לאחר 61% צניחה: עידן עופר רוכש מניות מושאלות של ח"ל

בדצמבר 2010 השאיל עופר למורגן סטנלי 1.4% ממניות החברה לישראל בתמורה להלוואה של 100 מיליון דולר, בין היתר כדי להשקיע בבטר פלייס ■ היום הוא קונה את המניות בחזרה, לאחר שערכן צנח

למרות עלייה חדה במניית החברה לישראל ביומיים האחרונים על רקע ההתפתחויות האחרונות בקרטל האשלג העולמי (ראו מסגרת), מניית החברה שבשליטת עידן עופר עדיין רחוקה כ-70% מהשיא אותו רשמה ביוני 2008.

אלא שמי שיודע לנצל את השפל במניית החברה, הוא לא אחר מעופר עצמו. איש העסקים הודיע הבוקר לבורסה כי בכוונתו לרכוש חזרה 1.4% ממניות החברה לישראל שבשליטתו, אותן השאיל לפני כמעט 3 שנים לבנק ההשקעות האמריקאי מורגן סטנלי (עופר מחזיק בסך הכל 49.5% מהחברה לישראל - 2.5% ישירות ועוד כ-47% באמצעות החברה הפרטית שלו מיליונים השקעות).

לפי שווי השוק בו נסחרה החברה לישראל הבוקר, מדובר על חבילת מניות בשווי של כ-172 מיליון שקל. שווי זה המהווה פחות ממחצית משווי החבילה בזמן עסקת ההשאלה שביצע עופר עם הבנק האמריקאי. המשמעות היא שאת ירידת הערך שנמנעה מעופר בגין אותן מניות, ספגו המוסדיים הישראליים אשר רכשו את המניות מידי מורגן סטנלי זמן קצר לאחר ביצוע ההשאלה.

במסגרת עסקת המימון מול מורגן סטנלי, קיבל עופר כנגד המניות שהשאיל, שהיו שוות אז 442 מיליון שקל, הלוואה של 100 מיליון דולר (360 מיליון שקל על פי השער היציג באותה תקופה). הבנק, כאמור, מכר את המניות ברווח תוך זמן קצר למוסדיים מקומיים.

תקופת ההשאלה נקבעה עד לסוף 2011, אך לעופר ניתנה אפשרות להאריכה, כאשר בתום תקופת ההארכה יוכל לבחור בין שתי אופציות - פירעון ההלוואה והשארת המניות בידי מורגן סטנלי, או רכישתן בחזרה לפי מחיר השוק. לאור הירידה החדה של 61% בשער מניית החברה לישראל מאז, בחר עופר באפשרות השנייה.

בעקבות הרכישה החוזרת של מניות החברה לישראל יוכל עופר לרשום לזכותו רווח של עשרות מיליוני שקלים. בסביבתו של עופר הדגישו הבוקר בפני "גלובס" כי "עצם הרכישה בחזרה של מניות חברה לישראל הינה הבעת אמון בחברה לישראל".

גם הים מאיר פנים לעופר

עסקת המימון של עופר מול מורגן סנטלי, שנחתמה בסוף דצמבר 2010, נועדה לאפשר לו לבצע השקעות חדשות. ככל הנראה שימש האשראי שגייס לטובת עסקיו הפרטיים, שביניהם ניתן למנות את חברת הקידוחים הימיים פסיפיק דרילינג, חברות הספנות שברשותו, וגם את מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שקרס לאחרונה.

נזכיר כי ביולי האחרון הודיע עופר לבורסה על התפטרותו מתפקיד דירקטור בחברה לישראל, ובנוסף הודיע כי לא ימשיך לכהן בשום תפקיד אחר בחברה. התפטרותו של עופר נעשתה במסגרת המהלך להעתקת מגוריו מישראל ללונדון.

עידן עופר יכול היה ליהנות היום מבשורה משמחת נוספת. המדד הבלטי (Baltic Dry) העוקב אחר מחירי הספנות בעולם, עלה הבוקר בכ-10% - העלייה החדה ביותר שרשם המדד הזה בארבע השנים האחרונות. אם אכן תמשך התאוששות בענף הספנות, הדבר יספק רוח גבית לצים, שמוחזקת על ידי החברה לישראל, ונמצאת בימים אלו בעיצומו של הסדר חוב שני בתולדותיה.

לאחרונה הצליחה הנהלת צים להשיג הסכמה של מחזיקי האג"ח שלה ל"שקט תעשייתי" עד סוף 2013, עם אופציה להארכה עד מארס 2014, כדי להגיע להסדר חוב מוסכם. במהלך תקופה זו, המחזיקים לא ידרשו פירעון מיידי של האג"ח, שהיקפן כ-376 מיליון דולר. היקף חובותיה של צים עומד על כ-3 מיליארד דולר, ומלבד מחזיקי האג"ח היא נמצאת במגעים גם מול הבנקים הנושים.

המהלך שביצע עידן עופר
 המהלך שביצע עידן עופר