למרות הראלי בבורסה - המעו"ף מפגר אחרי המדדים המובילים

אורי ליכט מאי.בי.אי: "ישנו חשש שרגולציה חזקה תשפיע על חברות גדולות, כפי שראינו בעבר - כיל ונושא העלאת התמלוגים, הבנקים שנדרשו להגדיל את הלימות ההון, והוטלו עליהם מגבלות בנושא המשכנתאות, ועוד"

הסטטיסטיקה שלפיה תקופת חול המועד מתאפיינת בעליות שערים בבורסה המקומית, ובתשואות עודפות על פני הבורסות הזרות, מסתמנת כנכונה גם בחג הנוכחי. לאחר עלייה של 1% אתמול במדד ת"א 25, הוא המשיך לטפס גם היום (ב'), והוסיף 0.7% לערכו.

את העליות היום ליווה מחזור מסחר גבוה מהרגיל, במיוחד כשמדובר בימי מסחר מקוצרים בגלל חול המועד, אשר עמד על כ-1.4 מיליארד שקל. בסיום יום המסחר ננעל המדד המוביל ברמה של 1,261 נקודות - רמה שבה לא היה מאז יולי 2011 - וכעת הוא רחוק כ-6% מהשיא שנקבע באפריל 2011.

גל עליות השערים האחרון בתל אביב נמשך למעשה מאז התפוגגות המתיחות בגזרת סוריה. מאז 8 בספטמבר, אז עמד המדד ברמה של 1,165 נקודות, הוא רשם עלייה של כ-9%, וזאת בשעה שמדד S&P 500 האמריקאי התחזק בכ-3.3% בלבד.

למרות העלייה הנאה, הרי שגל העליות הנוכחי במדד ת"א 25 סגר רק חלק מהפער השלילי שפתח המדד - הן מול המדדים המובילים בבורסות המערביות והן מול המדדים הקטנים יותר בבורסה המקומית עצמה, אשר עליות השערים שנרשמו בהם בתקופה האחרונה היו מתונות יותר.

מאז תחילת 2013 טיפס מדד ת"א 25 ב-6.4%, וזאת בשעה שמדד ת"א 75 רשם בתקופה זו עלייה של כ-17%, ומדד יתר 50 נסק בכ-34%. גם מול בורסות חו"ל קיים עדיין פער תשואות משמעותי - מדד S&P 500 טיפס בכ-17% מתחילת השנה, ומדדי פוטסי 100 האנגלי ודאקס 30 הגרמני רשמו עליות של כ-9.5% וכ-11.5%, בהתאמה.

כאמור, מדד ת"א 25 רחוק רק 6% מהשיא שנרשם באפריל 2011. זמן קצר לאחר מכן פרץ משבר החוב באירופה, שהביא לירידות שערים חדות ברוב בורסות העולם, ובהן זו של תל אביב. אלא שבשעה שחלק מהבורסות כבר שברו מאז את השיא שאליו הגיעו קודם לכן, בבורסה המקומית, כאמור, עדיין לא הגענו לשלב זה.

כך לדוגמה, מדד S&P 500 נמצא כעת ברמה הגבוהה בכ-25% מרמת השיא שבה היה בשנת 2011, הפוטסי בכ-8.5% מעל מחירו באפריל 2011, ואילו הדקס גבוה בכ-7.5% ממחיר השיא שבו היה בשנת 2011.

"עדיפה בחירה סלקטיבית"

האם גל העליות הנוכחי מצביע על כך שהבורסה המקומית צפויה לרשום בעתיד תשואה עודפת מול בורסות חו"ל? "בשביל להבין את תשואת החסר של מדד ת"א 25 עד כה, צריך להסתכל על המניות שמרכיבות אותו באופן פרטני", אומר אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי.

"המניות בעלות המשקל הכבד במדד הן אלו שגרמו לתשואת החסר שלו, בעיקר בגלל אירועים שרלבנטיים לעסקיהן - כיל ירדה בכ-30% מתחילת השנה בעיקר בגלל חדשות מעבר לים בדבר התפרקות קרטל האשלג, ומשכה אחריה את החברה לישראל , שגם היא נכללת במדד ת"א 25".

"מנגד", מוסיף ליכט, "אם מסתכלים על החברות שהציגו ביצועים טובים במדד בשנה האחרונה, רואים חברות בעלות הטיה מקומית - חברות הגז, חברות מוכוונות צריכה כגון שטראוס ואסם , וכן חברות התקשורת, בהובלת בזק ".

למרות שהחברות המקומיות צומחות יפה, הרי שלהערכת ליכט יש גורם נוסף שמקשה על השוק הישראלי לתפקד בצורה טובה: הרגולציה. "ישנו חשש שרגולציה חזקה תשפיע על חברות גדולות, כפי שראינו בעבר - כיל ונושא העלאת התמלוגים, הבנקים שנדרשו להגדיל את הלימות ההון, והוטלו עליהם מגבלות בנושא המשכנתאות, ועוד".

על רקע זה, ממליץ ליכט שלא להתייחס למדד ת"א 25 כאל מדד כולל, אלא להתייחס להזדמנויות ספציפיות שקיימות בו. "בחירה סלקטיבית של מניות במדד, וניהול חכם של השקעות, יניבו להערכתנו תשואה עודפת על פני השקעה במדד כמדד", מסכם ליכט.

הבורסה
 הבורסה