האוזר: "היעד בבורסה - מחזור של יותר מ-2 מיליארד שקל"

יו"ר רשות ניירות ערך מציג את המלצות הביניים לעידוד הנזילות בבורסה ■ "הפחתת המס בבורסה ל-15% תגביר נזילות, תגדיל תקבולי ממשלה ותצנן את שוק הנדל"ן" ■ "הבורסה לא מתייבשת - ביחס למערב היא יבשה"

יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר מציג היום (ד') את המלצות הביניים של הוועדה לשכלול המסחר ולעידוד הנזילות בבורסה. הוועדה הוקמה לפני כחמישה חודשים על ידי האוזר במטרה להתמודד עם הצניחה במחזורי המסחר בבורסה בת"א, שמאז 2008 נחתכו בכ-50%.

האוזר ציין כי "המטרה שלנו היא לעשות שינוי שימקם את הבורסה כמחוללת צמיחה, מתקדמת וחדשנית יותר עם היקפי מסחר גבוהים מאי פעם, כלומר לחשוב איך אפשר להפוך את הבורסה לאטרקטיבית מבעבר, גם בשוק הראשוני וגם במשני. התייבשות המסחר היא לא תופעה ייחודית לישראל. למעשה, הבורסה בתל אביב לא רק מתייבשת - ביחס לבורסות במערב היא יבשה.

אחת ההמלצות החשובות לטעמי היא הפיכת הבורסה ממלכ"ר לבורסה שפועלת למטרות רווח. 8 מתוך 10 מהבורסות בעלות מחזורי המחסר הגבוהים ביותר הן כאלה שפועלות למטרות רווח. הבורסה צריכה להיות חברה עסקית, ולשם כך צריך להתגבר על כמה מהמורות. הגיע הזמן לקפוץ מדרגה ולהפוך את הבורסה לכזו שפועלת למטרות רווח".

האוזר המשיך ואמר כי "אמנם בימים האלה קשה להמליץ על החלטות מסוג זה, אבל אני חושב שהפחתת שיעור המס בבורסה בתל אביב ל-15% לא רק תגדיל את הנזילות אלא גם את התקבולים לממשלה. אם נפחית את המס, יכול להיות שנראה מעבר חזרה מהאפיק הנדל"ני לבורסה וכן לצינון שוק הנדל"ן ולהורדת מחירים".

יו"ר הרשות סימן גם מטרות ואמר: "היעד שלנו הוא לא רק מחזור של 2 מיליארד שקל ביום אלא לשבור שיאים".