פוטין: המורדים בסוריה מתכננים התקפה כימית נגד ישראל

פוטין מצטט בפני ארה"ב "דיווחים" שהמורדים, לא צבא סוריה, השתמשו בנשק כימי נגד אזרחים כדי לגרור את פטרוניהם הזרים למלחמה, והם מכוונים גם נגד ישראל ■ "פעולה אמריקאית בסוריה תפגע במאמצים לפתור את בעיית הגרעין באיראן"

בצעד יוצא דופן, כותב היום (ד') נשיא רוסיה, ולאדימיר פוטין, מאמר אופ-אד ב"ניו יורק טיימס" נגד פעולה אמריקאית בסוריה, במאמץ לחזק את הספיקות בציבור בארה"ב לגבי פעולה כזו. פוטין מטיל את האשם בהתקפת הנשק הכימי בדמשק, ב-21 באוגוסט, על כוחות המורדים, ומצטט "דיווחים", שלפיהם מתכננים המורדים התקפה נוספת בנשק כימי, הפעם נגד ישראל. פוטין מזהיר, שהתערבות צבאית של ארה"ב בסוריה תפגע במאמצים לפתור את בעיית הגרעין באיראן.

המאמר, שמנסה להעמיק את הקרע בין ממשל אובמה לבין דעת הקהל בארצו בסוגיית סוריה, משקף את חששות רוסיה וסוריה ממהלומה אמריקאית. הוא מצביע על כוונת הקרמל להתנגד לכל יזמה מערבית לכלול אופציה של שימוש בכוח נגד סוריה בהחלטה אפשרית של מועצת הביטחון, אם משטר אסד לא ימסור את מאגרי הנשק הכימיים שברשותו לידיים בינלאומיות, כנדרש בהצעה שהעלתה רוסיה בתחילת השבוע.

"איש אינו מטיל ספק בכך שנעשה שימוש בגז רעיל בסוריה", כותב פוטין. "אבל כל הסיבות מובילות למסקנה, שכוחות האופוזיציה, לא צבא סוריה, הם שהשתמשו בגז הרעיל כדי לגרור את פטרוניהם הזרים רבי העוצמה להתערבות, ופטרונים אלה יתמכו בפונדמנטליסטים".

"אין להתעלם מדיווחים, שלפיהם מכינים קיצונים התקפה נוספת, הפעם נגד ישראל", טוען נשיא רוסיה. הוא אינו מפרט מי הקיצונים ומה מקור הדיווחים.

בנימה שמזכירה מאמרי תעמולה ב"פראוודה" בבריה"מ לשעבר, כותב פוטין: "מדאיג שהתערבות צבאית בסכסוכים פנימיים נהפכה לעניין שבשגרה לארה"ב. האם הדבר עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ארה"ב בטווח הארוך? אני מטיל ספק בכך. מיליונים ברחבי תבל רואים את אמריקה, במידה הולכת וגוברת, ללא כמודל לדמוקרטיה אלא כמדינה שנשענת רק על כוח גס, ושמגבשת קואליציות תחת הסיסמה 'אתם בעדנו או נגדנו'".

ונשיא רוסיה מוסיף: "שימוש בכוח הוכיח עצמו כבלתי יעיל וחסר תכלית. אפגניסטאן מתייסרת ואיש אינו יכול לומר מה יקרה לאחר שהכוחות הבינלאומיים יצאו משם. לוב מפולגת בין שבטים ובתי-אב. מלחמת האזרחים בעיראק נמשכת, ועשרות נהרגים שם מדי יום. בארה"ב יש רבים שמוצאים קווי דמיון בין עיראק לסוריה, ושואלים מדוע ממשלתה רוצה לחזור על אותן השגיאות".

לדבריו, "התקפה אפשרית של ארה"ב בסוריה, למרות התנגדות חזקה של מדינות רבות ומנהיגים פוליטיים ודתיים, לרבות האפיפיור, תניב יותר קרבנות חפים מפשע והסלמה, והיא עלולה להביא לכך שהסכסוך יגלוש מעבר לגבולות סוריה".

"התקפה תגדיל את האלימות ותחולל גל חדש של טרור", הוא מזהיר. "היא תחתור תחת המאמצים הרב-צדדיים לפתור את בעיית הגרעין באיראן ואת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ותערער עוד יותר את היציבות במזה"ת ובצפון אפריקה. התקפה כזו עלולה להוציא משיווי המשקל את כל מערכת החוק הבינלאומי".

"סוריה אינה עדה למאבק על הדמוקרטיה אלא לסכסוך מזוין בין ממשלה לבין האופוזיציה במדינה רב-דתית", כותב פוטין. "אבל יש יותר ממספיק לוחמי אל קאעדה וקיצונים מכל הסוגים שנאבקים בממשלה. משרד החוץ של ארה"ב סיווג את הארגונים 'חזית אל נוסרה' ו'המדינה האיסלמית של עיראק והלוואנט', חלק מכוחות האופוזיציה, כארגוני טרור. הסכסוך הפנימי הזה, שמוזן בנשקים שגורמים זרים שולחים לאופוזיציה, הוא אחד מהסכסוכים העקובים ביותר מדם בעולם".

"לא חשוב עד כמה יהיו ההתקפות האמריקאיות ממוקדות ועד כמה מתוחכמים יהיו כלי הנשק שבהם הן יוצאו אל הפועל - אבדות בקרב אזרחים, לרבות קשישים וילדים, יהיו בלתי נמנעות וזו בדיוק האוכלוסיה שעליה מנסה להגן ארה"ב", טוען פוטין. "העולם מגיב כך: אם אי אפשר לסמוך על החוק הבינלאומי, אז צריך למצוא דרכים אחרות כדי להבטיח את הביטחון (הלאומי). וכך, מספר הולך וגדל של מדינות ינסו להשיג נשקי השמדה המונית. זה הגיוני: אם יש לך פצצה, איש לא יגע בך".

הוא מוסיף: "אנו מדברים על הצורך בחיזוק (מנגנון) אי ההפצה (של נשקים להשמדה המונית), אבל במציאות (המנגנון הזה) הולך ונשחק. אנו חייבים להפסיק להשתמש בשפת הכוח ולחזור למסלול של הסדר דיפלומטי ופוליטי כבני תרבות".

"מההתחלה צידדה רוסיה בדו-שיח של שלום שיאפשר לסורים לפתח תכנית פשרה להבטחת עתידם שלהם", טוען נשיא רוסיה. "איננו מגינים על ממשלת סוריה אלא על החוק הבינלאומי. אנו צריכים להשתמש במועצת הביטחון של או"ם ואנו מאמינים, ששמירה על החוק והסדר בעולם הסבוך והסוער של ימינו היא אחת מהדרכים המעטות למנוע גלישה של היחסים הבינלאומיים לתוהו ובוהו. חוק הוא עדיין חוק, וניתן להשתמש בכוח רק להגנה עצמית או באמצעות החלטה של מועצת הביטחון. כל דבר אחר אינו קביל על פי אמנת או"ם ויהווה פעולת תוקפנות".

והוא מוסיף: "הזדמנות חדשה להימנע מפעולה צבאית צצה בימים האחרונים. ארה"ב, רוסיה וכל החברות בקהיליה הבינלאומית חייבות לנצל את נכונותה של ממשלת סוריה למסור את הארסנל הכימי שלה לפיקוח בינלאומי ולהשמדתו בהמשך. אם לשפוט על פי הצהרות של הנשיא אובמה, ארה"ב רואה בכך חלופה לפעולה צבאית".

"אני מקדם בברכה את הענין שהראה הנשיא אובמה בהמשך הדו-שיח עם רוסיה וסוריה, מציין נשיא רוסיה. "אנו חייבים לפעול יחדיו כדי לשמור על התקווה, כפי שהסכמנו בפגישת 8-G בצפון אירלנד ביוני, ולכוון את הדיונים לקראת המשך מו"מ".

פוטין כותב שיחסיו עם אובמה מאופיינים ב"אמון הולך וגובר", אך הוא אינו נמנע משיגור חץ מושחז לעבר תפיסת ה"ייחודיות" (exceptionalism) של ארה"ב, אחד מעמודי התווך של המודעות העצמית האמריקאית, אמונה שארה"ב שונה, באופן חיובי, מאומות אחרות. אובמה אמר, בנאומו לאומה אתמול, כי המדיניות האמריקאית היא "מה שהופכת את ארה"ב לשונה, לייחודית".

תגובת פוטין: "מסוכן ביותר לעודד אנשים לראות עצמם כייחודיים... ישנן מדינות גדולות ומדינות קטנות, עשירות ועניות, כאלה עם מסורות דמוקרטיות וכאלה שמגששות בדרך לדמוקרטיה. גם המדינויות שלהן שונות. אנו כולנו שונים, אך כאשר אנו מבקשים את ברכת האל, אסור לנו לשכוח שאלוהים יצר את כולנו שווים לפניו".