא מקבל מטענות הצדדים והאם הוא מאמץ גישה שתתמוך בתחרות העתידית.