הקלה בארה"ב: הטבח לא טרור, "רק" ירי של ממורמר מקומי

כנראה התבדו הערכות שהמפגע בבסיס הצי בוושינגטון פעל בשת"פ עם עוד אדם או שניים; הערכות אלה חיזקו השערות שמדובר במעשה טרור ■ דיווחים: המפגע, ארון אלקסיס, עובד קבלן בצי, סבל מהתקפי זעם; עבר טיפולים פסיכיטאריים

את אנקת הרווחה הקולקטיבית בארה"ב כמעט היה אפשר לשמוע: הטבח בבסיס של הצי האמריקאי בוושינגטון, לא הרחק מגבעת הקפיטול, שבו נהרגו אתמול 12 אנשים, לא היה כנראה פעולת טרור של מפגע זר, שפעל אולי ממניעים פוליטיים, כפי שסברו תחילה, אלא "רק" עוד ירי המוני, אחד מני רבים, מעשה ידיו של מעורער / ממורמר מקומי.

עם אירועים כאלה האמריקאים יודעים להתמודד. יש פרוטוקול: החקירות האגרסיביות, חשיפת הליקויים הנפשיים של החשוד, הגינוי הנשיאותי, ההאשמות ההדדיות שמטיחים אלה באלה חסידי הפיקוח ההדוק על כלי נשק ומתנגדיהם, שמצדדים באקדח לכל אזרח. בוושינגטון מתחיל להתנהל הריטואל שהיינו עדים לו אחרי טבח הילדים בסנדי-הוק, קונטיקט, בדצמבר אשתקד, הירי ההמוני בבית-הקולנוע באורורה, קולוראדו, כחצי שנה קודם לכן, ומאות המקרים שנרשמו לפניהם.

אבל פיגוע טרור זר בלב הבירה, במרחק כמה קילומטרים מהבית הלבן, כמה חודשים אחרי פיגוע המרתון בבוסטון, כמה ימים אחרי חתימת ההסכם הרוסי-אמריקאי על הנשק הכימי בסוריה, וכמה חודשים (שנים?) לפני התגוששות פוליטית, אם לא צבאית, עם איראן - פיגוע כזה היה מוציא את ארה"ב ואזרחיה משיווי משקלם, זורע תוהו ובוהו במדיניות החוץ של אובמה ומלחיץ את וול סטריט. רק זה היה חסר להם. עם משוגע ביתי קל יותר להתמודד.

על פי הדיווחים האחרונים, התבדו כנראה ההערכות שהמפגע בבסיס חיל-הים פעל בשת"פ עם עוד אדם אחד או שניים; הערכות אלה, שרווחו כמה שעות לאחר תחילת הפיגוע, חיזקו השערות שמדובר בפעולה מתואמת שמאפיינת פיגוע טרור. אלה לא היו הערכות בעלמא. השמיעה אותן לא פחות מאשר מפקדת משטרת וושינגטון, קייטי לניר, שאמרה אתמול לכתבים, בשידור חי, שמתנהל מצוד אחרי שני חשודים במדים. עכשיו היא חוזרת בה.

במסיבת עיתונאים נוספת, ב-5 לפנות בוקר (ג'), שעון ישראל, אמרה לניר, שהשלטונות משוכנעים עתה שרק אדם אחד ביצע את הפיגוע בבסיס הצי: ארון אלקסיס, בן 34, מפורט-וורת, טקסאס, עובד קבלן של הצי, ולשעבר חייל שם, ששירת כמומחה למערכות חשמל. הוא נהרג בחילופי אש עם כוחות משטרה אחרי שירה למוות ב-12 אנשים ופצע כ-10, באחד מבנייני הבסיס.

"מיצינו את כל ערוצי החקירה שהיו זמינים לנו כדי לאשש, או לבטל, עדויות של עדי ראיה על מפגע נוסף", אמרה לניר. "אנחנו יכולים לחיות עם ההערכה שאדם אחד בלבד אחראי להרג בבסיס".

מהמידע שהצטבר עולה, שאלקסיס היה עובד קבלני של יוליט פקארד החל בספטמבר 2012. הוא הועסק בחברה-בת של HP, "המומחים" (Experts (The, שמתמחה בטכנולוגיות מידע ובטלקומוניקציה, בפרוייקט לשדרוג מערכות מחשבים של הצי וחיל הנחתים בבסיס בוושינגטון. הבסיס, Navy Yard, משמש כמטה ומרכז מחקר ותכנון של כלי-שיט ומערכות נשק, ומועסקים בו אלפי אנשים. אלקסיס נשא תעודת עובד אזרחי מטעם הצי שאיפשרה לו להיכנס לבסיס ולמתקניו.

"איש לא היה יכול לעשות דבר כדי למנוע מה שקרה; רק אלקסיס לבדו היה יכול למנוע זאת", אמר תומאס הושקו, מנכ"ל "המומחים". "הוא פשוט השתגע".

אבל נבירה של חוקרים בעברו של אלקסיס מעלה ספיקות האם הצי, או HP, בדקו במידה מספקת את הרקע שלו לפני שפתחו לפניו מתקנים צבאיים רגישים. הוא שוחרר מהשירות הצבאי עם כתם בתיקו. כחייל משוחרר הוא עבר טיפולים פסיכיאטריים. הוריו סיפרו, שאובחן אצלו הלם קרב, לאחר שהיה בין הראשונים שנחלצו להגיש עזרה לנפגעי פיגוע הטרור במגדלים התאומים בניו-יורק ב-11 בספטמבר 2001. הוא סבל מהתקפי זעם. במקרה אחד ירה בתקרת הדירה שלו לאחר שהשכן מלמעלה הרעיש.

על פי אחד מהדיווחים, כעס אלקסיס על הצי מפני שלא קיבל החזר הוצאות על עבודה שביצע בשביל הצי ביפן, אך לא ברור אם זה אכן המניע להתקפה. חבריו סיפרו ל"וושינגטון פוסט", שהוא היה שתיין ומשוגע על משחקי וידיאו. הוא תמיד נשא אקדח והיה לו יחס חשדני כלפי נשים אמריקאיות. הוא נהג לומר שהן מדברות יותר מדי ויש להן יותר מדי כסף. "הוא היה ילד בן 13, שנתקע בגוף של בן 34", אמר אחד מהידידיים.

והאיש המעורער הזה הצליח לחולל תוהו ובוהו בבסיס צבאי מרכזי, שמוגן ע"י עשרות שומרים חמושים, ולשתק במשך שעות רבות את בירת ארה"ב. מאות שוטרים, סוכני FBI וגופים פדרליים אחרים פשטו על הבסיס לאחר שהחל הירי. אלקסיס הגיע למרפסת שמשקיפה על אולם קפטריה בקומת הקרקע, והחל לירות ללא אבחנה ב-8.15 בבוקר. לא ברור כמה זמן נמשך הירי, אבל במשך שעות רבות שרר במקום ערפל קרב ואיש לא ידע בוודאות מה קורה. השמועות התפשטו כמו אש בשדה קוצים ביום שרב. היו דיבורים על התקפת ירי בבסיס צבאי נוסף. אחר כך היו דיווחים של "עדי ראיה" על שני גברים במדים, חמושים, שנראו נסים מהמקום.

בינתיים חלו מסוקים לפנות עובדים שעלו על גגות בניינים בבסיס כדי להימלט מהירי. נמל התעופה רייגן, בווירג'יניה, מעבר לנהר שלגדתו שוכן הבסיס, נסגר, כדי לא להפריע לטיסות המסוקים. אגף הסנט על גבעת הקפיטול נסגר, וכמוהו בתי ספר רבים באזור. כבישים מרכזיים נחסמו והוגברה הכוננות בפנטגון, בבית הלבן ובמוסדות פדרליים אחרים. בכל העיר היו פקקי תנועה כבדים.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קיבל דיווחים שוטפים ונאום שהוא עמד לשאת, לציון מלאת חמש שנים למשבר הפיננסי, התאחר ביותר משעה. אובמה סטה מהנושא המוכרז בתחילת דבריו ואמר, כי מה שאירע בבסיס הצי הוא "טרגדיה... עוד אירוע הרג המוני".

זה היה האירוע הקטלני ביותר בוושינגטון מאז פיגועי 11 בספטמבר 2001, שבה נהרגו 184 אנשים בהתרסקות מטוס נוסעים על אגף בפנטגון, במקביל לפיגוע במגדלים התאומים.

כזכור, בחודש שעבר נדון למוות פסיכיאטר צבאי, נידאל חסן, ג'יהאדיסט, שירה למוות ב-13 אנשים ופצע כ-30 אחרים בבסיס פורט-הוד שבטקסאס בנובמבר 2009. הוא הודה שזה היה מעשה נקם על הרג מוסלמים בידי אמריקאים.