נשיא התאחדות התעשיינים: "רק כאן מתבשמים מהשקל החזק"

צביקה אורן: "בעולם מתקיימת מלחמת מטבעות וכל מדינה מנסה לייצא האבטלה למדינה אחרת. לא בישראל" ■ "למשק נגרמים נזקים כבדים בגלל אי מינוי נגיד לבנק ישראל. אין מיסוי לספקולנטים, לא קונים דולרים ולא מורידים ריבית"

"בזמן שבכל העולם מתקיימת מלחמת מטבעות וכל מדינה מנסה לייצא את האבטלה למדינה אחרת, בישראל דווקא מתבשמים מהשער הגבוה של השקל אל מול הדולר", מתריע נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, וקורא לראש הממשלה ולשר האוצר להאיץ את המהלכים למינוי נגיד חדש לבנק ישראל.

"הפארסה שנוצרה ממצב שכבר תקופה ארוכה אין כאן נגיד גורמת למשק נזקים כבדים. נוצר מצב שהדולר יורד והשקל מתחזק, אך בנק ישראל לא קונה דולרים, לא נעשים מהלכים הכרחיים למיסוי של ספקולנטים, שבינתיים עושים מניפולציות של השקל ולא מורידים את הריבית. במצב שנוצר כאן, כשהדולר שווה 3.5 שקל, חייבים להתרכז בהורדת עלויות".

במסחר באופציות ירד היום (א') הדולר בקרוב ל-1% לרמה של 3.51 שקל. המסחר הרגיל לא התקיים היום כמדי יום א'. התעשיינים והיצואנים הם המגזר שחשוף להשפעות המידיות של הירידה בשער הדולר, מצב שלדברי אורן גורם לחוסר ודאות לגבי כדאיות של עסקאות חדשות.

"המשבר המתמשך בשער החליפין משפיע באופן משמעותי על כושר התחרות של תעשיינים ויצואנים בשוקי העולם, ולא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין את זה", אומר אורן. "בשער הנוכחי של הדולר, רבים עוברים מרווח להפסד, תעשיינים ויצואנים יתקשו לקבל הזמנות וכבר קורה שאנשים מקבלים מכתבי פיטורים. בזמן שיש עלייה דרמטית בתעסוקה במגזר הציבורי, חלה ירידה חדה במספר המועסקים בחברות תעשייתיות ובחברות מייצאות שמושפעות מהמצב בשער החליפין. זה מציב את המשק כולו במסלול בעייתי ובשטח כבר רואים ירידה בהיקפי הייצוא".

דולר
 דולר