אי.די.בי נגד אלשטיין: דוחק משקיעים אחרים מהמרוץ

מבקשת כי "ביהמ"ש ימנע כל הסדר 'בלעדיות' שמתיימרת קבוצת אלשטיין לדרוש ממחזיקי האג"ח של אי.די.בי" ■ בנק הפועלים נגד שחרור הכספים המעוכבים של אי.די.בי פתוח: "חוסר הוודאות מחייב משנה זהירות בשל חשש לחדלות פירעון"‏

נוכחות דלילה ואווירה רגועה יחסית אפיינו את אסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות , שהתכנסה היום (ג') לדון בדחיית תשלום בסך 25 מיליון דולר, אותו אמור היה להפקיד איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין לחשבון נאמנות מחזיקי האג"ח (בהמשך להפקדה שכבר ביצע, בהיקף 75 מיליון דולר).

עד 3 לאוקטובר יוכלו מחזיקי האג"ח להעביר את הצבעתם. נציין כי אישור הדחייה יהווה למעשה מתן תוקף נוסף לשותפות עם אלשטיין, הקובעת בין היתר כי רק אם תוגש למחזיקים הצעת השקעה באי.די.בי הגבוהה ב-8% מזו של אלשטיין (700 מיליון שקל) הם יוכלו לנהל משא-ומתן עם המציע, כאשר לאלשטיין ניתנת זכות הסירוב הראשונה.

במסגרת האסיפה נשאלה הנציגות על-ידי הנוכחים מדוע עד כה לא הוגשו הצעות נוספות להשקעה בקונצרן. "אנחנו מוכנים לקבל כל הצעה מכל מציע שהוא, וההסכם עם אלשטיין לא סותר אמירה זו." השיב יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גלעד וחבר הנציגות.

"מדוע לא הוצאתם את המניות של אי.די.בי פתוח למכירה על-ידי ברוקר בהמשך לאישור מתווה החלוקה בעין (הסדר החוב בו בחרו המחזיקים א.פ.)?" נשאלה הנציגות - והשיבה כי הדבר נבחן, אך ירד מהפרק בשל הוצאות של מיליוני דולרים אשר היו כרוכות בהליך שכזה.

מנגד הוציאה היום אי.די.בי אחזקות, עדיין בשליטת נוחי דנקנר, בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בה היא מבקשת כי יורה על כך ש"לא יינתן תוקף לכל הסדר 'בלעדיות' או 'זכות סירוב ראשונה' או כל עדיפות אחרת שמתיימרת קבוצת אלשטיין לדרוש".

לטענת החברה, בקשת אלשטיין להאריך את מועדי התשלום לחשבון הנאמנות בטענה כי נאלץ לעשות כן בשל הארכת הזמן שנתן השופט איתן אורנשטיין לדנקנר ושותפו הנוכחי, אלכסנדר גרנובסקי, לגבש הצעת השקעה באי.די.בי, מהווה הפרה של החלטת בית המשפט ומעידה על רצונו של אלשטיין "להכתיב לנושי החברה את בלעדיות הצעתו....ולצנן כל מציע פוטנציאלי אחר".

בינתיים עדיין מעוכבים בחשבון נאמנות אצל החברה-הבת אי.די.בי פתוח (עליה מפקח עו"ד חגי אולמן, המשקיף החיצוני מטעם בית המשפט) כ-800 מיליון שקל. נזכיר כי לאחרונה הוציא השופט אורנשטיין הוראה שלפיה הוא דוחה בחודש את ההחלטה לגבי העברת הכספים לנושים, זאת כאשר הוא מאפשר לכל הצדדים להגיש עמדותיהם בנושא.

מהתגובות שהוגשו לבית המשפט עולה כי הבנקים, הפועלים ולאומי, הם היחידים אשר הביעו את הסתייגותם בנוגע לשחרור הכספים הללו. זאת לעומת הבנקים - דיסקונט, מזרחי BNP ו-HSBC, חברת הביטוח הראל, קרן ההשקעות סקיי ונאמן לאג"ח סדרה ח' של החברה - אשר תמכו בשחרור הכספים לנושים.

"חוסר הוודאות בכל הנוגע למימוש העסקאות (דנקנר-גרנובסקי או אלשטיין-מחזיקי האג"ח, א' פ') מחייב משנה זהירות לצורך הפשרת הכספים שמלכתחילה הופקדו בידי המשקיף, בשל חשש לחדלות הפירעון של החברה", ציין בנק פועלים בתגובתו, והוסיף כי אם תתפוגגנה העסקות הללו, תהיה בכך פגיעה שלא בצדק בנושים.

על הדרך הזכיר הבנק כי ממשיכה לעמוד לזכותו האפשרות לדרוש פירעון מיידי של ההלוואות בשל שינוי בעלות. לאי.די.בי פתוח יש חוב של כ-770 מיליון שקל לבנק פועלים.