Turcas מציעה להקים על חשבונה צינור מ"לווייתן"

בכיר בחברת Turcas Petro: "אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון שהמיזם ייפגע ואפילו יטורפד כתוצאה מהתפתחויות פוליטיות" ■ הערכה: הצינור יעלה 2.5 מיליארד דולר ויוכל להזרים כ-16 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי

צינור גז מ"לווייתן" לטורקיה יעלה 2.5 מיליארד דולר ויוכל להזרים כ-16 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי - כך אמר אתמול (ד') בכיר בחברת האנרגיה הטורקית Turcas Petrol המבקשת להקים בעצמה את הצינור.

בחברה אומרים כי מדובר במיזם אטרקטיבי, למרות הסיכון המדיני שנובע מהיחסים המתוחים בין ישראל לטורקיה.

מדובר בהתייחסות פומבית ראשונה של חברה טורקית למיזם ייצוא הגז הישראלי לטורקיה, אפיק הזוכה באחרונה לעדיפות גם מהצד הישראלי. כמה חברות טורקיות, ובהן זורלו - השותפה בתחנת הכוח דוראד באשקלון - מנהלות מגעים עם שותפויות "לווייתן" כדי להגיע להסכם לרכישת גז ולהקמת צינור מהמאגר הענקי. המגעים מתנהלים בכפוף לכך שבג"ץ לא יבטל את החלטת הממשלה המתירה ייצוא של 40% לכל היותר מרזרבות הגז של ישראל; הדיון הבא בעתירה נגד ההחלטה נדחה אתמול ל-20 לאוקטובר.

בכנס אנרגיה בינלאומי שהתקיים השבוע בפאפוס שבקפריסין הציג הבכיר, חבר מועצת המנהלים של Turcas, בראשונה בפורום פומבי תוכנית מפורטת של מיזם הצינור שמציעה החברה הטורקית. בכנס השתתפו גם אנשי עסקים ישראלים רבים.

לדברי הבכיר, מתיו בריזה, החברה מעוניינת להקים צינור באורך 470 ק"מ מ"לווייתן" לנמל האנרגיה צ'יהאן שבדרום טורקיה, או לנמל אחר בשם מרסין. בריזה, לשעבר דיפלומט בשירות החוץ האמריקאי, אמר: "החברה שלנו וחברות אחרות מוכנות לקחת על עצמן את הסיכון שהמיזם ייפגע ואפילו יטורפד כתוצאה מהתפתחויות פוליטיות".

מרבית הגז מ"לווייתן" מיועד לצורכי השוק הטורקי עצמו, הזקוק למקורות אספקה חדשים של גז, ומקצתו מיועדת לשווקים באירופה, ובראשם יוון. התוואי הקצר ביותר לצינור גז צריך לעבור בשטח המים הכלכליים של קפריסין, על מנת לעקוף אזורים בשליטת סוריה. Turcas היא חברה קטנה יחסית, שנסחרת בבורסת איסטנבול לפי שווי שוק של כ-320 מיליון דולר.

בישראל גברו הקולות המעדיפים ייצוא גז בצינור לטורקיה על פני ייצוא למזרח אסיה באמצעות מתקן הנזלת גז, שעלותו גבוהה מ-10 מיליארד דולר. בממשלה רואים בעסקה עם טורקיה גם יתרונות גאו-פוליטיים בעבור ישראל, זאת בתנאי שראש ממשלת טורקיה, רג'יב טאיפ ארדואן, לא יטיל וטו על העסקה. לעת עתה, ארדואן שומר על שתיקה.

רעיון יצוא הגז לטורקיה נולד בעקבות התבטאויות של דיפלומטים טורקים בכירים לפני שנה. כפי שדווח בראשונה ב"גלובס", אמרו הגורמים הטורקיים הרשמיים כי העברת גז ישראלי בצנרת לטורקיה היא אפשרות ההשקעה הכלכלית ביותר בעבור ישראל, טורקיה והאזור כולו.

המשק הטורקי צורך כיום גז מרוסיה, איראן ואזרביג'אן. אספקת הגז מרוסיה צפויה לרדת בשנים הקרובות, והיחסים עם איראן נהפכו מתוחים בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. הגז הישראלי צפוי להתחרות על השוק הטורקי מול גז באזור הכורדי של צפון עיראק, ובעתיד אולי גם מלבנון. הטורקים אינם מתכוונים לייבא גז מקפריסין, משום שהם אינם מכירים במדינה כל עוד לא הושג הסדר עם תושבי צפון האי, דוברי הטורקית.