ארדן יאפשר ל-IBC גישה לתשתיות של בזק והוט

כעס בבזק בעקבות הצעת ארדן לאפשר ל-IBC גישה לתשתיותיה ■ בבזק מגדירים את ההצעה הלאמת תשתיות ■ המתחרים שבעי רצון

האם משרד התקשורת יאפשר ל-IBC להשתמש בתשתיות בזק והוט כדי להגיע ללקוחות? ל"גלובס" נודע שמשרד התקשורת מניח את התשתית שתאפשר למיזם הסיבים האופטיים IBC, של חברת ויה אירופה וחברת חשמל, להשתמש בתשתית בזק לצורך חיבור בתי לקוחות.

לאחרונה שלח המשרד נייר עמדה לתגובת כל המפעילים שמפרט כיצד ובאילו תנאים יוכלו המפעילים המתחרים להשתמש בתשתיות בזק והוט במסגרת ההסדרה של השוק החדש, ומהמסמך עולה בבירור שהמיזם החדש בהיותו בעל רישיון, יוכל לנצל את תשתיות בזק והוט ולעשות בהם שימוש בכל מקום שבו לא תהיה לו תשתית זמינה, או לא תהיה לו כדאיות כלכלית בפריסת סיב עד בית הלקוח.

מדובר בנייר עמדה שהוגש לכלל המפעילים במסגרת הפורום ההנדסי שהוקם במשרד התקשורת לטובת ההסדרה החדשה בשוק התקשורת - הסדרה שאמורה לאפשר למתחרים שהם נעדרי תשתיות קוויות כמו פרטנר אקספון וסלקום, להשתמש בתשתיות בזק והוט כדי לספק שירותים באופן עצמאי.

לדברי בכירים בשוק שראו את המסמך מדובר בנייר עמדה מאד מרחיק לכת שלמעשה מפקיע מבזק ומהוט את השליטה על השימוש בתשתיות שלהם. במשרד התקשורת הגישו את הנייר כמצע לדיון וכעת הם מחכים לתשובות המפעילים, ואולם נראה שהמשרד מודע לכך שבסעיפים מסוימים ישנה קיצוניות משמעותית ולכן נראה שיהיו שינויים בהגדרות הסופיות של תיק השירות.

דוגמאות שנראות כמרחיקות לכת הן הדרישה לחייב את בזק והוט להניח תשתית כפולה בכל פעם שהם מניחים תשתית משלהם - לטובת המתחרים. כלומר אם בזק חופרת או משחילה סיב היא תחויב להניח סיב נוסף לטובת המתחרים. דוגמא נוספת היא הדרישה המאפשרת לכל מפעיל לפתוח גובים ותעלות של בזק והוט בלי תיאום מולם לביצוע עבודות.

נסביר כי לפני שלושה שבועות בעת ש-IBC קבלה את הרישיון ממשרד התקשורת, נשאל שר התקשורת גלעד ארדן האם בכוונתו להתיר לחברה להשתמש בתשתיות בזק כדי להגיע ללקוח, והוא השיב שהנושא טרם הגיע לשולחנו ולכן לא יוכל להשיב. לעומתו, אמר היזם השבדי, ג'ונאס בירגרסון, שהוא הבעלים של חברת ויה אירופה, כי הוא רואה זאת בחיוב משום שהדבר יכול לסייע למיזם לפרוס תשתיות במקומות שהנגישות אליהם בעייתית וממילא כבר יש תשתית קיימת.

לעומת IBC, הרי שנשאלת שאלה האם פרטנר וסלקום ירצו להשתמש בגובים ובתעלות של בזק על מנת להניח תשתית משלהם. התשובה לכך היא חיובית משום שבכל הקשור לסלקום לפחות, הרי שהחברה פתחה תשתית סיבים נרחבת משל עצמה ולכן אם תוכל להשתמש בתשתיות קיימות ולהשחיל סיבים משלה, יהווה הדבר הסרת מכשול בדרך להרחבת התחרות מול בזק.

עבור בזק ויש להניח שגם עבור הוט, נייר העמדה כפי שהוא כעת הוא בגדר הלאמה של תשתיותיה, והיא רואה בו סיכון גדול. בזק הציגה בפני משרד התקשורת נייר עמדה מסודר שבו היא מציעה לקיים את השירות כפי שהוא מתבצע בשווקים אחרים בעולם, אך המשרד החליט לנקוט בגישה עצמאית ולפתח מודל שלדעתו משקף את הצרכים לקידום התחרות בישראל. יחד עם זאת, הערכה היא שהנושא רחוק מסיום והוא יגיע קרוב לוודאי להכרעתו של שר התקשורת.

מבזק נמסר בתגובה: "בזק התבקשה על ידי משרד התקשורת להגיש תיק שירות בנושא המדובר, וכך עשתה. תיק שירות זה מתבסס על הפרקטיקה המקובלת בעולם בתחום".