ההיי-טקיסט שמתיימר להפוך את אלווריון לחברת ענק

חורחה פיניאבסקי, האיש שמאחורי הזכייה במכרז אלווריון, מתכוון להפוך אותה ל"שחקנית אמיתית שנותנת פתרון מקצה לקצה בעולם התקשורת, וממוכרת 'קופסאות' למוכרת פתרונות ופרויקטים" ■ "נעשה ממנה משהו גדול"

בערב ראש השנה יצאה חברת ציוד התקשורת אלווריון לדרך חדשה, לאחר שבית המשפט אישר את מכירתה לוואלי טלקום, תמורת 38 מיליון שקל. החברה החבוטה, שלאחר שנים קשות של פיטורים וניסיונות התאוששות הגיעה בקיץ לכינוס נכסים, הפכה ל"סחורה חמה", שעליה התחרו ואלי טלקום וסיגמא ווייב. ואלי זכתה במכרז, ולאחרונה הועברה לידיה השליטה באלווריון.

איש ההיי-טק חורחה פיניאבסקי, ממייסדי ומנהלי חברת ציוד התקשורת Mobile Tornado הנסחרת בלונדון, עומד מאחורי ואלי. שותפו בהשקעה הוא אחד מעשירי בריטניה - פיטר ווילקינסון, שהוא גם שותפו של פיניאבסקי במובייל טורנדו. גם לאיש העסקים פלג הדר יש אופציה לרכישת החזקות, ואילו האני אלעלמי, בעל חברת אינטרנט ברשות הפלסטינית, שהוזכר כאחד מהשותפים, נשאר בשלב זה כלקוח בלבד, ואינו חלק מגרעין השליטה.

- כשקיבלתם לידיכם את אלווריון, קיבלתם את מה שציפיתם - או שהיו הפתעות?

פיניאבסקי: "האמת היא שהכול בסדר. אנחנו יודעים שאנחנו הולכים לעבוד קשה, אבל אנחנו רגילים לזה".

- מתי התחלתם להתעניין באלווריון?

"כבר לפני שנתיים וחצי, אבל אז הם היו גדולים מאוד, ובכלל לא התייחסו אלינו".

אלווריון נוסדה בתחילת שנות ה-2000 ממיזוג בין החברות בריזקום ופלוור הישראליות. בשיא, העסיקה החברה 1,100 עובדים, ונסחרה בשווי שהתקרב למיליארד דולר. החברה הייתה מובילת שוק בטכנולוגיית ה-WiMAX, שלא פרצה כמצופה, ונאלצה בשנים האחרונות לנסות להתאים את פעילותה לתנאי השוק החדשים.

"הבעיה הייתה שאלווריון הייתה חברה ללא 'בעל בית', אלא עם הרבה מאוד אחוזים שפזורים בגופים שונים", אומר פיניאבסקי. "נעשו הרבה מאוד טעויות, החל מכמות ענקית של עובדים, הרבה חברות בנות, מכירות לא נכונות וגם קווי מוצר שלא היו, ושאנחנו נוסיף".

החברה נמצאת בתהליך לגיוס מנכ"ל מקצועי ובעל ניסיון, "שייקח את החברה קדימה", כהגדרת פיניאבסקי, שיכהן כנראה כיו"ר.

- מה תעשו באלווריון שיהיה שונה מבעבר?

"השינוי המהותי הוא להפוך את החברה ממוכרת 'קופסאות' למוכרת פתרונות ופרויקטים. בעבר אלווריון מכרה ציוד לחברות שביצעו פרויקטים. אם לדוגמה עירייה רצתה להקים safe city (מערכת בקרה עירונית מצולמת לצורכי ביטחון, ש' ח' ו'), היא קנתה ממישהו אחד מצלמות, מאלווריון את העמודים עם האנטנות של ה-WiMAX או ה-Wi-Fi, ומי שביצע את השירותים המקצועיים הוא זה שעשה את רוב הכסף. הכוונה שלנו היא לא לנתק את הקשר עם השותפים הטובים הקיימים, אבל כן להוסיף נדבך נוסף של שירותים.

"נשקיע בעצמנו בתשתיות, כך שנוכל ליהנות מהכנסות חוזרות, לגבות דמי שימוש ולדעת מה תהיה ההכנסה בחודש הבא. פעם מישהו אחר נהנה מהאפסייד, היום אלווריון תדאג גם לעצמה".

- אלווריון התמקדה בעבר בשוק ספקיות התקשורת, ומאוחר יותר בלקוחות הממשלתיים-ארגוניים. איפה יהיה המיקוד עכשיו?

"יהיו כמה שילובים. כל מי שצורך אינטרנט בחוץ צריך את המוצרים שלנו, והיום כולם מסתובבים עם מכשירים שמחוברים לאינטרנט. עם ספקי תקשורת נעבוד בנישה הספציפית של Offload (הקלה על עומסים ברשת, ש' ח' ו'). נוסף על כך המוצרים שלנו עובדים לרוחב כל תחומי החיים, לדוגמה בתחום החינוך, אם מדינה מסוימת הבטיחה מחשב לכל מורה, זה אומר גם חיבור לאינטרנט. ויש גם את תחומי ה-Homeland security, רפואה, עיר בטוחה. המוצרים שיש היום לאלווריון נותנים פתרונות טובים לכל אלה".

פיניאבסקי לא מסתפק בקיים, ומבטיח להיכנס גם לתחומים חדשים, בהם טכנולוגיית התקשורת האלחוטית LTE. "לא עצרנו פה. אנחנו רוצים שאלווריון תהיה שחקן אמיתי, שנותן פתרון מקצה לקצה בעולם התקשורת", הוא אומר.

הכונס הפך את המלצתו

המכרז לרכישת אלווריון מידי כונס הנכסים התחיל במחיר נמוך בהרבה מהמחיר הסופי, והתחרות בין ואלי לסיגמא ווייב הובילה לעליית המחיר. למעשה, הדיון האחרון בבית המשפט החל כשכונס הנכסים, רו"ח יואב כפיר, ממליץ על הצעת סיגמא, לאחר התמחרות בת 11 שעות בין הצדדים. אלא שעם פתיחת הדיון הפתיעה ואלי ושיפרה את הצעתה, למרות התנגדות סיגמא. תמיכת העובדים והנושה המובטח בוואלי הובילה את כפיר להפוך את המלצתו, ולזכייתה במכרז.

- תמיכת העובדים הובילה לזכייתכם. איך שכנעתם אותם?

"להערכתי סיגמא חיפשה פלטפורמה לעשות מיזוג הפוך לחברת סופרקום שבשליטתה, ולא הייתה סינרגיה למוצרים שלהם. אני מפרגן להם, הם עושים דברים יפים בסופרקום, אבל אנחנו נמצאים בשוק התקשורת, יש לנו פרויקטים של Homeland security בחמש יבשות, ואנחנו עובדים עם חברות התקשורת הגדולות. העובדים השקיעו הרבה מאוד זמן, ורצו לראות עתיד אמיתי בחברה".

תחת ניהול הכונס הועסקו בחברה 55 עובדים, וואלי התחייבה להעסיק 48 מהם בתנאים שהיו להם טרום הכינוס. "העובדים מאוד נאמנים ומחויבים לחברה", מספר פיניאבסקי.

- ומה בנוגע ללקוחות, הם לא חוששים לעבוד עם החברה?

"אני חושב שלא. אנשים אוהבים את מוצרי אלווריון. אנחנו בקשר עם כמה מהלקוחות, והם צמאים לגלות את האור בקצה המנהרה. עד עכשיו הוכחנו רצינות לאורך זמן, ואני לא מאמין שתהיה סיבה שהלקוחות יחששו".

- יש תכנון למזג את אלווריון עם מובייל טורנדו, שהיא מעין חברה אחות כיום?

"אין תכנון כזה. עם זאת, מובייל טורנדו יכולה להיות way to market מדהים לאלווריון, ויכולה לקדם את מוצרי אלווריון בפרויקטים שלה".

הצעד הבא באלווריון הוא הגעה להסדר נושים, שאותו יגיש הכונס כפיר לבית המשפט. כחלק מכך פועל הכונס לערער על החלטת בורסת הנאסד"ק למחוק את אלווריון ממסחר. פיניאבסקי אינו צד להחלטה על הסדר נושים או המשך מסחר, אבל ישמח אם שניהם יצליחו.

- איך אתה רואה את אלווריון בעתיד?

"אני לא יכול לתת תחזיות, כי החברה בורסאית, אבל אנחנו משקיעים הרבה אנרגיה לגרום לחברה להיות מוצלחת ורווחית. לתת עכשיו מספרים לא יהיה רציני, קודם כל צריך להבריא את אלווריון.

"חשוב שהחברה תציג יציבות והמשכיות, ואם היא לא תירדם על זרי הדפנה עם המוצרים שלה, ותשאף ליותר, אז נגיד שהצלחנו. אנחנו באים לא כדי להציל את החברה אלא כדי לעשות ממנה משהו גדול, אבל בלי יומרות: קודם כל המטרה היא לחזור לדרך המלך".

חורחה פיניאבסקי

גיל: 53

מצב משפחתי: נשוי 3 (שתי בנות ובן)

מקום מגורים: צור יגאל-כוכב יאיר

השכלה: מהנדס אווירונאוטיקה מהטכניון

תפקידים: כיום מנהל התפעול במובייל טורנדו; בעבר תפקידי ניהול בטריון, נייס ומדילגו

עוד משהו: סא"ל בשיריון, ממשיך לעשות מילואים בהתנדבות, נהג אמבולנס ביישוב וחבר במשמר האזרחי

אלווריון
 אלווריון